Un projecte de la Facultat de Medicina dona eines a l'alumnat per prevenir i detectar la violència de gènere

Facultat de Medicina

Aquest curs arrenca el projecte "La fotografia narrativa com a eina educativa contra la violència de gènere", que proporciona, mitjançant la creació d'imatges, habilitats a l'alumnat de la Facultat de Medicina de la UAB per prevenir i detectar precoçment els casos de violència de gènere. Està coordinat per Juan Manuel Leyva, professor del Departament d'Infermeria, i s'adreça als i les estudiants de tres titulacions: el Grau en Medicina, el Grau en Infermeria i el Grau en Fisioteràpia de la UAB i centres adscrits.

19/04/2022

Arrencarà el proper 20 d'abril, a les 16 h, a la unitat docent del campus de Bellaterra de la Facultat de Medicina, amb la sessió titulada "Masculinitats/feminitats”. Aquest projecte ha estat un dels seleccionats en la convocatòria INDOVIG21 de l'AGAUR i està finançat a càrrec dels crèdits rebuts del Ministeri de la Presidència, Relacions amb les Corts i Igualtat, a través de la Secretaria d'Estat d'Igualtat.

L'objectiu principal del projecte és proporcionar els coneixements, habilitats i actituds necessàries per a la prevenció i la detecció precoç de la violència de gènere mitjançant l'ús d'una metodologia docent innovadora i activa anomenada fotografia narrativa. Els i les estudiants es familiaritzen amb el tema a través de diversos materials -relats, entrevistes, vídeos, etc.- proporcionats pels docents i; posteriorment, l'alumant ha de crear les seves pròpies imatges relacionades amb la violència de gènere, acompanyar-les d'un breu relat reflexiu i sotmetre-les a discussió a classe.

La fotografia narrativa es basa en els mètodes com ara el Photovoice i Photo Elicitation (Clark-Ibáñez, 2004; Wang, 1999), que utilitzen fotografies per promoure el debat durant les reunions i per comprendre de forma participativa les necessitats d'un grup. El projecte, a més, s'alinea amb les mesures proposades al Pacte d'Estat contra la Violència de Gènere.

Aquesta activitat implica 14 hores presencials i 6 hores de treball autònom. És voluntària i extracurricular, és a dir, es realitza al marge de les assignatures programades a cadascuna de les titulacions. Serà impartida pel professor Juan M. Leyva i la professora Serena Brigidi, investigadora del grup de recerca MARCS de la Universitat Rovira i Virgili. Leyva té una àmplia experiència en l'aplicació d'aquesta metodologia i ja ha realitzat d'altres activitats centrades en la cura de persones en situació de vulnerabilitat, com ara una acció formativa per a l'alumnat d'infermeria sobre la cura de persones amb VIH.

Les imatges creades pels i les estudiants a partir d'aquesta experiència van ser exhibides a la Facultat de Medicina en una exposició titulada "Sentir i crear per a tenir cura". D'igual forma, aquesta activitat formativa preveu realitzar una exposició dins la facultat per sensibilitzar a la resta d'alumnat i professorat en matèria de prevenció de la violència de gènere.

Aquesta notícia s'emmarca dins dels següents ODS

  • Salut i benestar
  • Educació de qualitat