Quatre projectes d'innovació docent vinculats a la Facultat

Cinc professors de la Facultat són coordinadors de quatre projectes d’innovació docent. Es tracta d’iniciatives relacionades amb la docència cooperativa, el potencial del disseny universal de l’aprenentatge (DUA) a la UAB, una simulació del Parlament Europeu i la xarxa Pla d’Acció Tutorial.
27/07/2023
Cinc professors de la Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia són coordinadors de quatre projectes d’innovació docent relacionats amb la docència cooperativa, el potencial del disseny universal de l’aprenentatge (DUA) a la UAB, una simulació del Parlament Europeu i la xarxa Pla d’Acció Tutorial (PAT), un model de tutoria acadèmica.
Per una banda, Sara Moreno i Joel Martí dirigeixen el projecte “Docència Cooperativa en Metodologia i Tècniques de Recerca per a la Sociologia”, que “s’emmarca en una de les recomanacions que es deriva de l’Informe d’Avaluació Externa del procés d’Acreditació del Grau de Sociologia i busca donar resposta a tres reptes actuals identificats pel professorat de l’Àrea de Metodologia i Tècniques de Recerca de la mateixa titulació: actualitzar la base conceptual de totes les matèries que integren l’Àrea; reforçar-ne el vincle dels coneixements, competències i habilitats, així com la seva continuïtat amb la resta d’assignatures del Grau; i donar resposta a la creixent emergència d’eines d’intel·ligència artificial en els processos d’ensenyament i aprenentatge”, explica Sara Moreno.
El conjunt d’aquests elements configuren el context d’actuació que justifica la necessitat d’aquest projecte orientat a la creació cooperativa de nous recursos docents per fer front als reptes actuals de l’Àrea de Metodologia i Tècniques de Recerca del Grau de Sociologia amb l’objectiu general de millorar la qualitat docent des de la innovació docent. Més concretament, el projecte proposa “la creació d’un espai de reflexió docent cooperatiu que es concretarà amb: la realització de tres seminaris de diagnosi i disseny; l’elaboració col·lectiva de nous recursos docents de diversa naturalesa; i la seva configuració en un banc de recursos cooperatiu, dinàmic i digital a través de la creació d’una Aula Moodle”, detalla Moreno.
D’altra banda, el professor de sociologia Francesc Xavier Rambla, juntament amb la vicerectora d’Alumnat i Ocupabilitat, Anabel Galán, són coordinadors del projecte “El potencial del disseny universal de l’aprenentatge a la UAB: una prova pilot amb assignatures diverses”. En concret, hi participa professorat dels graus en sociologia, relacions internacionals, traducció i interpretació, veterinària i humanitats, així com els màsters en drets sociolaborals i recerca en educació. Hi col·labora també el personal tècnic del PIUNE de la Fundació Autònoma Solidària.
El projecte ha sorgit de l'equip de tutors/es d'estudiants amb necessitats especials (PIUNE). Francesc Xavier Rambla apunta que “per tal de conèixer millor el potencial del disseny universal de l’aprenentatge (DUA) a la UAB, proposem de fer una prova pilot de microinnovacions en una mostra d’assignatures de titulacions diferents. El professorat participant identificarà possibles millores del contingut, les activitats formatives, les activitats d’avaluació i les metodologies docents d’acord amb els criteris de compromís, representació i expressió que estableix el DUA. Després, s’introduiran millores concretes i factibles en el marc d’un curs acadèmic”.
Un altre projecte d’innovació docent vinculat a la Facultat és el que coordina Nuria Font i que porta per títol “Simulació del Parlament Europeu” i consisteix a simular una negociació legislativa al Parlament Europeu. La simulació és una eina d’aprenentatge en la que l’estudiant participa de manera directa i vivencial en una situació que emula el món real, en aquest cas, un procés de negociació legislativa al Parlament Europeu. Hi participaran els estudiants de l’assignatura Institucions i Política de la UE / Institutions and Politics of the EU, que s’imparteix al Grau de Ciència Política i Gestió Pública, i al Grau de Relacions Internacionals.
La coordinadora assenyala que “la simulació se celebrarà al final del període docent i tindrà una durada d’un dia”. A partir d’un treball preparatori previ, “els estudiants discutiran i negociaran propostes legislatives en comissions parlamentàries i en grups polítics, participant a continuació en una sessió plenària”. Amb aquesta activitat docent es volen assolir diversos objectius: “implicar als estudiants d’una manera activa i dinàmica en el procés d’aprenentatge; fer més comprensible la complexitat del treball parlamentari i dels processos d’elaboració de polítiques europees; reforçar l'adquisició i la retenció dels coneixements teòrics adquirits al llarg del curs; i potenciar el desenvolupament de competències de deliberació, negociació, treball en equip, comunicació i presa de decisions dels estudiants”, detalla Font.
Aquest any, a més, bona part del professorat tutor de la xarxa Pla d’Acció Tutorial (PAT) forma part del projecte de millora de la qualitat docent, coordinat pel professor Espluga i concedit pel Vicerectorat d’Estudis i Innovació Docent de la UAB sota el títol “Un model de tutoria acadèmica integrada per a millorar la detecció, orientació i suport a les necessitats educatives de l’alumnat”. Aquest projecte consolida les actuacions promocionades per la Facultat en els darrers cinc anys i que han fet possible l’extensió a tots els cursos de la xarxa PAT, però també és un reconeixement a la bona feina feta per part del professorat. Ara, es vol redissenyar la xarxa, capacitar el professorat per gestionar millor el clima docent i les expectatives de l’alumnat, així com oferir orientació i atencions adequades a tots els estudiants, i en particular als que tenen necessitats educatives específiques (PIUNE). "El context post-pandèmia ha comportat un increment de les situacions en les que els i les estudiants requereixen d’una major suport i orientació, unes necessitats cada vegada més evidents i que repercuteixen en el seu assoliment acadèmic. Es proposa un projecte de tutoria acadèmica integrada que, de manera participativa, pretén proporcionar espais de trobada i deliberació per a que estudiants i professorat reflexionin sobre com resoldre les necessitats de suport i orientació per al seguiment adequat del curs", detalla Espluga.
Per cert, tots els alumnes per defecte tenen un tutor assignat per grup clase i curs. I, tot el professorat que s’hi vulgui afegir tutoritzant un grup d’estudiants al llarg del curs, només cal que ho demani a la secretaria del deganat.