Noemí Ortega, alumni: ‘Sóc una de les afortunades que té a les seves mans els diaris dels primers viatges de la Companyia de les Índies Orientals’

Noemí Ortega, alumni ESAGED que treballa a The British Library
És historiadora i una apassionada de l’Edat Medieval. Després de titular-se com a arxivera a l’Escola, va decidir provar sort al Regne Unit, on ha aconseguit treballar en un ambiciós projecte a la British Library, rodejada d’antics documents provinents del fons documental de l'India Office Records and Private Papers. També és coordinadora de la versió anglesa del mitjà digital Archivoz, des d’on anima a tots els professionals de l’arxivística a mantenir-se al dia i a difondre experiències com la seva. Imatge: Jordi Clopés Masjuan. Fotògraf a The British Library

30/04/2019

  • Com vas entrar dins el món de l’arxivística?

Vaig estudiar Història a la Universitat de Barcelona, especialitzant-me en l’època medieval. Des que vaig començar la carrera, m’agradava estar envoltada de les fonts primàries i les meves assignatures preferides eren paleografia i diplomàtica. Així doncs, amb tots aquests interessos vaig decidir que arxivística era un vessant atraient des d’un bon principi. El primer any ja sabia que volia dedicar-me al món dels arxius.
 
  • Per què vas decidir estudiar el Màster en Arxivística i Gestió de Documents de l’Escola d’Arxivística i Gestió Documental de la UAB?

Vaig decidir estudiar a l’Escola bàsicament perquè considerava, i considero, que era el lloc òptim per professionalitzar-me: m’agradava el pla educatiu, el veia molt complet, i considero que sortim preparats. Poder fer pràctiques al mateix moment em va acabar de convèncer del tot. Si t'hi vols dedicar professionalment a Catalunya, és el millor lloc on anar. I si al final te’n vas a un altre lloc, com he acabat fent jo, et prepara adequadament per poder treballar arreu. Jo sóc una clara prova d’això!
 
  • Com descriuries la teva experiència a l’Escola i com a estudiant del Màster?

Va ser una molt bona experiència. Considero que vaig sortir ben preparada en tots els aspectes i aprens alhora que fas pràctiques. A part, una cosa que penso que és clau en la nostra professió es la creació de vincles amb altres professionals i, això, l’Escola t’ho aporta.
 
  • Com creus que et va ajudar professionalment la realització de pràctiques durant el Màster?

Crec que, professionalment, les pràctiques van ser fonamentals i m’han ajudat a obrir-me les portes laborals. Et permeten poder plasmar la teoria, són una motivació per estudiar, et fan conèixer diferents arxius, diferents fonts documentals i t’ensenyen a preparar-te per al món laboral. A més, et deixen veure si realment t’agrada la professió i quin vessant et resulta més interessant.
 
  • Combinaves aquest Màster amb un altre sobre les teves passions, la història i l’edat medieval, que et va portar a marxar al Regne Unit... Què ha suposat per tu marxar a l’estranger i sortir de la zona de confort?

Marxar al Regne Unit va ser tot un repte i, com sempre, dubtes si fas bé o no, si les coses sortiran bé... i encara més quan a Catalunya el món laboral de l'arxiu és viu. Jo vaig renunciar a un parell de feines per marxar i no estava segura si feia bé. Per diferents decisions personals, però, vaig decidir fer un any sabàtic laboral i dedicar-me a acabar la recerca del màster de cultures medievals vivint a fora. I vaig decidir anar a Oxford.

Per mi marxar a l'estranger ha estat i és una experiència extraordinària. Et fa valorar les coses que tens i com a persona t’ensenya. El primer any dedicar-me només a la investigació envoltada d’història va ser una experiència increïble i molt enriquidora. Avui dia, m’encanta viure a Londres. Em considero una afortunada, ja que tan aviat em vaig posar a buscar feina del nostre àmbit en vaig trobar i suposo que la meva visió seria diferent si no hagués tingut aquesta sort.


Jordi Clopés Masjuan. Fotògraf a The British Library

 
  • Una de les experiències laborals que has tingut al Regne Unit ha estat com a Library Assistant a la Biblioteca de Merton College...

Sí, és tota una experiència ser bibliotecària a uns dels colleges més antics de la Universitat d'Oxford. Pensar que des de 1264 hi ha persones bibliotecàries en aquesta institució i que tu n'has pogut ser una és una sensació única. Com a primera feina, va ser molt gratificant i vaig aprendre moltíssim. Era un plaer ser supervisora a les classes que feien servir manuscrits, assistir als investigadors a les sales i a la biblioteca medieval, que encara es conserva. Això em va obrir les portes al món laboral anglès.
 
  • El 2017 vas començar a treballar com a Cataloguer a la British Library, dins el Qatar Project. En què consisteix aquest projecte multidisciplinari que ja té 6 anys de vida?

Durant dos anys he estat Cataloguer, Gulf History i ara fa menys d’un mes que vaig ascendir a Content Specialist, Archivist dins el Qatar Programme (BLQF) que és un projecte que va sorgir de la unió de la British Library, la Qatar Foundation i la Biblioteca Nacional de Qatar amb l'objectiu de descriure i digitalitzar els fonts documentals i manuscrits que conserva la Biblioteca Britànica en relació amb la història del Golf. El 2014 es va crear la Biblioteca Digital de Qatar, un nou portal bilingüe en línia que proporciona accés a materials d'arxiu de la Biblioteca Britànica. Aquest portal permet conèixer la història i la cultura de l’època moderna i l’època contemporània del Golf i els voltants –especialment, els territoris amb vincles estrets amb Regne Unit i que van ser part de l’Imperi Britànic. Principalment, treballem amb les col·leccions que pertanyen a l'India Office Records and Private Papers i manuscrits científics àrabs, que poden ser des de l’edat mitjana fins al segle XIX. Tot és documentació que es troba a la British Library.

El projecte aporta la possibilitat de fer una descripció arxivística a les fonts documentals exhaustiva i detallada, a partir de la seva digitalització. El portal possibilita l'accés a aquesta documentació arreu del món amb molt bona qualitat i de forma bilingüe, tant en anglès com en àrab, i proveeix articles per contextualitzar les fonts.
 
  • Amb quin tipus de documents treballes?

Treballo amb els documents que es troben al fons documental de l'India Office Records and Private Papers, que són els arxius de l’administració a Londres de la Companyia de les Índies Orientals i el Govern de l’Índia anterior a 1947. Aquestes fonts es complementen amb dipòsits de documents privats relacionats amb l'experiència britànica a l’Índia. Nosaltres treballem amb aquella documentació que geogràficament està relacionada amb el Golf. Per exemple, ara estem treballant amb sèries que estan relacionades amb els viatges de la Company India Oriental, com els diaris de vaixells. Sóc una de les afortunades que té a les seves mans els diaris dels primers viatges de la Companyia! Ara mateix treballo amb el tercer viatge de la companyia datat entre 1607-1610 i, possiblement, no només faci la descripció arxivística sinó que en publicaré alguna cosa. Ja tinc al cap algunes idees!
 
  • Quines tasques fas al teu dia a dia a la feina?

La meva funció és principalment descriure arxivísticament la documentació i tot el que comporta treballar amb documentació que es digitalitza. L’equip de Content Specialist i Cataloguers està format tant per arxivers com per historiadors especialitzats en l'Imperi Britànic, el Món Àrab del Golf i historiadors amb coneixement de l’àrab, això que jo sóc una de les arxiveres que dóna suport en els aspectes més tècnics relacionats amb l'arxivística.

Altres tasques que desenvolupo són organitzar les visites al departament (internes i externes), escriure articles i entrades als blogs, assistir a workshops i trainings però, principalment, la meva tasca és descriure amb detall la documentació, així que em passo pràcticament tot el dia llegint documents!


Jordi Clopés Masjuan. Fotògraf a The British Library
 
  • Teniu més d’1 milió d’imatges. Com s’arriba a contextualitzar i difondre tot aquest contingut?

Això és gràcies al fet que som grup interdisciplinari que està compost per més de 40 professionals. L’equip està format per informàtics, fotògrafs, conservadors, curadors, arxivers, administratius, traductors i historiadors especialitzats en la matèria. Per difondre intentem participar en congressos i seminaris, organitzem visites i, per descomptat, estem a les xarxes socials, com ara Twitter.

Al febrer, per exemple, vaig organitzar unes xerrades i una visita a la Biblioteca per a futurs estudiants d’arxivística que formen part del Group Trainee de l'Archives and Records Association. Tant jo com els meus companys, sempre que hi veiem una possibilitat, ho fem.
 
  • En una entrevista a Catalunya Música de l’any passat parlaves de la possibilitat de fer un doctorat a Londres. Encara tens present aquest projecte personal?

Doncs sí, hi segueixo interessada i estic en el procés, ja que estic perfilant l’estudi. Trobo a faltar poder estar amb les fonts des del punt de vista de la investigadora i seria l'oportunitat de poder tornar al món medieval. Serà tot un repte si aconsegueixo fer un doctorat al Regne Unit!
 
  • En aquesta mateixa entrevista parlaves sobre la teva convivència amb la dislèxia que t’han suposat certs reptes però no ha estat un impediment per arribar on volies en l'àmbit professional. Quin missatge donaries a aquelles persones que tenen por a perseguir les seves metes per les inseguretats que això els hi pot provocar?

Tenir una dificultat d'aprenentatge no t’impedeix poder arribar allà on vols, però has de ser una gran lluitadora i mai has de perdre l'esperança. A poc a poc, i amb constància, tot acaba arribant. Per mi també és fonamental tenir suport familiar i professional. Jo he estat afortunada amb la meva família i amics que tinc, i el lloc on treballo avui dia. Estic molt agraïda de tenir un grup de treball que t’entén i et dóna suport: és un gran avantatge i ho considero primordial. Així i tot, cada dia segueixo lluitant i superant-me a mi mateixa.
 
  • També ets molt activa al mitjà digital Archivoz. Què és aquest portal per a tu?

Archivoz és una revista digital focalitzada en el món dels arxius i la gestió documental on publiquem articles i entrevistes a arxivers de diferents països. Actualment, Archivoz està a Espanya, Itàlia, Portugal, Sud-àfrica, Sud-amèrica, Austràlia i el Regne Unit. Vaig començar a formar part de l'equip fa gairebé un any. Considero que s’ha d'estar sempre al dia en el món dels arxius, s’han de conèixer altres arxius i arxivers i, sobretot, s'han de poder difondre aquestes noves experiències i Archivoz és el que em dóna aquesta possibilitat de desenvolupar-me. Quan va sorgir l'oportunitat vaig unir-me a l'equip i, actualment, sóc Coordinadora i Editora de les publicacions de la revista en anglès. Tinc una publicació sobre Qatar Programme però, principalment, la meva funció és buscar idees perquè els arxivers elaborin articles i entrevistes interessants. És un mitjà que només fa dos anys que va néixer però estem en creixement continu, no solament en temes de publicacions. El 21 maig celebrarem les primeres Jornades d'Archivoz ("Archivoz con Arte") a la Universitat de Madrid, i jo en sóc una de les organitzadores. Així que animo a tots els arxivers i arxiveres que estiguin per Madrid a assistir a les jornades, que són gratuïtes!
 
  • Per últim, hem trobat una vacant per treballar en el Qatar Project! Animaries als estudiants del Màster a aplicar a l’oferta? Quins consells els hi donaries de cara a preparar-se una candidatura d’aquestes característiques?

Sí! Just acaben de sortir diverses vacants, una de Maps Curators i una altra de Cataloguers, ja que ara estem a l'inici de la tercera fase del projecte. A Maps Curators es busca un perfil molt especialitzat, amb uns grans coneixements i expertesa en la matèria. Però animaria definitivament als estudiants que intentessin optar per a la vacant de Cataloguers. Era la meva posició i crec que és perfecta per començar. Aprens a conèixer les fonts, la documentació i a treballar amb aquesta institució. Així que, com a primera feina d'arxiver, crec que és perfecta. Com a consells per entrar al món laboral anglès, el que recomano és tenir un nivell òptim d'anglès, que et puguis defendre i entendre la documentació històrica. Però per sol·licitar una feina, sobretot, has de saber fer unes bones cover letters o statement. Són les cartes de presentació on has de demostrar que compleixes els requeriments que demanen per aquella posició i ets un candidat òptim. El més important és no rendir-se mai, adaptar-se, analitzar les possibilitats i tenir paciència. Amb constància, es pot arribar on es vulgui.

Voldria agrair la positivitat d'aquest entrevista i el poder donar a conèixer la meva experiència. Moltes gràcies.


Jordi Clopés Masjuan. Fotògraf a The British Library