La UAB participa en la 27a edició de la Setmana de la Ciència

Setmana de la Ciencia

La UAB i els centres de recerca del campus s’afegeixen a l’oferta d’activitats de divulgació científica que tenen lloc de l'11 al 20 de novembre per tota Catalunya.

10/11/2022

Organitzada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi), la 27a Setmana de la Ciència a Catalunya (SC22) se celebrarà fins al proper 20 de novembre i inclourà un gran nombre d’actes de divulgació del coneixement científic i tecnològic arreu Catalunya. El programa complet es pot consultar al web https://setmanaciencia.fundaciorecerca.cat/
 

PROGRAMA D’ACTIVITATS AL CAMPUS DE LA UAB
 

Genogràfic: el joc de la variabilitat genètica humana

Al llarg de tota la Setmana de la Ciència, la Facultat de Biociències ofereix la possibilitat de participar al joc en línia Genogràfic. Es tracta d’un joc de taula que té com a principal objectiu atansar a la ciutadania coneixements sobre la composició genètica de les poblacions humanes i la descoberta d’exemples d’adaptació humana a entorns diversos i, a través d’aquests, fomentar el respecte i l’afecte per la diversitat genètica i cultural intrínseques de la nostra espècie, potenciar el creixement intercultural i avançar cap a un desenvolupament més sostenible. D’una manera lúdica, permet descobrir com el clima, la dieta o el metabolisme determinen l’evolució de la nostra espècie. Desenvolupat amb el suport del Fons de Solidaritat de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Adapta’t: la nostra història evolutiva llegida en el genoma

La Facultat de Biociències de la UAB presenta un recull d’activitats virtuals interactives al web https://adaptat.omicsuab.org/activitats/ per endinsar-se en els secrets del passat que s’amaguen en els nostres genomes. Els genomes actuals conserven informació sobre la història evolutiva de la nostra espècie i poden revelar-nos com diferents poblacions humanes s’han adaptat a grans canvis culturals, com la transició de les poblacions caçadores-recol·lectores als assentaments agrícoles del neolític, o com s’ho fan algunes poblacions per sobreviure en ambients extrems, com els inuit a les gèlides tundres àrtiques. L’activitat convida a navegar pels genomes i a descobrir-ho un mateix. Aquest any s’estrenen 4 activitats noves, i ja en sumen un total de 14. Les activitats estaran dinamitzades al llarg de la setmana a través del compte d'Instagram @adaptatapsuab.

Taller experimental sobre plantes mutants al CRAG

El Centre de Recerca en Agrigenòmica (CRAG) organitza la cinquena edició del taller experimental Plantes mutants, dirigit a alumnes de 5è i 6è de primària, fins al 16 de novembre. L’objectiu d’aquest taller és acostar l’alumnat a la funció i la utilitat de la ciència i a la manera de fer dels científics, tot aportant-los una experiència positiva. Al taller, els nens i nenes aprendran a reconèixer alguns aspectes característics de la investigació en plantes, com l’ús d’organismes model, i es complementarà amb una visita a les instal·lacions del CRAG. El taller Plantes mutants va ser dissenyat l'any 2017 conjuntament pel Centre de Recerca en Agrigenòmica (CRAG) i el Centre de Recerca per a l’Educació Científica i Matemàtica (CRECIM) de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).

•    11 de novembre

Geogimcana educativa

Organitzada pel Departament de Geologia de la UAB i la Facultat de Ciències, la Geogimcana és una activitat ludicocientífica adreçada a alumnat de 4t d’ESO de Ciències de la Terra i el Medi Ambient amb interès per la geologia i àmbits afins. Al llarg del matí, l’alumnat ha de cercar cinc punts del campus on hauran de fer proves de caire geològic, com ara la identificació de roques, minerals, fòssils o del nivell freàtic.

Visites escolars al Sincrotró ALBA

A partir de les 9.30 h el Sincrotró ALBA organitza amb els centres escolars visites guiades on els estudiants d’ESO, batxillerat i cicles formatius poden passejar pel recinte experimental i conèixer les diferents línies de llum i equipaments de la instal·lació acompanyats d'un guia educador.


•    14 de novembre

Portes obertes a l'Institut de Microelectrònica de Barcelona (IMB-CNM)

Del 14 al 18 de novembre l'Institut de Microelectrònica de Barcelona ofereix visites guiades amb personal investigador i tècnic del CSIC, que mostrarà el Museu de Microelectrònica i la Sala Blanca de Micro i Nanofabricació. Les visites faran un recorregut històric fins als nostres dies, rastrejant els primers xips de silici fabricats a l'IMB-CNM. L'espai exhibeix equips que s'utilitzen per al disseny, la fabricació i la mesura de dispositius i circuits microelectrònics, així com vídeos interactius, panells informatius i prototips de dispositius i circuits. Més informació: https://www.imb-cnm.csic.es/en/outreach/events/sc22-portes-obertes-de-limb-cnm
 

•    15 de novembre

Portes obertes a l’Institut de Neurociències (INc-UAB)

L’Institut de Neurociències organitza una jornada de portes obertes on més de 70 estudiants d’ESO i batxillerat de diferents instituts visitaran les instal·lacions. Els participants s’organitzaran en grups petits per poder entrar a veure els laboratoris i descobrir com és el dia a dia de la recerca en neurociències.

Portes obertes a l’Institut Català de Paleontologia (ICP)

Per donar a conèixer com treballen els professionals de la paleontologia i el personal del laboratori de conservació i preparació dels fòssils l’ICP organitza una visita a la seu de l'Institut, habitualment tancat al públic, a partir de les 18 h. Recomanada a partir de 10 anys. Activitat gratuïta amb inscripció prèvia mitjançant aquest formulari o trucant al 93 726 17 69.
 

•    17 de novembre

La importància de la ciència en l’era de l’antropocè. La química i la física com a resposta

De 10 a 14 h, professors de la Facultat de Ciències de la UAB impartiran a l’auditori del Centre de Recerca Matemàtica i als laboratoris de la Facultat de Ciències un taller teoricopràctic adreçat a estudiants de batxillerat per donar a conèixer com la física i la química poden ser la resposta a l'alt impacte que les activitats humanes han tingut sobre els ecosistemes terrestres. La jornada compta amb la participació de Roser Maneja, professora del Departament de Geografia, Neus Puy, Esteve Fàbregas i Francisco Céspedes, professors del Departament de Química, i els investigadors del Departament de Física Marc Diego i Valentí Rodellas. L’activitat s’emmarca en el programa ADAMED SmartUP, organitzat per l’Adamed Foundation, fundació creada l’any 2014 per l’empresa farmacèutica i biotecnològica Adamed. Més informació: https://adamedsmartup.es/

Taller del Centre de Recerca Matemàtica (CRM). Les teulades verdes: per una ciutat més sostenible

De 10 a 14 h, a la plaça de les Oliveres de la UAB, el CRM organitza aquest taller orientat a estudiants de primària i al públic en general. Les teulades verdes són un element de l'habitatge amb una popularitat creixent. Tal com el nom suggereix, són teulades o terrasses de cases amb gran part de la superfície coberta de plantes. Aquesta idea tan senzilla té un potencial enorme: és un element clau si volem un futur més sostenible. L'activitat plantejada ens introdueix en diferents dels aspectes beneficiosos de les teulades verdes, així com en la matemàtica que hi podem trobar a través de petits experiments i demostracions. Més informació: crmcomm@crm.cat

#Lookup! Observació astronòmica amb l’Institut de Ciències de l’Espai

Entre les 18 i les 20.30 h l’Institut de Ciències de l’Espai (ICE-CSIC) ofereix una observació astronòmica a la plaça Cívica per observar la lluna, les estrelles, Saturn o Júpiter. Hi participarà personal investigador i d'enginyeria de l'Institut, a qui es podrà adreçar tots els dubtes sobre astronomia i sobre la seva feina.
 

•    18 de novembre

Geogimcana educativa


Organitzada pel Departament de Geologia de la UAB i la Facultat de Ciències, la Geogimcana és una activitat ludicocientífica adreçada a alumnat de batxillerat de Ciències de la Terra i el Medi Ambient amb interès per la geologia i àmbits afins. Al llarg del matí, l’alumnat ha de cercar cinc punts del campus on hauran de fer proves de caire geològic, com ara la identificació de roques, minerals, fòssils o del nivell freàtic.