La UAB estrena el Canal ètic per comunicar infraccions del Codi ètic de manera anònima

Sobre entrant a una bústia

La UAB posa a disposició de la comunitat universitària el Canal Ètic, un sistema Intern d’Informació que permet comunicar a la institució situacions, accions o omissions que representin infraccions legals o contràries al Codi ètic de la UAB: Bústia Canal Ètic - UAB.

09/11/2023

El 12 de juliol de 2023 entra en vigor el nou Codi ètic de la UAB, un recull dels valors i principis fonamentals de la Universitat que configura el marc conductual de la comunitat universitària. En aquest, hi consta el valor del respecte, que recull que “Tots els membres de la comunitat universitària tenen la responsabilitat i l’obligació de tractar amb respecte i consideració totes les persones integrants de la Universitat Autònoma de Barcelona, així com als béns materials i a l'entorn natural del campus.” Per això, “La universitat incorporarà els mecanismes de detecció, reparació i prevenció necessaris per tal de preveure i d’evitar comportaments d’intimidació, dany o qualsevol mena d’assetjament i/o discriminació a un altre membre de la comunitat. També garantirà l’assistència a les persones que manifestin haver-los patit”. Podeu consultar-lo a: Codi Ètic - UAB.

D’aquí en sorgeix el Canal ètic, un canal en què tothom, incloent l’alumnat i persones més enllà dels membres de la comunitat universitària, pot formular queixes, informar de situacions d’assetjament o qualsevol situació que trenqui el codi ètic de la UAB, de manera totalment anònima. A més, no implica l’inici d’un procediment administratiu ni cap efecte al Registre General de la Universitat. En són referents universitats que han desenvolupat mecanismes institucionals similars per efectuar denúncies anònimes com University of Camdridge amb la iniciativa “Breaking the silence” (Breaking the Silence, preventing harassment and sexual misconduct - Cambridge) o Harvard University amb “Speak up!” (Anonymous Reporting Hotline - Harvard).

Els seus objectius són fomentar i millorar la integritat, el bon govern i la transparència, així com les bones pràctiques en la gestió pública. I, també, afavorir que es compleixi la legalitat i els principis ètics i de bon govern i administració que han de seguir totes les persones que integren la comunitat universitària.

Els requisits de la comunicació són descriure de la manera més detallada possible les circumstàncies per facilitar la identificació dels fets, proporcionar tota la documentació disponible sobre la situació que es comunica, o indicis objectius per obtenir les proves i tenir una certesa raonable que la comunicació que es trasllada ha de tenir especial transcendència en l'incompliment de la legalitat i/o dels principis i regles ètiques.

El Canal ètic garanteix en tot moment la confidencialitat de les comunicacions i la indemnitat del comunicant. Així, les persones poden fer la comunicació de manera anònima. Si voleu garantir la comunicació de manera anònima, envieu-la des de fora de la xarxa UAB, amb un dispositiu no gestionat per la UAB. Un cop presentada la comunicació, les persones obtenen la recepció de la tramesa que incorpora un codi d'accés al Canal ètic, que és l’única manera d’accedir al Canal i poder fer seguiment del cas.

Podeu trobar més informació a: Canal ètic - UAB. Us recomanem la lectura de l’apartat de Preguntes Freqüents.