La UAB avança en la reincorporació esglaonada

Campus buit. Gespa.

La Universitat manté la modalitat de treball remot en totes les tasques que no requereixin presencialitat mentre no se superi l’excepcionalitat sanitària actual però permet algunes activitats en laboratoris i serveis científicotècnics que no es poden fer des de casa.

17/05/2020

El 16 de maig passat, el govern de l’Estat va publicar una ordre segons la qual es flexibilitzaven d’algunes mesures de confinament en matèria d’educació, universitats, ciència i innovació i biblioteques. Un cop iniciada la fase 1 de desconfinament es permeten algunes activitats pel que fa al treball en laboratoris i serveis científicotècnics. En aquesta fase també s’habilitarà el servei de préstec de biblioteques per a PDI i doctorands amb cita prèvia.

Només tindran accés el personal autoritzat per fer activitats de recerca indispensables, amb limitació d’accés i aforament i es mantenen totes les autoritzacions fetes fins al moment d’acord amb la fase 0.

Per al personal que s’hi reincorpori, es garantirà totes les mesures de prevenció i de seguretat, com EPIs, mascaretes i gel hidroalcohòlic a les entrades dels edificis i el manteniment de la distància de seguretat, d’acord amb el pla previst pel Comitè de Seguretat i Salut de la UAB.

Cap a una nova normalitat

El proppassat 28 d’abril de 2020 el Govern espanyol va aprovar el Pla per a la transició a una nova normalitat, que estableix quatre fases de desconfinament i a partir del qual la Universitat està adaptant els seus serveis de forma gradual i organitzada.

La Universitat mantindrà la modalitat de treball remot en totes les tasques que no requereixin presencialitat mentre no se superi l’excepcionalitat sanitària –i en tot cas seguint les indicacions que es defineixen per a les fases 1, 2 i 3–, i ha treballat la planificació i les condicions de la reincorporació esglaonada a partir dels quatre principis següents: la preservació de la salut dels treballadors; el respecte a les disposicions establertes per les autoritats governamentals; el manteniment del teletreball com a modalitat principal mentre duri la crisi sanitària; i el compliment de la Llei de prevenció de riscos.

Des de la flexibilització de la fase 0 es van iniciar activitats de recerca de laboratori i de serveis cientificotècnics que no es poden fer teletreballant i aquelles activitats que no es podien ajornar sense tenir conseqüències no recuperables, que han de ser justificades i autoritzades. El Servei de Biblioteques habilitarà el servei de préstec de material bibliogràfic no disponible virtualment per al personal acadèmic i els doctorands.

Aquesta nova fase comporta l’inici del treball presencial del personal imprescindible per donar suport a les activitats de recerca  que es posin en marxa i que no es puguin fer en modalitat de treball remot: personal investigador, doctorands i personal tècnic. Tot aquest personal ha de limitar la seva presència al lloc de treball al temps mínim indispensable per executar les tasques que no es puguin fer de forma remota o en teletreball. Per fer-ho en les condicions adequades, es garanteixen el següents aspectes:

• caldrà autorització per accedir als edificis;
  • s’establiran les mesures de protecció dels espais i les instruccions operatives per a cada lloc de treball,  que el personal haurà de conèixer i aplicar en el desenvolupament de les seves tasques;
  • es posarà a disposició dels treballadors presencials el material de prevenció recomanat pel Servei de Prevenció de la UAB: mascaretes, gel hidroalcohòlic, guants, en funció de cada cas;
  • s’establirà un protocol de protecció de la salut per a les persones vulnerables al coronavirus, que està en fase de discussió amb els delegats de prevenció en el Comitè de Seguretat i Salut;
  • es prendran en consideració situacions específiques, com ara la de les persones que tenen a càrrec nens menors de 12 anys o persones grans dependents, per a les quals s’evitarà el treball presencial.

El Pla de desconfinament de la UAB concreta les fases i condicions per a la reactivació de l’activitat.

Tota la informació actualitzada està disponible al web www.uab.cat/coronavirus.

Aquesta notícia s'emmarca dins dels següents ODS