La gestió d'una destinació turística, de la mà de l'exalumne Philippe Verdoodt

Philippe Verdoodt
L'alumni, que és Cap de l'Àrea de Turisme de l'Ajuntament de Llançà, ha explicat per vídeoconferència quin ha estat el procés per situar i mantenir al mapa aquesta destinació de la Costa Brava al llarg de 14 anys, habilitant l'indret a un turisme desetacionalitzat i de manera responsable.

20/01/2020

El divendres 17 de gener, la professora Gemma Sagué va organitzar una sessió dedicada a la gestió de destinacions turístiques amb Philippe Verdoodt, Cap de l'Àrea de Turisme de l'Ajuntament de Llançà.

Verdoodt és exalumne de l'Escola i un dels primers diplomats en Turisme de l'Escola. Després d'estudiar a la UAB, va cursar un Postgrau en Gestió Pública i, al cap d'uns anys, va obtenir una plaça com a Tècnic de Turisme a l'Ajuntament de Llançà. Com a Cap de l'Àrea, fa més de 14 anys que gestiona el desenvolupament turístic d'aquesta població, situada al nord de la Costa Brava.

Philippe Verdoodt va explicar que l'any 2004, quan es va crear l'Àrea de Turisme, a Llançà no hi havia un producte turístic definit. "Era una destinació de sol i platja, sense planificació, i amb molta construcció desmesurada". A més, no hi havia cooperació entre el sector públic i privat. 

Una de les primeres oportunitats que es van detectar amb l'estudi de mercat, doncs, va ser reforçar la presència de visitants a la temporada baixa creant espais d'interès i ampliant l'oferta hotelera i gastronòmica. "Es tracta d'un poble amb segones residències i un turisme familiar molt fidel", comentava Philippe.

Amb la creació d'un Pla de Treball i una continuïtat en les línies d'acció, el Cap de l'Àrea de Turisme explicava amb orgull que de 16.000 visitants que la població rebia l'any 2004, Llançà ja ha arribat a acollir unes 70.000 visites l'any 2018. Tot això, però, ha requerit diferents recursos i estratègies que han permès diversificar l'oferta turística de la població i cuidar al visitant amb la instal·lació de Punts d'Informació, accions de comunicació, creació de suports informatius i el disseny i manteniment d'una bona senyalització, i l'organització d'activitats per a tots els públics.

Un dels atractius de Llançà, avui, són les possibilitats que té per al turisme actiu. Des de l'Àrea s'han promocionat molt els espais naturals ideals per a caminar, practicar el "running" o fer rutes de BTT (hi ha més de 100 quilòmetres senyalitzats). De fet, el mateix Philippe Verdoodt és un dels organitzadors de la Mitja Marató de l'Albera de Llançà, que cada mes de gener acull a 500 corredors.

També s'han habilitat recursos i instal·lacions per aquelles persones atretes per una disciplina esportiva cada cop amb més adeptes: la natació en aigües obertes.

Aquesta diversificació ha fet que Llançà rebi un turisme més diversificat i desestacionalitzat, si bé a l'estiu se segueixen reforçant els recursos humans de l'Àrea de Turisme i creant ocupació.

Per al professional, la clau de l'èxit es troba en les bones idees i un bon coneixement de la gestió pública, i va animar als estudiants a triar el camí professional de gestió d'una destinació turística a l'administració pública on, per a ell, "els tècnics en Turisme hi tenen molt a dir".