La directora Montserrat Iglesias-Lucía, entrevistada com a experta per l’alarma a l’estació de Sants

Montserrat Iglesias a Betevé
Un error en el protocol d’actuació a l’estació ferroviària de Barcelona ha despertat avui l’interès dels mitjans pels mecanismes de prevenció a les andanes. La directora ha estat entrevistada a Betevé, OndaCero Catalunya i Cadena Ser Catalunya.

08/11/2018

Una falsa alarma de bomba ahir al matí, a l’estació de Sants, va produir l’evacuació dels passatgers de les estacions de Barcelona i Madrid, ja que la viatgera que portava un objecte sospitós va pujar en un AVE sense ser interceptada.

Després que els Mossos confirmessin ahir que s’havia produït una “disfunció” en el protocol d’actuació, molts mitjans han posat sobre la taula el sistema de prevenció i seguretat als mitjans ferroviaris.

La directora de l’Escola, Montserrat Iglesias-Lucía, ha parlat sobre l’incident en les últimes hores amb diversos programes de ràdio i televisió. Ahir al vespre, al programa “Bàsics” de Betevé, Iglesias-Lucía va coincidir en que tot apuntava “que ha estat una negligència” i que hi ha una “manca d’inversió en sistemes de seguretat” en els mitjans ferroviaris del país. Fet que, per la directora, condiciona que “hi ha més risc de patir un atemptat en una infraestructura ferroviària que a un aeroport”.

Una manca de política en l'àmbit Europeu

Montserrat Iglesias-Lucía, que també ha parlat aquest matí al programa Aquí, amb Josep Cuní (Cadena Ser) i al programa radiofònic La Ciutat (Onda Cero), ha mencionat l’estudi de Daniel Villegas. La seva publicació indica que els aeroports, on hi han tingut lloc només un 10% del total d’atemptats terroristes a Europa, han rebut molta més inversió que les infraestructures ferroviàries, que han sigut l’escenari del 36% dels atacs.

Per l’experta, la manca d’inversió també es deu a una falta de política comuna en termes de prevenció i seguretat als trens. “En aquest país tenim bones polítiques de seguretat”, però “no hi ha normatives globals en l’àmbit ferroviari, sinó que és una qüestió d’Estat”.  

Formació dels professionals

“Han de passar accidents com aquest per continuar millorant”, ha afirmat la directora. “La seguretat no és una ciència exacta” però s’ha d’incidir en la formació del personal per aconseguir aquesta millora, “també en les organitzacions privades”, ha dit.

En tot cas, la directora de l’Escola ha volgut recalcar que, si bé “ahir es va cometre un error”, hi ha altres mecanismes de seguretat que funcionen i són exemplars, com el Centre de Seguretat del metro de Barcelona, tot i no ser perceptibles en el dia a dia.