Estudiants del Grau de Turisme en Anglès participen en un projecte intercultural global

L'Escola participa en un projecte intercultural global
Més de 300 estudiants d'universitats d’Europa i Sud-amèrica han participat en la segona edició del Global Case Study Challenge. L’objectiu d'aquest projecte global és propiciar competències en intel·ligència cultural i gestió d’equips virtuals remots.

30/01/2020

Els alumnes de 3r curs del Grau de Turisme en Anglès han format part, en el marc de l’assignatura de “Tourism Marketing”, d’un projecte intercultural amb 13 universitats d’altres parts del món.

El projecte Global Case Study Challenge és una iniciativa en què s'han agrupat a més de 300 estudiants universitaris d’arreu del món en petits equips (global virtual teams) perquè treballessin conjuntament i de manera remota en un cas d’estudi.

Cada grup de treball virtual es forma amb estudiants de diferents països com França, Rússia, Suïssa, Eslovàquia, Països Baixos, Xile o Bòsnia i Hercegovina. A més, a cada global virtual team se li assignen alumnes de diferents àrees d’estudi, propiciant així més interdisciplinarietat i varietat de perfils professionals.

D’aquesta manera, els estudiants han d'aprendre a autoorganitzar-se i decidir conjuntament, per exemple, quin tipus de plataforma digital utilitzar per treballar en remot o quina és la millor franja horària per trobar-se durant una videoconferència.

Cada grup ha de trobar una solució a un conflicte relacionat amb diferències culturals i ètiques. Alguns dels casos plantejats tracten temes com la problemàtica de la deslocalització a l'Índia, les controvèrsies d’una empresa sueca a l’Aràbia Saudí, o les diferències culturals en contextos laborals a Tailàndia, entre d’altres.

La intel·ligència cultural, una habilitat professional global

L’objectiu, doncs, d’aquesta experiential learning activity és capacitar als estudiants universitaris perquè tinguin intel·ligència cultural, que és l’habilitat d’interactuar amb eficàcia amb persones d’orígens culturals diferents.

Altres finalitats d’aquest exercici són assumir competències en gestió i direcció d’equips virtuals i internacionals, i millorar les capacitats tecnològiques i digitals dels futurs professionals.

Paral·lelament al treball en equip, els estudiants de l’assignatura “Tourism Marketing” també han estudiat a l’aula noves eines i conceptes útils per a la gestió d’equips remots. En una d’aquestes sessions, els estudiants de Turisme en Anglès han rebut la visita de Barbara Covarrubias, una de les principals coordinadores del Global Case Study Challenge i professora de la universitat FHWien der WKW.

Segons Covarrubias, que ha centrat la seva recerca en competències interculturals i noves formes de treball, “desenvolupar competències en lideratge digital i saber com treballar en ambients digitals s’està tornant molt important perquè moltes companyies ja estan oferint la possibilitat de treballar remotament als seus treballadors”.

Per a la professora, aquesta nova forma de treballar també permet a les empreses beneficiar-se de més talent internacional i obtenir més compromís i fidelitat per part dels seus treballadors. A més, en alguns estudis es destaca que les empreses que adopten aquest model tenen un percentatge més elevat de dones amb càrrecs de responsabilitat que en altres organitzacions.

El Global Case Study Challenge, una nova experiència d’aprenentatge

En l’última fase del projecte, els representants de cada grup han de fer una presentació online exposant la seva proposta de solució del cas d’estudi. En aquesta edició, hi ha hagut més de 185 participats interconnectats des de diferents parts del món.

Aquesta sessió online també inclou píndoles sobre intel·ligència cultural i bones praxis. En aquesta edició s’ha donat a conèixer l’experiència de You Noodle, una empresa que treballa amb equips remots des de San Francisco, Santiago i Barcelona.

L’alumna Meritxell Lago, una de les participants del projecte, afirma que al principi va ser difícil coordinar-se amb el grup. Ho descriu, però, com una bona experiència on ha adquirit noves competències digitals i ha millorat la seva comunicació interpersonal. “M’ha agradat estudiar els reptes interculturals amb altres països i haver tingut l’oportunitat de posar-ho en pràctica”, expressa.

Per a Caroline Heller, estudiant d’Erasmus de Brasil, formar part del Global Case Study Challenge li ha permès entendre que les influències culturals poden causar conflictes en casos com la fusió entre empreses d’altres països, així com poder treballar amb estudiants d’altres parts del món amb diferents maneres de pensar. “He pogut veure altres punts de vista i tenir experiències que vull tenir a la meva vida laboral”, apunta.  

Anna Zinenko ha estat la professora que ha coordinat el projecte a l’Escola de Turisme. Per a ella, el Global Case Study Challenge ha estat una oportunitat clau perquè els alumnes s’involucrin en global virtual teams reals i sàpiguen obrar amb èxit: “no importa si acaben treballant en un hotel o una agència de viatges, si volen fer créixer la seva carrera professional hauran de treballar amb equips internacionals”.