Els estudiants del Màster en Gestió Turística del Patrimoni Cultural visiten El Born en plena transformació museística
La penúltima classe del mòdul 2 en Interpretació Històrica dels Recursos Culturals es va traslladar ahir a El Born Centre de Cultura i Memòria, on els alumnes van conèixer els canvis estratègics i museogràfics d’un dels espais patrimonials més emblemàtics de Barcelona.
16/12/2025
Un grup de 23 estudiants del Màster en Gestió Turística del Patrimoni Cultural de la UAB, acompanyats pel coordinador dels estudis, Esteve Dot, van realitzar el passat 15 de desembre una visita acadèmica a El Born Centre de Cultura i Memòria (CCM), en el marc de la penúltima sessió del mòdul 2, dedicat a la interpretació històrica dels recursos culturals.
La visita va comptar amb la recepció i explicació de Marta Terés, tècnica del programa d’Exposicions del Born CCM, qui va contextualitzar el moment clau que viu actualment l’equipament. Una de les primeres informacions destacades va ser el procés de fusió institucional que està transformant el centre en el Born. Museu d’Història de Barcelona, una decisió de caràcter polític que comporta també un canvi d’estratègia temàtica i interpretativa.
Entre les primeres modificacions ja visibles hi ha la renovació dels plafons lluminosos amb text i imatge que envolten el jaciment arqueològic de l’antic barri de la Ribera del segle XVIII. A curt termini, s’hi afegiran altres canvis rellevants, com l’adaptació del recorregut del jaciment per a visites autònomes —fins ara obligatòriament guiades— i la revisió de l’exposició permanent, que després de deu anys també serà actualitzada.
La sortida es va iniciar amb una introducció a càrrec del coordinador del mòdul, centrada en el context històric i urbà dels barris del Born i la Ribera. Espais marcats pel passat medieval i l’arquitectura gòtica, amb carrers estrets i referents com Santa Maria del Mar, però també per una convivència intensa entre patrimoni, comerç, oci i un ambient cultural i artístic contemporani.
La part central de l’activitat va anar a càrrec de Marta Terés, que va presentar l’evolució històrica de l’espai del Born a través de mapes i fotografies. Des de la Barcelona anterior al setge de 1714, passant per la construcció de la Ciutadella militar, fins a la conversió en gran mercat d’aliments el 1876 amb una innovadora estructura de ferro. Després del tancament del mercat el 1971, l’espai va viure dècades d’usos lúdics i culturals, fins que la pressió ciutadana i la sensibilització institucional van permetre evitar-ne l’enderrocament i culminar, el 2013, amb la inauguració del museu actual.
La segona part de la sessió es va centrar en els processos de museïtzació, una de les qüestions clau del mòdul. Terés va desgranar les fases essencials: documentació exhaustiva, adequació de l’espai per a la visita, senyalització interpretativa, museografia, gestió integral de l’equipament i, finalment, les estratègies de difusió i explotació cultural.
La jornada va concloure amb la visita a l’exposició permanent i al jaciment arqueològic, on els estudiants van dur a terme una pràctica in situ. L’exercici els va permetre analitzar críticament la comprensió dels continguts per part del públic general i proposar possibles millores per reforçar la connexió entre el discurs històric i l’experiència del visitant.
Aquesta activitat va servir per consolidar els aprenentatges teòrics del mòdul i, alhora, per posar en valor el Born com a laboratori viu de gestió, interpretació i comunicació del patrimoni cultural.
Marta Terés, tècnica del programa d’Exposicions del Born CCM, oferint explicacions sobre l'espai museístic als estudiants del Màster.