El grup #OnSónLesDones fa públics els resultats corresponents al mes d’octubre de 2016

OnsonLesDones
L’anàlisi de la presència femenina en els espais d’opinió dels principals mitjans de comunicació catalans de premsa escrita i digital, ràdio i televisió, portat a terme pel grup OnSónLesDones (OSLD) des del mes de juliol de 2016, evidencia una lleugera millora a l’últim informe del mes d’octubre que s’acaba de fer públic.

13/12/2016


En termes generals, l’opinió de les dones ha guanyat representació als principals espais d’opinió de la ràdio i la televisió públiques catalanes; aconseguint la paritat (considerada com a cap sexe per sobre del 60% ni per sota del 40%) a programes de TV3 com Els Matins (40%)  i Més_324 (42%) i a El matí de Catalunya Ràdio (40%). RAC1, la principal emissora privada en català, és el suport que experimenta l’augment més important, passant del 21% al 28% de presència femenina en el magazín matinal líder d’audiència a Catalunya, El Món a RAC1,  on, per primera vegada, ha comptat amb la presència diària de, com a mínim, una opinadora.

Als diaris en paper d’abast nacional dins el territori català (Ara, El Periódico de Catalunya, El Punt Avui i La Vanguardia), en canvi, la situació s’inverteix i el percentatge de dones als seus espais d’opinió es situa en un 18% de mitjana: 22% a l’Ara, 17% a El Periódico de Catalunya, 21% al Punt Avui i 16% a La Vanguardia. Aquestes xifres representen una davallada respecte a l’informe anterior.

Pel que fa als diaris digitals analitzats, El Nacional, Nació Digital i Vilaweb, el percentatge d’articles firmats per dones es situa en un 22% de mitjana però amb resultats clarament diferenciats que van del 30,5% de Nació Digital al 8% de El Nacional.
Malgrat que aquest últim informe permet ser més optimistes, ja que els informes de juliol, agost i setembre evidenciaven que l’opinió de les dones als mitjans quedava per sota del 20%, OnSónLesDones recorda que encara queda molta feina per fer. El grup fa un recompte diari tant de la presència de dones a tertúlies i debats dels principals programes de ràdio i televisió de Catalunya com dels articles d’opinió firmats per dones als principals diaris catalans. Amb aquestes dades, elabora un informe mensual que pretén denunciar i posar de manifest l’eliminació sistemàtica de la opinió femenina als mitjans de comunicació.

El grup OSLD, es va crear el mes de juny de 2016 amb l’objectiu de denunciar la poca presència de la opinió femenina en els mitjans de comunicació del nostre país i treballa per aconseguir donar veu a les dones expertes. Actualment, el grup està format per 50 membres de perfils diversos que treballen en la recopilació de dades, l’elaboració dels informes i la difusió dels resultats a través del blog onsonlesdones.blogspot.com, de twitter @onsonlesdones i de Facebook www.facebook.com/onsonlesdones. El seu manifest ja ha aconseguit el recolzament de més de 3300 signatures.