Crida a la participació en un projecte d'innovació docent que ha impulsat la Facultat

Projecte ID Dades Quantitatives

El projecte està orientat a dissenyar un instrument de diagnosi de competències en raonament quantitatiu així com un conjunt de practiques o exercicis relatius a l'ús d’aquestes competències ue ajudin a definir el contingut d’una futura “Aula virtual” de recursos docents en eines quantitatives que posaria la Facultat al servei dels estudiants al llarg de la seva formació.

02/03/2021

La Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia va posar en marxa el curs 2019-20 un projecte d’innovació docent (PID) amb l’objectiu de millorar les competències en l’ús d’eines quantitatives entre els estudiants de la facultat.

S’entén per eines quantitatives tots aquells procediments que impliquen la manipulació, interpretació o representació d’informació susceptible de tractament numèric. En concret, el projecte  pretén facilitar si no estan adquirides, corregir si no se’n fa ús correctament i millorar les apreses d’aquests tipus de competències, al llarg dels anys de formació de grau. Per tant, no és propòsit del projecte revisar, estudiar o ampliar continguts d’assignatures quantitatives especifiques.

El plantejament del projecte es justifica a partir de quatre factors clau:

  • Diagnosi de les titulacions: la Comissió d’Avaluació Externa de les Titulacions impartides a la facultat va valorar l’any 2016, la necessitat de millorar l’aprenentatge d’aquestes competències.
  • L’organització dels estudis: amb excepció del doble grau de Sociologia i Estadística Aplicada, la proporció de crèdits cursats en matèries obligatòries de natura quantitativa en les titulacions amb una major presencia es situa al voltant del 13% dels 240 ECTS.
  • Rendiment acadèmic: acostuma a observar-se una major dificultat de superació de les assignatures amb continguts quantitatius en relació a la resta.
  • El context laboral i professional: l’ús d’aquestes competències sabem que és i serà valorat en el mercat de treball. Molt sovint, la seva avaluació forma part dels processos de selecció de personal. La Facultat, a més a més,  ha constatat la demanda de les mateixes per les entitats on l‘alumnat  realitza pràctiques professionals.

És per això que el projecte està orientat a dissenyar un instrument de diagnosi de competències en raonament quantitatiu. Així doncs, s’ha preparat un qüestionari tipus test de 20 preguntes per respondre de forma individual, que li hauria de permetre a l’estudiant obtenir una primera avaluació en relació al seu domini d’aquestes competències. El temps recomanat  per a la seva resolució és de 20 minuts. Una vegada finalitzat, l’estudiant haurà de fer-li arribar al correu del professor responsable del projecte Francesc Muñoz Pradas (Francesc.munoz@uab.cat), qui us farà arribar la puntuació obtinguda.

Així mateix, també pretén dissenyar un conjunt de practiques o exercicis relatius a l´ús d’aquestes competències que ajudin a definir el contingut d’una futura “Aula virtual” de recursos docents en eines quantitatives que posaria la Facultat al servei dels estudiants al llarg de la seva formació. Per això, des del projecte necessiten formar un grup de treball amb estudiants de grau de la Facultat. Aquest grup validaria una sèrie d’exercicis de raonament quantitatiu.

El deganat de la facultat donarà als participants una certificació acreditativa de participació en l’activitat extra-curricular vinculada al projecte d’innovació docent.

El interessats a participar poden enviar un mail al professor responsable del projecte Francesc Muñoz Pradas (Francesc.munoz@uab.cat).

La data límit és el 15 de març i us animem a participar!