Consells per a la prevenció de riscos laborals i la ciberseguretat en el teletreball

Teletreball

La Fundació UAB ha posat a disposició dels seus treballadors i treballadores una sèrie d’eines i recursos per avaluar possibles riscos laborals durant el teletreball. També s’ha facilitat una pàgina específica on s’explica com accedir als recursos informàtics i quins consells s’han de seguir per connectar-se a la xarxa de forma segura.

31/03/2020

Davant del confinament que es va decretar per l’emergència sanitària a causa del COVID-19, la Corporació UAB ha pres una sèrie de mesures per ajudar a organitzar i facilitar el treball a distància dels seus treballadors i treballadores.

D’una banda, els Serveis Informàtics de la FUAB han creat una pàgina web amb informació sobre les eines i configuracions necessàries per poder treballar de forma remota. 

La web indica quins són els navegadors i els programes més adients per instal·lar a l’equip de casa, com el paquet Office 365, que inclou Skype per fer videoconferències; o el Microsoft Teams, que permet planificar i realitzar reunions virtuals. 

El portal també informa sobre com accedir a altres serveis com el correu web, aplicacions específiques com Hermes, així com els arxius de les unitats de xarxa, disponibles a través de la Xarxa Privada Virtual de la UAB.

A la pàgina www.uab.cat/coronavirus també hi trobareu recursos d’autoaprenentatge sobre treball a distància i eines del paquet Office 365.

Prevenció dels riscos laborals en el teletreball

La Direcció Jurídica i de Recursos Humans també ha posat a disposició del personal un qüestionari per poder fer una autoavaluació dels riscos laborals durant el teletreball. 

Es tracta d’un exercici voluntari que pretén, d’una manera ràpida i senzilla, que els treballadors puguin ser conscients sobre quines són les condicions òptimes per al desenvolupament de la seva feina. 

El qüestionari inclou 23 preguntes que reflexionen sobre l’espai, el mobiliari i els mitjans utilitzats per al teletreball. Ja que si aquests elements no estan en condicions òptimes, són factors de riscs que poden provocar problemes de salut, principalment  musculoesquelètics i/o de fatiga visual.

Tenir cura de l’espai de treball

Per a treballar des de casa, es recomana disposar d’un espai còmode, aïllat i amb un nivell d’il·luminació suficient i uniforme. Per evitar els reflexos, el més adient és situar l’ordinador de forma paral·lela a la finestra. 

Els usuaris de Pantalles de Visualització de Dades (PVD), que treballen més de 4 hores diàries amb un ordinador, han de procurar tenir la part superior del monitor a l’altura dels ulls, i a una distància de 60 a 80 cm. Aquestes mesures eviten la fatiga dels ulls i les postures de coll incòmodes.

La posició també és un factor molt important. Per això, s’ha d’intentar que l’avantbraç, el canell i la mà estiguin alineats i recolzats. L’esquena també ha d’estar recolzada i a una alçada adequada, que permeti posar les plantes dels peus a terra amb comoditat. Un element molt recomanable és l’ús d’una cadira ergonòmica. 

Conscients que no sempre es podrà disposar de tots aquests elements, l’equip de Prevenció de Riscos Laborals de la FUAB recomana fer aquests exercicis d’estirament, que “ajuden a evitar molèsties musculars i oculars”. En el document “Prevenció de Riscos Laborals del Teletreball” també trobareu altres recomanacions i exercicis de relaxació ocular i muscular.

Una altra de les recomanacions de l’equip tècnic de Prevenció de Riscos Laborals de la FUAB és “planificar la jornada diferenciant les hores dedicades a treballar amb les de la resta del dia” i “intentar la desconnexió digital després de la jornada laboral”.

La ciberseguretat, també a casa

El fet que molts treballadors/es estiguin connectats en xarxa des de diferents punts fa que s’hagi de tenir molta cura per minimitzar els riscos de ciberseguretat.

Segons la “Guia ràpida per teletreballar amb seguretat”, creada recentment per l’Administració Oberta de Catalunya, es faciliten les principals mesures de protecció bàsiques per minimitzar els riscos de seguretat en el tractament de la informació de l’organització.

Una de les indicacions que donen és assegurar-se que realitzes còpies de seguretat dels documents corporatius que es treballen des de casa. Es poden fer amb memòries USB que “prèviament hauries d’haver netejat o formatejat per a garantir que no té cap risc”, o un disc dur extern.

Pel que fa a l’equip de treball, la guia recomana tenir actualitzades les últimes versions tant del sistema com de les aplicacions que s’utilitzen. També és important comprovar que l’ordinador disposi d’un sistema antivirus, un anti-malware, i un tallafoc (fireware), i que opcions preventives com el bloqueig automàtic de pantalla al cap de 10 minuts estiguin activades.

 Altres recomanacions pel que fa a l’ús de xarxes Wifi és utilitzar només aquelles conegudes i de confiança. La guia insisteix en la connexió remota a través de la Xarxa Privada Virtual de l’organització (en aquest cas la Xarxa Privada Virtual de la UAB) i es demana no utilitzar la contrasenya per defecte de fàbrica del Router. Per canviar-la podeu seguir aquest procediment de l’Organització del Consumidor i Usuaris.

Per a una navegació segura per Internet, des de l’Administració Oberta de Catalunya aconsellen evitar visitar pàgines no segures i la instal·lació de qualsevol programari o contingut dubtós. A més, també és necessari eliminar periòdicament l’historial de navegació, les cookies, les contrasenyes guardades i els arxius temporals.

Les contrasenyes també són un altre element sensible. Per això, la guia recomana l’accés als sistemes d’informació amb certificat digital o sistemes d’autenticació de doble factor (que es basen en codis d’un sol ús que s’envien per SMS o bé a una APP), i la utilització de contrasenyes complexes (que combinin caràcters especials, amb números i lletres majúscules i minúscules). I, sobretot, la guia és categòrica: “no apuntis les contrasenyes corporatives enlloc”. 

Per últim, cal recordar que s’ha de notificar qualsevol incident de ciberseguretat als responsables tecnològics de manera immediata.