“Els reptes de l’activitat turística”, últim article del Francesc Romagosa

Turismo de masas
El professor de l’Escola, Francesc Romagosa, exposa els reptes que afronta el sector turístic per arribar a ser sostenible, en un article publicat a la revista Alternativas Económicas. La peça posa sobre la taula temes com la gestió dels recursos, la “turismofòbia” o les conseqüències del canvi climàtic.

24/07/2018

L’últim número de la revista Alternativas Económicas, a l’apartat de “Turisme sostenible”, inclou un article de Francesc Romagosa, professor de Turisme i Geografia de l’Escola, sota el títol “El repte de l’activitat turística”.

L’article se centra en la premissa que “el turisme serà sostenible o no serà”, vinculant bona part de les problemàtiques del sector a l’actual manca d’equilibri entre el desenvolupament econòmic, la justícia social i la conservació del medi ambient de la destinació en qüestió.

El professor ressalta especialment l’important paper que té l’Administració pública a l’hora de resoldre o aconseguir minimitzar els danys causats per temes com la mobilitat de les persones, que causen un impacte negatiu a la població local i contribueixen en l’emissió de gasos d’efecte hivernacle.

L’escalfament global, però, també afecta directament a la gestió dels espais que depenen de recursos naturals i climàtics -platja i muntanya-, ja que aquests es veuen afectats pels canvis en l’estacionalitat i condicionen les realitats socioeconòmiques de la població. Pel professor, és recomanable l’aplicació de les actuacions contemplades a la Carta Europea de Turisme Sostenible (CETS), que vincula l’estreta relació entre la sostenibilitat i la col·laboració entre el sector públic i el privat.

Un altre fenomen que l’Administració ha de saber “gestionar i planificar” amb antelació per al correcte desenvolupament d’una destinació, segons l’expert, és la turismofòbia. Per Romagosa, s’ha d’enfocar el turisme com una eina per a millorar les condicions de vida de la població local, que pot arribar a sentir un “rebuig cap al turisme i als turistes” per ser “vistos com l’origen de problemes”, com ara l’encariment dels productes i els habitatges.

Finalment, el professor conclou que, perquè el turisme sigui sostenible s’ha d’apostar per un nou “model” de gestió, on la implicació de tots els agents és imprescindible: “hi ha d’haver una voluntat inequívoca”.