"La memòria de l'olor", una recerca feta exposició

ExpoMemoriaOlor

La recerca que ha dut a terme la UAB i l'Hospital Clínic al voltant de la memòria olfactiva es mostra a l'exposició "La memòria de l'olor", fins al 20 de juny, al vestíbul de la Biblioteca de Comunicació i Hemeroteca General, on s'explica la metodologia així com alguns dels resultats.

21/05/2014


"L'aroma ha de formar part de la identitat corporativa i se l'ha de dotar de protecció jurídica", afirma el professor Pere Navalles, co-director de la recerca i expert en el tema.


L'exposició "La memòria de l'olor" -a la Biblioteca de Comunicació i Hemeroteca General fins el dia 20 de juny- mostra tot el procés, la metodologia i els primers resultats de la recerca científica "OLMARCAT", que s'ha fet per conèixer la capacitat de record-memòria davant dels olors. No existeix cap altra recerca a Catalunya que hagi estudiat aquesta temàtica.

Aquesta investigació -que té com a investigadors principals el professor del Departament de  Publicita, Relacions Públiques i Comunicació Àudiovisual de la UAB, Pere Navalles, i el metge de l'Hospital Clínic, Joaquim Mullol- ha consistit en fer i analitzar les respostes de 4.100 ciutadans catalans, enquestats sobre els aromes i la memòria.

Al juny del 2012 es van distribuïr 50.000 exemplars de l'enquesta, que contenia 4 sobres d'aromes diferents, amb el diari La Vanguardia. D'aquests, es van rebre 4.100 respostes, que el Servei d'Estadística de la UAB ha analitzat i n'ha extret les dades. Prèviament, al setembre del 2011, es va fer una prova pilot amb 300 estudiants de la UAB. El professor Pere Navalles, que va fer la tesi doctoral sobre aquesta temàtica, porta anys investigant aquesta en el tema i n'ha estat el principal impulsor.

A l'enquesta, a més d'identificar l'olor, es demanava reconèixer  el producte i la marca. Els olors anaven en sobres monodosi, i eren de xocolate-Cola Cao, tomàquet-Ketchup, cafè-Nescafè, i olor blanca-sucre. L'enquesta forma part de l'exposició que està aquests dies a l'Hemeroteca General, així com altres aromes, amb la qual cosa el visitant pot olorar-los in situ i contestar també l'enquesta.
 
ALGUNES CONCLUSIONS DE LA RECERCA
Una vegada analitzades les respostes, algunes de les conclusions de l'estudi són que la dona té una major capacitat d'olfacte mentre que l'home té una major memòria olfativa, dos conceptes diferents. També s'ha detectat que hi ha una disminució de la capacitat d'olfacte amb l'edat (-6,20%) però la pèrdua és molt més gran pel que fa a la memòria de l'olor a mida que s'avança en edat (-17,73%).

"La investigació mostra que l'aroma forma part de la identitat corporativa, i que se l'ha de dotar de protecció jurídica en ser un element diferenciador de marca", assenyala Pere Navalles, el professor que ha co-dirigit la investigació i que ja fa set anys que està investigant en aquesta temàtica.

Per la seva banda, el doctor Joaquim Mullol, de l'Hospital Clínic, també co-director, assegura que "la memòria olfativa és un dels trets més importants del sentit de l'olfacte que s'esctructura en el cervell primitiu i ens permet vincular olors amb records i emocions".

En aquests moments, s'està preparant un article científic sobre aquesta recerca, que està previst que estigui enllestit en un o dos anys, donada la gran quantitat de dades a analitzar.

En la recerca han participat l'Ajuntament de Barcelona, el Grup Volswagen, l'Hospital de la Vall d'Hebron-Àrea de Diagnòstic per a la Imatge, Inever, Lucta, Sampling Innovations, Servei d'Estadística de la UAB, i la XAC Xarxa Aerobiològica de Catalunya-ICTA UAB.

 

Notícies relacionades

Totes les notícies