Sala de premsa Premsa i mitjans

Estudi sobre l'ús addictiu a les tecnologies en els adolescents

Crèdits: istockphoto/luckat
Crèdits: istockphoto/luckat

Investigadors de l'IDIAP Jordi Gol de l'Institut Català de la Salut, de la Universitat Autònoma de Barcelona i de la FPCEE Blanquerna han analitzat la prevalença de l'ús problemàtic de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC), Internet, telèfons mòbils i videojocs, en adolescents i han examinat els factors relacionats. 

24/10/2016

El Grup de Recerca Joves i Tecnologies de la Informació i la Comunicació (JOITIC) ha publicat un article a la revista científica BMC Pediatrics que analitza l'ús problemàtic d’Internet, el telèfon mòbil i els videojocs en estudiants d'educació secundària obligatòria (ESO). Les dades s'han obtingut a partir d'un estudi realitzat a 28 escoles del Vallès Occidental, en què van participar 5.538 alumnes, d’entre 12 i 20 anys.  L'anàlisi ha determinat que el tabac, el  consum abusiu de l'alcohol, les drogues, el fracàs escolar i els problemes en l'àmbit familiar estan relacionats amb les conductes addictives d'aquestes tecnologies. D'altra banda, s'observa que el paper de la família pot ser fonamental en els esforços de prevenció.

L'expansió de les noves tecnologies ha portat efectes positius en la comunicació. Les relacions i l'accés a la informació i l'entreteniment, els mitjans de comunicació, la manera de treballar i aprendre han canviat.  Internet, les xarxes socials i els dispositius mòbils han produït un canvi en l'estil de vida que en els joves és un fet totalment normalitzat. Però també ha donat lloc a problemes associats amb un ús inadequat o excessiu, en particular entre els adolescents, ja que poden presentar problemes d'agressivitat, ansietat, depressió, trastorns del son i, en alguns casos, aïllament social, com exposa Raquel Muñoz, investigadora principal de l’estudi, de la UAB, i infermera a l'EAP Plaça Catalunya de Manresa, de la Gerència Territorial Catalunya Central de l’Institut Català de la Salut.

L'estudi es va realitzar durant el curs escolar 2010-2011, mitjançant una enquesta sobre l’ús d’Internet, mòbils i videojocs que es va administrar a 5.538 nens de 1r a 4t d’ESO dels instituts públics i concertats on es duia a terme el programa de Salut i escola de la Generalitat de Catalunya dels municipis de Sabadell, Castellar del Vallès, Sant Quirze del Vallès, Sentmenat, Polinyà, Palau-solità i Plegamans i Santa Perpètua de Mogoda.  Els estudiants van respondre de forma anònima un qüestionari sociodemogràfic (que recollia informació relativa a les activitats extraescolars, rendiment escolar, consum de substàncies tòxiques, relació familiar, ús de les TIC i control patern), i també a tres qüestionaris validats específicament sobre experiències relacionades amb Internet (CERI), l’ús del mòbil (CERM) i els videojocs (CERV).

Alguns dels resultats
En el moment de l'enquesta s'observa un ús problemàtic d'Internet en el 13,6 % dels enquestats, dels telèfons mòbils en el 2,4 % i dels videojocs en el 6,2 %. «L'evolució de les TIC es trobava aleshores en una fase primerenca. Avui dia, veuríem segurament, una fotografia diferent, ja que els telèfons mòbils actuals ja permeten l'accés a Internet, la interacció en les xarxes socials i els jocs en línia, i el seu ús està totalment generalitzat entre els adolescents. El seu protagonisme, per tant, és ara més significatiu», puntualitza RaquelMuñoz, investigadora de la UAB i de la Unitat de Suport a la Recerca Metropolitana Nord del IDIAP Jordi Gol.

Pel que fa a l'ús problemàtic d’Internet s'observa que és més freqüent en noies (17% respecte a un 10,6%) i que qui té problemes amb Internet, també té més risc de fracàs escolar (18,6% respecte de 12,3%). A més, els investigadors han identificat certs patrons d'ús que es relacionen amb el fet de tenir més risc de problemes, com la participació en xats (18,9 respecte a un 8,2%), les xarxes socials (15,1% respecte a un 5,3%), les compres en línia (19,1% respecte a un 13,2%), i l’ús intensiu, més de 3 hores al dia, (35,8% respecte a un 7,5%). D'altra banda, segons l'estudi, els nois i noies que participaven en activitats després de l'escola i els que tenien suport parental van presentar un menor ús problemàtic.

En les dades sobre telèfons mòbils, els problemes ocasionals són també més freqüents en les noies i l'activitat relacionada amb l’ús addictiu són els xats (34,5% respecte a un 15,3%), els jocs (25,9% respecte a un 15,6%) i l'enviament de missatges de text (21,6% respecte a un 10,7%).


L’ús problemàtic dels videojocs és més freqüent en nois (10,6% respecte a un 1,4%), i també en els que tenen fracàs escolar (10,4 respecte a un 5,1%). També es relaciona amb l'ús intens (més de 5 hores setmanals [26,1% respecte a un 3,2%]). A més, el fet de jugar sol es relaciona amb un 66% més de problemes.


Tenint en compte les dades de l'estudi, els factors relacionats amb el seu ús problemàtic, els riscos del comportament addictiu del seu maneig i l’augment ràpid de l'accessibilitat dels joves a les noves tecnologies, els investigadors conclouen que «les intervencions a una edat primerenca poden ser necessàries amb la finalitat enfortir una relació saludable dels adolescents amb les tecnologies de la informació i la comunicació».


El Grup de Recerca JOITIC està format per investigadors de l'IDIAP, alguns dels quals són professionals d’infermeria i medicina de l’atenció primària de l’Institut Català de la Salut, per docents dels centres educatius, per investigadors dels Departaments d’Infermeria i de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona i per un psicòleg de la Universitat Ramon Llull.

Article de referència:
Muñoz-Miralles R, Ortega-González R, López-Morón MR, Batalla-Martínez C, Manresa JM, Montellà-Jordana N, Chamarro A, Carbonell X, Torán-Monserrat P. The problematic use of Information and Communication Technologies (ICT) in adolescents by the cross sectional JOITIC study. BMC Pediatr. 2016 Aug 22;16(1):140. doi: 10.1186/s12887-016-0674-y. PubMed PMID: 27550020; PubMed Central PMCID: PMC4994264. Disponible a: http://bmcpediatr.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12887-016-0674-y/open-peer-review