Científics de la UAB i ciutadans identificaran les plantes al·lergògenes de Barcelona amb la nova app Plant*tes

El Punt d'Informació Aerobiològica (PIA) de la UAB presentarà la seva nova app Plant*tes a Barcelona en el marc del projecte "Ciència Ciutadana als barris" de l'Ajuntament de Barcelona. L'aplicació pretén informar sobre l'existència de plantes al·lergògenes a les ciutats.

11/05/2017

El Centre Cívic Guinardó acull dijous 11 de maig, a les 19.30 hores la xerrada "Flora urbana i al·lèrgies" de la Dra. Concepción De Linares, professora de Botànica de la UAB, qui parlarà de les plantes més al·lèrgenes i presentarà l'aplicació mòbil.

Dissabte dia 13 de maig, a les 10.30 hores tindrà lloc una sortida matinal amb científics en què els participants contribuiran a la recerca creant el mapa de les plantes al·lèrgogenes i el seu estat de floració al barri del Guinardó. L'app Plant*tes és un projecte de ciència ciutadana que pretén informar sobre l'existència de plantes al·lergògenes a les ciutats i en quin estat fenològic es troben. Creada en col·laboració amb el Centre de Visió per Computador de la UAB i l'Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB), el seu objectiu és ajudar a comprendre millor la relació entre el medi ambient i les malalties al·lèrgiques i contribuir a millorar la qualitat de vida de les persones que les pateixen.

L'aplicació Plant*tes mostra als usuaris imatges de les diferents plantes al·lergògenes més importants, i els ofereix informació de com són les seves flors i els seus fruits. El sistema permet a l'usuari assenyalar en el mapa el punt on es troba (geolocalització), quina planta està veient, i si aquesta es troba en fase de formació de flor, si té la flor tancada, oberta o si ja té fruit. Aquesta informació pot ser visualitzada per la resta d'usuaris i els pot ajudar a decidir les rutes més recomanables a seguir en l'entorn urbà per tal d'evitar al màxim la proximitat a aquells llocs on es troba la planta que li causa al·lèrgia.

Es tracta d'una informació dinàmica, que canvia dia a dia, de la mateixa manera que ho fan les plantes. L'app va néixer com a exercici pràctic en una col·laboració amb el màster de disseny de l'Escola de Disseny de Barcelona, i vol engrescar els ciutadans a col·laborar en la configuració del mapa de les possibles al·lèrgies als carrers de les nostres ciutats i pobles. L'app Plant*tes es pot descarregar de manera provisional en versió Beta mitjançant un codi QR. Els impulsors esperen que la iniciativa pugui ser d'interès del públic en general, i també que esdevingui una eina de treball per a escoles, centres cívics i entitats i que aquestes col·laborin i promoguin el seu ús continuat, de manera que amb la col·laboració ciutadana aconseguim tenir informació en viu de com se succeeixen i progressen les floracions en els nostres carrers i places. La informació és complementària a la que ofereix el PIA, a una escala més detallada i de molta utilitat pels al·lèrgics.