L’ ICTA-UAB demana a la UAB la reducció del número de vols
Davant la situació d'emergència climàtica, reconeguda recentment per la UAB, l'Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals de la Universitat Autònoma de Barcelona (ICTA-UAB) ha elaborat una proposta en què emplaça a la Universitat a adoptar una nova política de viatges entre la seva comunitat que permeti abordar una de les activitats més contaminants: els vols en avió.

Davant la situació d'emergència climàtica, reconeguda recentment per la UAB, l'Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals de la Universitat Autònoma de Barcelona (ICTA-UAB) ha elaborat una proposta en què emplaça a la Universitat a adoptar una nova política de viatges entre la seva comunitat que permeti abordar una de les activitats més contaminants: els vols en avió.
El document, que ha estat elaborat pels investigadors de l'ICTA-UAB, serà lliurat a l'equip de govern de la UAB amb l'objectiu que posi en pràctica una sèrie de mesures institucionals que permetin i encoratgin als membres de la comunitat UAB a reduir el nombre de desplaçaments que es realitzen en transport aeri. Es preveu que a l’any 2050, l'aviació representi el 27% del pressupost de carboni restant per mantenir-se dins dels 1.5ºC d'escalfament global. Només una petita part de la població és responsable de la majoria dels vols, però la comunitat universitària es troba clarament dins aquest grup. Només el 2018, la UAB va reservar 5.064 vols, molts dels quals podrien haver estat reemplaçats per viatges amb tren o, fins i tot, haver-se evitat.
El document dóna resposta a les recents reivindicacions realitzades per nombrosos membres de les comunitat acadèmica i universitària, i moltes institucions ja han començat a donar exemple. Els impulsors de la proposta consideren que, tot i que l'aplicació d'aquestes mesures de manera individual per part de la UAB no resoldrà el problema de les emissions globals, sí suposaria un gest contundent que inspiri a altres institucions a actuar, millorar la reputació de la universitat i augmentar la pressió en l'àmbit de les polítiques nacionals i internacionals.
El text reclama a la UAB que s'estableixin normes per orientar viatges laborals de manera que es puguin assolir els objectius de sostenibilitat de la UAB. Entre les accions proposades es troba el foment dels viatges en tren i autobús a ciutats accessibles a menys de 10 hores i prohibint aquells vols a ciutats accessibles en menys de 7 hores en tren i autobús. Així mateix, es reclama que els esdeveniments organitzats per la UAB i la seva comunitat tinguin com a objectiu la reducció continuada de les emissions de gasos d'efecte hivernacle.
Aquest conjunt de polítiques convertiria a la UAB en pionera i líder en el procés de transició cap a una recerca acadèmica més sostenible.
Accés al document de proposta: Climate Emergency Aviation Proposal