Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB)

Barcelona converteix 11 escoles en refugis climàtics

29 set. 2020
null Bluesky Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

Barcelona fa un salt qualitatiu per adaptar els centres educatius de la ciutat a l’emergència climàtica. La ciutat ha convertit 11 escoles en refugis climàtics per fer front, sobretot, a les altes temperatures, amb ambients que permetin un major confort tèrmic per a l’alumnat.

Escoles Refugis Climatics BCN

S’han transformat els espais exteriors, en un procés col·laboratiu entre administracions, entitats i escoles amb projectes pedagògics amb els infants de cada centre per decidir les actuacions concretes.

Està previst que els refugis també serveixin a partir de l’estiu per al conjunt de la població en cas d’onada de calor. El projecte, en què ha participat activament l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals de la Universitat Autònoma de Barcelona (ICTA-UAB) a través de l’investigador JosepAnton Morguí, està finançat per l’Ajuntament de Barcelona i gestionat pel Consorci d’Educació de Barcelona.

L’Ajuntament pren, a més, el compromís que en els propers anys dedicarà com a mínim el 25% de la inversió municipal en reformes escolars a actuacions que adaptin els centres educatius a l’emergència climàtica. S’intensifica així una línia d’actuació que ja s’està seguint en els darrers anys. Aquest estiu, s’han fet obres de reforma i millora relacionades amb l’emergència climàtica a 56 centres, amb una inversió de 3.674.465,26 €. L’Ajuntament té la competència exclusiva de reformes i millores als equipaments escolars de titularitat municipal i als centres d’infantil i primària públics de la ciutat, que s’executa a través del Consorci d’Educació de Barcelona.

11 escoles, refugis climàtics per a la comunitat educativa i per als barris

Un total d’11 escoles de la ciutat s’han transformat ja en refugis climàtics per adaptar-se a l’emergència climàtica i fer front, sobretot, a les altes temperatures amb ambients que permeten un confort tèrmic major.


Les actuacions que s’han fet en aquests centres, giren al voltant de tres eixos:

Actuacions blaves, relacionades amb la incorporació de punts d’aigua, com fonts o espais singulars de joc i manipulació d’aigua.

Actuacions verdes, per augmentar els espais verds, millorar la vegetació a les escoles i crear zones d’ombra, amb murs verds, més espai per a jardins, arbres per crear zones d’ombra o tanques i pèrgoles verdes.

Actuacions grises, adaptacions als edificis dels centres per millorar-ne l’aïllament, amb cobertes, tendals, proteccions sobre façanes o ventilació creuada.

Aquestes actuacions han permès recuperar uns 1.000 metres quadrats de sòl natural amb vegetació als patis de les escoles, en substitució de terra de formigó i s’han creat 2.213 metres quadrats de nous espais d’ombra amb pèrgoles i tendals. A més, s’han plantat un total de 74 arbres, equivalent als que hi ha en dues illes senceres de l’Eixample, i s’han instal·lat 26 nous punts d’aigua.

Les actuacions que s’han fet a les 11 escoles es fa en el marc del finançament que ha rebut l’Ajuntament de Barcelona del projecte Urban Innovation Action (UIA), un programa de la Comissió Europea per adaptar les escoles al canvi climàtic i en el qual també hi participa la ciutat de París. Aquest projecte té com a objectiu trobar i provar noves solucions per a reptes del desenvolupament urbà sostenible que resultin rellevants per al conjunt dels membres de la Unió Europea. L’inici del projecte es va produir el curs passat 2019-2020, quan les escoles van començar a treballar amb les entitats que també hi participen, per definir les transformacions que s’havien de fer a cada centre. Per tant, a més de l’adaptació dels espais, el projecte ha inclòs el vessant pedagògic, atès que els infants han participat de forma activa en el disseny de les solucions climàtiques i ho continuaran fent en l’avaluació de les accions.

Amb les mesures executades, ara totes les parts implicades en el projecte faran un seguiment dels resultats de les intervencions en termes de salut i confort climàtic. D’una banda es farà l’avaluació de l’impacte ambiental en col·laboració amb ISGlobal. Als 11 centres, s’hi van col·locar uns sensors per mesurar diferents paràmetres abans d’iniciar les obres i amb la transformació acabada es continuaran avaluant qüestions com la temperatura, la humitat, la ventilació i la qualitat de l’aire, entre altres qüestions. D’altra banda, l’Agència de Salut Pública de Barcelona ha fet el seguiment de l’impacte en la salut. A través de diferents qüestionaris i entrevistes, és a dir, amb diferents eines qualitatives, s’analitza el confort i benestar dels infants i els adults respecte a l’espai.

Les obres per a les transformacions de les escoles s’han fet durant aquest estiu i, malgrat moltes estan finalitzades, s’espera que acabin en la seva totalitat durant la primera quinzena d’octubre. El projecte ha permès transformar els patis escolars perquè esdevinguin refugis climàtics, amb més aigua, més ombra i més verd per protegir-se de la calor els mesos d’estiu. Precisament els mesos de més calor, aquests espais estaran oberts a la comunitat educativa i al veïnat, entenent-los com a zones amb més confort tèrmic.

La transformació dels espais exteriors d’aquests centres escolars es basa en la innovació, entenent que són un nou concepte d’espai climàtic que fins ara no existeix a la ciutat i que coincideix amb els objectius de la Declaració d’Emergència Climàtica. De cara a l’estiu que ve, aquests espais s’incorporaran al llistat d’equipaments refugi climàtic en cas d’onada de calor. En aquest projecte d’àmbit europeu hi ha participat l’Ajuntament de Barcelona, el Consorci d’Educació de Barcelona, Barcelona Cicle de l’Aigua, l’Agència de Salut Pública de Barcelona, l’ICTA-UAB, l’Institut de Salut Global de Barcelona i l’escola Vila Olímpica. La inversió total del projecte ha estat de 5 milions d’euros i la subvenció europea n’ha cobert el 80%.

Les escoles on s’ha actuat són:

  • Escola Cervantes, a Ciutat Vella
  • Escola Els Llorers, a l’Eixample
  • Escola Ramon Casas, a Sants-Montjuïc
  • Escola Ítaca, a les Corts
  • Escola Poeta Foix, a Sarrià - Sant Gervasi
  • Escola Rius i Taulet, a Gràcia
  • Escola Font d’en Fargas, a Horta-Guinardó
  • Institut Escola Antaviana, a Nou Barris
  • Escola Can Fabra, a Sant Andreu
  • Escola Poblenou, a Sant Martí
  • Escola Vila Olímpica, a Sant Martí

Dins de