Arrenca el projecte COALA amb sis escoles de Catalunya
El nou projecte COALA incorporarà el coneixement científic sobre alimentació sostenible i economia circular als aprenentatges a les comunitats escolars de primària. Per fer-ho possible, el grup de recerca Sostenipra de l’ICTA-UAB i sis centres educatius han constituït la primera xarxa de Catalunya dedicada al treball col·laboratiu i l’intercanvi de coneixement.
Des del món de la recerca ambiental es genera una gran quantitat de coneixement científic per tal d’avançar cap a la transformació de la societat catalana front el canvi climàtic. Com produir i consumir aliments a les ciutats de manera més respectuosa amb el medi ambient és una de les preguntes que aborda el grup de recerca Sostenipra des de fa més de 15 anys. El coneixement que en deriva ofereix oportunitats per entendre com fer el sistema alimentari més circular i amb un menor impacte sobre l’escalfament global, la toxicitat o l’esgotament de recursos com l’energia, l’aigua i els materials. Els exemples de pràctiques circulars estudiades i desenvolupades són diversos, des de la recuperació d’orina humana per a produir fertilitzants fins a la gestió del malbaratament a les llars. Bona part de la recerca del grup es desenvolupa en un context singular i innovador: un dels primers hivernacles en coberta integrats en edificis, com és el cas de l’edifici ICTA-ICP.
Transferir aquests coneixements, generar consciència i fomentar-ne la implementació al món real és ara més vital que mai. Per fer-ho, cal una relació estreta i innovadora entre la ciència i la societat que generi confiança i proximitat amb el coneixement científic. En aquest sentit, un dels sectors amb més potencial és el sector educatiu. Els motius són diversos i igual de crítics:
- cal adaptar les instal·lacions dels centres educatius a un clima canviant (p. ex., per a un millor aprofitament de l’aigua, l’energia i els aliments),
- cal explotar el potencial dels horts escolars com a recurs d’aprenentatge,
- calen més recursos per integrar el coneixement sobre sostenibilitat a les activitats d’aprenentatge i
- cal assegurar que les futures generacions tinguin una consciència ambiental des de la infantesa.
És per tots aquests motius que el repte plantejat per COALA s’adreça a generar un impacte transformador en les escoles de Catalunya.
En què consisteix COALA i qui en forma part?
El projecte COALA té per objectiu afavorir la integració del coneixement científic sobre alimentació sostenible i economia circular als projectes d’aprenentatge d’educació primària. El projecte pretén que les escoles puguin adquirir coneixements sobre la recerca més recent en aquest àmbit per tal de poder incloure'n activitats relacionades en les seves activitats d’aprenentatge. D’aquesta manera, COALA busca ser una xarxa d’acompanyament estret i mutu entre l’escola i un equip investigador, i entre les mateixes escoles del projecte. Així doncs, es busca donar suport a la transformació de les escoles en l’àmbit docent tot oferint recursos des de l’àmbit científic que generin consciència, curiositat i indagació sobre el consum de recursos en la producció d’aliments.
Actualment, la xarxa COALA està composta pel grup Sostenipra de l’ICTA-UAB i per sis centres educatius amb diferents perfils geogràfics i socioeconòmics.
Són centres COALA:
- L’escola La Pau de Sant Sadurní d’Anoia (Alt Penedès)
- L’escola Les Vinyes de Sant Cugat Sesgarrigues (Alt Penedès)
- Les escoles Garbí Pere Vergés d’Esplugues de Llobregat (Baix Llobregat) i Badalona (Barcelonès)
- L’escola Nostra Llar de Sabadell (Vallès Occidental)
- L’escola Enric Tatché i Pol de Ripollet (Vallès Occidental)
Durant 18 mesos, la xarxa COALA co-crearà activitats des del punt de vista del mètode científic en funció de les necessitats de cada centre i grups d’alumnat. Alguns exemples inclouen experiments en els horts escolars, la integració d’innovacions al temari de l’aula i activitats científiques a l’ICTA-UAB. A més, es duran a terme sessions d’intercanvi entre el professorat i s’emparellaran escoles per facilitar la interacció entre l’alumnat dels centres.
Quins són els resultats esperats?
COALA pretén que les activitats co-creades amb cada escola perdurin a llarg termini i serveixin com a exemple per altres centres. Per fer-ho, es detallaran els casos de les diverses escoles, es compartiran exemples d’activitats a l’aula i s’il·lustraran bones pràctiques i consells per al professorat. Les escoles que hi estiguin interessades seran benvingudes a unir-se a la xarxa.
Quins són els primers passos?
El primer pas del projecte ha estat una primera trobada entre totes les entitats participants. El dia passat dia 13 d’octubre representants del professorat i equips de direcció de les sis escoles es van conèixer a les instal·lacions de l’ICTA-UAB. Durant la trobada va tenir lloc un taller de co-creació per compartir la recerca de Sostenipra i identificar els interessos de les escoles.
Pròximament més informació a: www.fertilecity.com
Finançament:
El projecte COALA: CO-disseny i integració de projectes científics i d’aprenentatge sobre ALimentació sostenible i economia circular a les comunitats escolars (2024 IMPAC 00011) ha rebut finançament de l’Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca de la Generalitat de Catalunya (AGAUR). S’emmarca en una convocatòria per a la promoció de l'impacte social del coneixement de les universitats i la resta dels agents del sistema de recerca, desenvolupament i innovació a Catalunya (IMPAC 2024). S’executarà des del setembre de 2025 fins al març de 2027.