Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB)

Alternatives al capitalisme davant el fracàs del desenvolupament sostenible

21 set. 2015
null Bluesky Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
En un context de crisi econòmica, ecològica i social, les propostes dominants basades en el desenvolupament sostenible i l'economia verda no només no aportaran solucions reals sinó que s'aguditzaran els problemes, pel que és necessari buscar alternatives

En un context de crisi econòmica, ecològica i social, les propostes dominants basades en el desenvolupament sostenible i l'economia verda no només no aportaran solucions reals sinó que s'aguditzaran els problemes, pel que és necessari buscar alternatives vàlides al capitalisme que ha fracassat en aconseguir una harmonització del creixement econòmic amb el benestar social i la protecció del medi ambient. Un article recent realitzat per Federico Demaria, investigador de l'Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB) i membre de Research & Degrowth, al costat de Ashish Kothari i Alberto Acosta, posa de manifest la necessitat de dissoldre el tradicional concepte de progrés i desenvolupament, i apostar per propostes que, encara que puguin semblar utòpiques, serveixin de base per a construir una nova civilització democràtica.



L'article, publicat a The Guardian, critica les polítiques actuals que no reconeixen que el creixement infinit és impossible en un món finit, i recull alguns dels nous paradigmes de l'ecologia política basats en la justícia ambiental i la justícia social que aposten per solucions estructurals molt més eficaces.



Es tracta de propostes procedents de diferents punts del planeta com el "bon viure o viure bé", la democràcia radical ecològica i el decreixement. Més enllà de les seves diferències, totes elles expressen valors fonamentals i comuns com la solidaritat, l'harmonia, la reciprocitat, la relacionalitat, la diversitat, la integralitat i la unitat amb la natura. Es tracta de projectes sustentats en la solidaritat comunitària, en la redistribució de la riquesa i en la desmercantilització dels béns comuns i de la Naturalesa.



L'article també ha estat publicat en francès a Libération, en espanyol en Rebelion.org, en polonès pel Global Lab i en turc per Yesil Gazete.


Dins de