Toni Verger, professor de la FCPS, col·labora en estudis clau de la Fundació Bofill sobre educació en entorns vulnerables i els centres d'alta complexitat

Foto de Toni

Toni Verger, catedràtic de Sociologia de l’Educació del Departament de Sociologia de la nostra facultat, ha tingut un paper destacat en dues recerques de gran impacte recentment publicades per la Fundació Bofill: "Millora educativa en entorns vulnerables" i "Escoles i professorat davant l'autonomia de centre". Aquests estudis aprofundeixen en els reptes i les oportunitats que afronten els centres d'alta complexitat a Catalunya i proposen mesures concretes per a una política educativa més justa i eficaç.

30/05/2025

La Fundació Bofill ha publicat un informe que destaca la importància i urgència
d'implementar polítiques educatives estables i augmentar els recursos destinats als centres d'alta complexitat a Catalunya, partint d’una recerca que inclou una enquesta a 852 docents i 155 membres d'equips directius de 78 centres de primària i secundària públics i concertats d’arreu del país, així com en 68 entrevistes en profunditat. Aquests centres d’alta i molt alta complexitat representen aproximadament el 24% del total i es caracteritzen per atendre alumnat en situacions de vulnerabilitat social i econòmica. I, malgrat les dificultats que enfronten, els centres d'alta complexitat mostren una gran determinació per millorar els aprenentatges; utilitzant metodologies innovadores com l'aprenentatge per indagació i la resolució de problemes, i fomentant la col·laboració entre docents.
Toni Verger ha afirmat que “sense una política pública compromesa difícilment aquests centres podran sortir de la situació d’aïllament i no milloraran els indicadors del conjunt del sistema”, destacant la importància de prioritzar aquests ja que fer-ho “és una qüestió d’eficàcia però també de justícia social”. Ha explicat també que els docents dels centres de més complexitat perceben tres vegades més de suport i col·laboració entre companys que
en la resta de centres, “un valor positiu que també fa pensar en tot el que estan suplint aquests professionals”.
Per obtenir més informació sobre l'informe i les propostes de la Fundació Bofill, podeu consultar l'article complet aquí: (Fundacio Bofill)