Shapiro, referent global en democràcia i populisme, oferirà una conferència a la Facultat
El politòleg Ian Shapiro, professor a Yale University, oferirà el pròxim dimecres 25 de març a les 12 h una conferència a la Sala d’Actes de la Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia. Amb el títol “Angry Populist Politics: Why Is It Happening and What to Do About It”, la sessió abordarà el fenomen del populisme contemporani des d’una perspectiva acadèmica i internacional.
02/03/2026
Ian Shapiro és una figura clau del pensament polític internacional. És professor en Ciència Política i Afers Globals aYale University, universitat de Connecticut de l’Ivy League. La seva trajèctoria acadèmica és extensa i influent. Nascut a Sud-àfrica, va doctorar-se en Dret i en Ciència Política a Yale, on imparteix docència des de 1984. Ha publicat obres fonamentals sobre democràcia, justícia i teoria política, entre les quals destaquen Responsible Parties: Saving Democracy from Itself (2018), The Wolf at the Door: The Menace of Economic Insecurity and how to Fight It (2020) i el seu llibre més recent, Uncommon Sense (2024).
Parlant en una entrevista d’aquest darrer llibre, Shapiro afirma:
Un dels resultats més perjudicials dels atacs contra la raó i la ciència ha estat la disminució de la legitimitat de l’expertesa. Max Weber afirmà que una diferència entre un científic i un artista és que l’artista pot aspirar a crear una obra perfecta que perduri per sempre, mentre que fins i tot els millors científics saben que la seva feina serà superada per les generacions futures. El coneixement científic comporta la comprensió de les causes dels fracassos passats i la promoció de nova recerca que permeti trobar respostes més adequades.
Actualment, la seva recerca se centra en la relació entre democràcia i desigualtat econòmica, un tema clau per entendre l’auge dels moviments populistes. Per a l’estudiantat de Ciències Polítiques, Sociologia i Relacions Internacionals aquesta conferència és una oportunitat única per connectar teoria i actualitat amb una mirada rigorosa i internacional.
La Facultat anima especialment a l’alumnat a assistir-hi i a participar activament en el debat posterior. Entendre per què emergeix el populisme i com es pot abordar és una qüestió central en l’agenda actual. L’acte tindrà lloc dimecres 25 de març a les 12h a la Sala d’Actes de Ciències Polítiques i Sociologia, i representa una oportunitat excepcional per a l’alumnat d’escoltar en directe una de les veus més influents del pensament polític contemporani.