Més dificultats per l'estudiant segons l'informe Via Universitària 2023-2025
La Xarxa Vives d’Universitats ha presentat la 4a edició de l’informe Via Universitària, un estudi que analitza les condicions de vida, l’experiència acadèmica i la realitat social dels estudiants de 20 universitats de l’àmbit català, valencià i balear, formant una mostra de més de 45.000 alumnes.
06/05/2025
Segons l’informe, les desigualtats socials són molt presents en les universitats. La major part dels estudiants venen de famílies de classe alta (63% als graus i 61% als màsters), i el suport econòmic familiar continua sent imprescindible, amb un 50% de les despeses universitàries cobertes pels pares i mares.
També es parla de la bretxa de gènere, molt present en la tria de carreres i en la gestió del temps personal, amb una baixa representació en àmbits tradicionalment masculinitzats. Per altra banda, també hi ha una reducció general de les hores d’estudi autònom, amb una mitjana de 22,8 hores per crèdit, una xifra inferior a les edicions anteriors.
Pel que fa a la vida universitària, el vincle amb la institució continua sent quasi inexistent. Les dades indiquen que fins a un 80% dels estudiants no ha participat mai en cap òrgan o entitat universitària. També cal destacar que els programes de mobilitat internacional es recupera després de la pandèmia, amb més d’un 10% d’estudiants que marxen a l’estranger.
Una de les conclusions més preocupants de l’informe és l’afectació de la salut mental. Un de cada quatre estudiants assegura haver patit ansietat i augmenten els casos amb diagnòstic mèdic, una realitat que les universitats hauran de tenir molt present de cara al futur.