El Servei de Psicologia i Logopèdia elabora un document de recomanacions d'ús de la veu amb mascareta

Estudiants

Una de les particularitats del curs 2020-2021 és l'ús necessari de la mascareta durant l'activitat docent. Experts de la Facultat de Psicologia han fet públic un document amb consells i orientacions per ajudar a la seguretat i la comunicació.

15/09/2020

El Grau de Logopèdia i la Unitat de Trastorns de la Veu del Servei de Psicologia i Logopèdia (SPL) de la Facultat de Psicologia de la UAB han elaborat un document de recomanacions sobre l'ús de la veu amb mascareta en la docència.

Segons explica el Servei, l'ús de la mascareta no altera gaire l'audibilitat de la veu del docent però sí que disminueix la comunicació no verbal. Cal tenir-ho en compte i adaptar l'atenció docent als aspectes tant comunicatius com de recepció de l'habitual i necessari feedback amb l'alumnat. A més, atès que l'audibilitat no es veu afectada, es recomana no augmentar la intensitat de la veu de forma innecessària, tot aplicant un esforç vocal que pot arribar a ser lesiu per a les cordes vocals.

El text adverteix que "certes mascaretes de roba, casolanes o no, subjecten massa el nas i la barbeta alhora", de manera que "poden dificultar l'articulació i per tant la comprensió per part de l'alumnat". Per això és recomanable utilitzar-ne les homologades, que no presenten aquest problema.

Pel que fa a la necessitat de l'ús de la mascareta, la Instrucció Operativa UAB 12 COVID 19 d'informació preventiva per a l'alumnat explica que "el professorat, mentre estigui impartint la docència, i sempre que es garanteixi la distància física interpersonal de seguretat, podrà prescindir de la utilització de la mascareta". En aquest sentit, el Servei de Psicologia i Logopèdia considera que "és preferible portar la mascareta i ventilar correctament l'espai" atès que el virus pot quedar en suspensió a l'aire que respirem a l'aula.

El document suggereix alguns ajuts tècnics per a la veu i dona altres consells pràctics com ara hidratar-se durant les classes, respirar pel nas quan no s'està parlant o canviar freqüentment la mascareta tenint en compte les seves hores d'ús.

Més informació: Serveis de Psicologia i Logopèdia (SPL)
Consells logopèdics en temps de COVID-19. Docència, mascaretes i altres consideracions

Aquesta notícia s'emmarca dins dels següents ODS

  • Salut i benestar