Celebració dels 25 anys dels estudis en Direcció Hotelera a la UAB

Celebració dels 25 anys dels eutdis en Direcció Hotelera a la UAB
L'Escola va celebrar el passat 28 de novembre un acte acadèmic per commemorar el 25è aniversari dels estudis en Direcció Hotelera a la UAB, amb un esdeveniment que va aplegar a un centenar d'assistents, entre professionals del Sector, estudiants, alumni, professorat i personal d'administració i serveis del Centre, a l'Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB). La jornada va comptar amb ponències d'experts en TIC i nous models de negoci en hostaleria, un esmorzar de networking, i una sessió de dinàmiques de grup per resoldre reptes plantejats als estudiants, basats en casos reals.

28/11/2019

La implementació dels estudis en Direcció Hotelera a la UAB fa 25 anys que va arribar a la universitat. Fruit d'aquesta fita, l'Escola Universitària de Turisme i Direcció Hotelera va celebrar, el passat dijous 28 de novembre, l'acte "25 anys: Millorant l'Statu Quo Hoteler" per commemorar aquest aniversari i reunir a agents que van donar-hi suport en els seus inicis, i que ho continuen fent.

Un centenar d'assistents, entre professionals del Sector, alumni, professorat, personal d'administració i serveis i estudiants del Centre es van reunir a les instal·lacions sostenibles de l'Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB) per participar a la jornada.

Maria Noguera, Directora de l'Escola, va donar la benvinguda al públic i va agraïr la seva assistència en aquesta celebració tan especial, i va recordar que l'Autònoma va ser la primera Universitat en donar suport a aquests estudis, que fins aquells moments només havien estat impartits a nivell de formació professional, i que passaven a esdevenir universitaris. "Aquest fet ja va comportar un punt d'innovació, i hem continuat innovant durant aquests 25 anys impartint formació", va comentar la màxima representant del Centre.

Beatriz Santolalla, Coordinadora del Grau en Direcció Hotelera, també va intervenir destacant que l'oficialització dels estudis, que es va desplegar en el curs 2013-14, va comportar un treball complicat de molts anys per aconseguir la seva homologació i reconeixement amb la resta de titulacions, i que moltes persones s'hi van implicar per assolir aquest objectiu. "El sector hoteler és un dels àmbits que manté viu el sector serveis en general", va afegir.

El professor Daniel Blabia, Co-Coordinador del Màster Oficial en Gestió d'Empreses Hoteleres de la UAB, va presentar els ponents de la primera part de l'acte basat amb un hotel camp, una innovadora dinàmica d'impartir conferències on els assistents van poder escollir, per votació electrònica, l'enfocament dels temes de debat.


La transformació digital en el sector hoteler

Toni Mascaró, CEO d'eMascaró i expert en el món digital i en tecnologies de la informació aplicades al màrqueting i a la comunicació, va pronunciar la ponència Com afecta la transformació digital al sector hoteler? des d'un enfocament centrat amb els reptes i oportunitats del Customer Experience.

Toni Mascaró Mascaró va iniciar la seva intervenció fent un repàs de com havia evolucionat el món en el darrer segle i mig, de forma ràpida i canviant, i esdevenint globalitzat i interconnectat, gràcies al sorgiment de les noves tecnologies de la informació. Aquesta transformació va provocar que les empreses i països que havien apostat per la competitivitat i innovació poguessin sobreviure i liderar aquesta nova realitat.

Per al conferenciant, la disrupció tecnològica arribarà a tots els sectors i és important que els directius de les empreses es formin en innovació per poder canviar la seva mentalitat per esdevenir líders digitals, i que les seves companyies puguin adaptar-se a aquests canvis i als nous models de negoci.

En aquest sentit, moltes empreses han deixat de vendre productes, per vendre experiències per al consumidor, i en el cas del sector hoteler encara hi ha molta feina a fer per fidelitzar i aplicar estratègies per millorar el Customer Experience. I la formació, té un paper essencial per oferir aquesta capacitació.


Una nova era de l'Hostaleria

El segon tema de debat va ser pronunciat per Manel Bueno, exalumne de l'Escola , COO de Next Business Exhibitions i Event Director de HIP - Hospitality Innovation Planet - Horeca Professional Expo. La seva ponència, que portava per títol Benvinguts a una nova era de l'Hostaleria, es va centrar en donar a conèixer els nous conceptes i models de negoci del Sector actuals i futurs.

Va començar el seu discurs explicant que actualment estem vivint en l'economia de l'experiència, i que hi ha moltes oportunitats per als professionals del món dels serveis en aquest camp. Espanya és el millor espai del món per engegar negocis d'hostaleria (per factors com la bonança climatològica, la cultura arrelada de sortir a gastar de la clientela, etc.), i en aquest context de canvi continuu, on hi ha hagut l'empoderament de l'usuari amb les seves noves necessitats i demandes, i la consolidació de les TIC en tots els àmbits de la vida quotidiana dels ciutadans i de les empreses, aquestes companyies s'han d'avançar a nous canvis i tendències.

En aquest sentit, Bueno va oferir algunes pinzellades de com funcionaria la indústria hotelera a l'any 2030, per tal de què el public present prengués consciència dels canvis, en l'àmbit de l'allotjament i la restauració, que haurien de fer front els professionals i les seves companyies per d'adaptar-se.

En l'àmbit de l'allotjament, ja s'hauria implementat la realitat virtual i augmentada per mostrar habitacions i altres espais dels hotels, l'automatització robòtica d'algunes funcions, el reconeixement facial per realitzar el check in/check out, etc. La ciberseguretat esdevindrà molt important per garantir que les dades, el nou petroli del segle XXI, estiguin protegides; i els establiments seran més sostenibles ambientalment, entre altres aspectes.

Segons Bueno, en l'àmbit de la restauració hi haurà més canvis d'aquí 10 anys, i més innovació a nivell de conceptes. La velocitat del canvi serà exponencial i hi haurà més hipercompetència entre empreses. Els negocis que incorporin gastronomia, serveis, tecnologia, gestió de dades i rapidesa seran els més exitosos i que creixeran més, com s'ha previst en el sector "delivery", ja que la definició de restaurant es modificarà i anirà més enllà del local, fora de l'establiment. El Big Data serà clau per la pressa de decisions.


Debat, Networking i Dinàmiques de Grups

Un dels debats que va sorgir a posteriori de les ponències va ser el repte de retenir el talent per les empreses, ja que els nous professionals (millennials) tenien nous interessos i inquietuds a nivell econòmic o de projecte de vida, i les companyies haurien d'adaptar-se per aplicar estratègies i fòrmules per aconseguir que els seus empleats continuessin treballant-hi durant molt temps.

Posteriorment, es va celebrar un esmorzar de networking per a tots els assistents amb la finalitat de fer contactes professionals i intercanviar impressions; i l'esdeveniment, va finalitzar amb una sessió de dinamització a grups d'estudiants, amb la participació de professorat del Centre i professionals com a orientadors, en la qual es plantejava a cada equip d'alumnes un repte, basat en un cas real, i hi havien d'aportar solucions.
 

Celebració dels 25 anys dels estudis en Direcció Hotelera a la UAB