Detall acord

COMISSIÓ ACADÈMICA 29-05-2023

Ordre del dia

 

  1. Aprovació, si escau, de l’acta de la sessió de la Comissió Acadèmica del dia 23 de març de 2023. [+]
  2. Informació sobre l’àmbit acadèmic
  3. Acord, si escau, de l’informe al rector sobre recursos de permanència a la UAB. [+]
  4. Informar al Ple del Consell Social per a l’aprovació, si escau, de la proposta de creació de títols de màster universitari. [+]
  5. Informar al Ple del Consell Social per a l’aprovació, si escau, de la proposta de creació de títols de màsters de formació permanent i diplomes. [+]
  6. Aprovació, si escau, de la proposta dels aspectes a valorar en la selecció de les candidatures de la UAB a la distinció Jaume Vicens Vives i a la menció M. Encarna Sanahuja Yll  de l’any 2023 i següents. [+]
  7. Aprovació, si escau, de la proposta candidatures a la Distinció Jaume Vicens Vives i a la menció M. Encarna Sanahuja Yll de l’any 2023. [+]
  8. Aprovació, si escau, de la proposta de distribució de les beques de col·laboració amb departaments convocades per al curs 2023-2024 pel Ministerio de Educación i de Formación Profesional, dels criteris aplicats per a la distribució i els criteris d’assignació de beques vacants. [+]
  9. Debat i acord, si escau, sobre el contingut del resum executiu dels informes de matriculació als estudis de la UAB. [+]
  10. Informació i acord, si escau, de l’informe anual corresponent al curs 2022/2023 sobre l’aplicació de la normativa sobre règim de permanència als estudis oficials de grau i de màster de la UAB aprovada el 20 de juny de 2011. [+]
  11. Torn obert de paraules.   

 

Relació dels acords

1.Acta de la sessió de la Comissió Acadèmica del dia 23 de març de 2023.

S'acorda (Acord CA 14/2023):

Aprovar l’acta de la sessió de la Comissió Acadèmica reunida el dia 23 de març de 2023.

 


3. Informe al rector sobre recursos de permanència a la UAB.

Exposició de motius

Vista la normativa sobre el règim de permanència als estudis oficials de grau i de màster de la UAB aprovada pel Consell Social el dia 20 de juny de 2011.

Vist l’article 30.3.b del Reglament d’organització i funcionament del Consell Social de la UAB.

Vistos els recursos i les al·legacions presentades sobre règim de permanència pels alumnes de la UAB següents:

  1. NIA 1532906, estudiant de Grau en Enginyeria Informàtica i Grau en Enginyeria Electrònica de Telecomunicació a l’Escola d’Enginyeria de la UAB, segons consta en el document 1.
  2. NIA 1562399, estudiant de Grau en Ciències Ambientals i Grau en Geologia a la Facultat de Ciències de la UAB, segons consta en el document 2.
  3. NIA 1237167  estudiant de Grau en Història a la Facultat de Filosofia i Lletres de la UAB, segons consta en el document 3.
  4. NIA 1564944  estudiant de Grau en Psicologia a la Facultat Psicologia de la UAB, segons consta en el document 4.
  5. NIA 1526495  estudiant de Grau en Història a la Facultat de Filosofia i Lletres de la UAB, segons consta en el document 5.

Per tot això, a la vista de les consideracions i la documentació continguda en la part expositiva,

S’acorda ( Acord CA 15/2023)

Primer. Emetre un informe desfavorable sobre el recurs contra la resolució de la concessió de la sol·licitud de continuïtat dels estudis de Grau en Enginyeria Informàtica i Grau en Enginyeria Electrònica de Telecomunicació, presentat per l’estudiant amb NIA 1532906 de l’Escola d’enginyeria, per tal de donar acompliment al que estableixen els articles 3.3 i 3.8 de la Normativa sobre Règim de Permanència als Estudis Oficials de Grau i de Màster de la UAB, i considerar que les al·legacions que ha fet l’estudiant i no justifiquen la concessió d’una autorització de matrícula de l’assignatura 103801 Àlgebra, i per tant, no autoritzar que l’alumne pugui matricular-se

Segon. Emetre un informe favorable sobre el recurs contra la resolució de la concessió de la sol·licitud de continuïtat dels estudis de Màster Universitari en Formació del Professorat d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d’Idiomes, presentat per l’estudiant amb NIA 2105717  de la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB, per tal de donar acompliment al que estableixen l’article 4.4 de la Normativa sobre Règim de Permanència als Estudis Oficials de Grau i de Màster de la UAB, i considerar que les al·legacions que ha fet l’estudiant justifiquen la concessió d’una autorització de continuïtat dels estudis de Màster Universitari en Formació del Professorat d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d’Idiomes. I per tant, autoritzar que l’alumna pugui matricular-se en el curs 2022-2023.

Tercer. Emetre un informe favorable/ sobre el recurs contra la resolució de la concessió de la sol·licitud de continuïtat dels estudis de grau en Història, presentat per l’estudiant amb NIA 1237167 de la Facultat de Filosofia i Lletres de la UAB,  per tal de donar acompliment al que estableixen els articles 3.3 i 3.8 de la Normativa sobre Règim de Permanència als Estudis Oficials de Grau i de Màster de la UAB, i considerar que les al·legacions que ha fet l’estudiant justifiquen la concessió d’una autorització de matrícula de l’assignatura 100346 Història Contemporània Universal II. L’Època de l’Imperialisme., i Treball de Fi de Grau i per tant, autoritzar que l’alumne pugui matricular-se en el curs 2023-2024.

Quart. Aprovar que no procedeix que la Comissió Acadèmica emeti cap informe al rector de la UAB sobre el recurs de permanència presentat per l’estudiant amb NIA 1564944, el qual, juntament amb l’expedient de sol·licitud complet, es retorna a la Facultat de Filosofia i Lletres de la UAB perquè gestioni la sol·licitud presentada en relació a l’assignatura 100346 Història Contemporània Universal II. L’Època de l’Imperialisme i que contempli l’aplicació de la qualificació “Apte per Compensació”.

Cinquè. Emetre un informe favorable sobre el recurs contra la resolució de la concessió de la sol·licitud de continuïtat dels estudis de Grau en Administració i Direcció d’Empreses, presentat per l’estudiant amb NIA 1526495 de la Facultat d’Economia i Empresa, per tal de donar acompliment al que estableixen els articles 3.3 i 3.8 de la Normativa sobre Règim de Permanència als Estudis Oficials de Grau i de Màster de la UAB, i considerar que les al·legacions que ha fet l’estudiant justifiquen la concessió d’una autorització de matrícula de l’assignatura 102337 Microeconomia I, i per tant, autoritzar que l’alumna pugui formalitzar una matricula en el Grau en Administració i Direcció d’Empreses.


4. Creació de títols de màster universitari.

Exposició de motius

Atesa la petició de creació de títols de màster universitari i la documentació justificativa corresponent que acredita que les propostes reuneixen els requisits exigits per la UAB per a la creació d'aquest tipus de títols (document 1 i document 2).

Vist l'article 7.1 de la llei orgànica 2/2023, de 22 de març, del sistema universitari, així com la resta de normes d’aplicació general.

Vist el que disposa el Reial decret 822/2021, de 28 de setembre, pel que estableix l’organització dels ensenyaments universitaris i del procediment d’assegurament de la seva qualitat.

Vist l’article 9 i següents de la Normativa acadèmica de la UAB, aprovada pel Consell de Govern en data 7 de juliol de 2022, sobre la creació de titulacions de màster universitari.

Vist l’article 29.1.b del Reglament de funcionament i organització del Consell Social de la UAB.

Vist l’acord 28/2023 pres en la reunió del Consell de Govern de la UAB de 26 d’abril, que estableix el següent: PRIMER. Aprovar la creació dels títols de màster universitari següents: -    Advocacia i Procura. – Filosofies de la Cura. SEGON. Elevar l'aprovació de la creació dels títols de màster universitari al Consell Social per tal que exerceixi les seves competències. TERCER. Encarregar la vicerectora d’Estudis i d’Innovació Docent l'execució i el seguiment dels acords primer i segon. QUART. Comunicar els presents acords a la vicegerent d'Ordenació Acadèmica, per tal que porti a terme les mesures necessàries per a fer-los efectius.

Atesa la conformitat del Gabinet Jurídic.

Per tot això, a la vista de les consideracions i la documentació continguda en la part expositiva, 

S’acorda (Acord CA 16/2023):

Informar favorablement el Ple del Consell Social sobre la proposta d’acord següent:

Primer.  Aprovar la creació dels títols de màster universitari següents:

  1. Advocacia i Procura. 
  2. Filosofies de la Cura. 

Segon. Encarregar a la vicerectora d’Estudis i d’Innovació Docent de la UAB el seguiment del punt primer d’aquest acord.

 Tercer.  Comunicar el present acord a la vicegerent d'Ordenació Acadèmica de la UAB, per tal que porti a terme les mesures necessàries per a fer-lo efectiu.

 


5. Creació de títols de màsters de formació permanent i diplomes.

 Exposició de motius

Ateses les peticions de creació de títols de màster de formació permanent i de diploma d’especialització que han estat presentades a l’Escola de Postgrau, i atesa la documentació justificativa corresponent que acredita que les propostes de creació reuneixen els requisits exigits per la UAB per a la creació d'aquest tipus de títols (document 1).

Vist l'article 7.1 de la Llei orgànica 2/2023, de 22 de març, del sistema universitari, així com la resta de normes d'aplicació general.

Vistos els articles 64.f i 171.1 dels Estatuts de la UAB sobre la creació de titulacions pròpies de la UAB.

Vistos els articles 10 i 15 de la Normativa acadèmica de la UAB, aprovada pel Consell de govern en data 7 de juliol de 2022, sobre la creació de les titulacions pròpies de postgrau.

Vist l’article 29.1.a del Reglament d’Organització i Funcionament del Consell Social de la UAB.

Vist l’acord 29/2023 pres en la reunió del Consell de Govern de la UAB de 26 d’abril, el qual estableix el següent: PRIMER. Aprovar la creació del títol de màster de formació permanent següent: - Màster de formació permanent en Periodisme Audiovisual. SEGON. Aprovar la creació del títol de diploma d’especialització següent: Diploma d’Especialització en Videoperiodisme. TERCER. Elevar l'aprovació de la creació de títols de màster de formació permanent i de diploma d’especialització al Consell Social per tal que exerceixi les seves competències. QUART. Encarregar la vicerectora d’Estudis i d’Innovació Docent l'execució i el seguiment dels acords primer a tercer. CINQUÈ. Comunicar aquests acords a la vicegerent d'Ordenació Acadèmica, per tal que porti a terme les mesures necessàries per a fer-los efectius.

Atesa la proposta de la vicerectora d’Estudis i d’Innovació Docent.

Atesa la conformitat del Gabinet Jurídic.

Per tot això, a la vista de les consideracions i documentació continguda en la part expositiva, 

S’acorda (Acord CA 17/2023):

Informar favorablement al Ple del Consell Social sobre la proposta d’acord següent:

Primer.   Aprovar la creació del títol de màster de formació permanent en Periodisme Audiovisual. 

Segon.   Aprovar la creació del títol de diploma d’especialització en Videoperiodisme. 

Tercer.   Encarregar la vicerectora d’Estudis i d’Innovació Docent l'execució i el seguiment del punt primer i segon d’aquest acord.

Quart.    Comunicar el present acord a la vicegerent d'Ordenació Acadèmica, per tal que porti a terme les mesures necessàries per a fer-lo efectiu.

 


6.  Aspectes a valorar en la selecció de les candidatures de la UAB a la Distinció Jaume Vicens Vives i a la menció M. Encarna Sanahuja Yll  de la Distinció Jaume Vicens Vives de l’any 2023 i següents.

 Exposició de motius

Vist que la Distinció Jaume Vicens Vives a la qualitat docent universitària es creà des del departament competent en matèria d’universitats amb la finalitat d’honorar el professorat universitari i els departaments universitaris que sobresurten per la seva contribució en la millora de la qualitat de la docència, especialment per la tasca de renovació de la docència, la formació de professorat i l’elaboració de manuals i materials docents al servei de les universitats. D’entre totes les candidatures presentades per cadascuna de les universitats catalanes, tant públiques com privades, les distincions a les candidatures guanyadores s’atorguen per Decret del Govern de la Generalitat de Catalunya, a proposta de la persona titular del departament competent en matèria universitària. Les Distincions Jaume Vicens Vives poden atorgar-se com a premi individual als professors i professores de les universitats catalanes i com a premi col·lectiu a un equip de professors i/o professores, o a centres o departaments universitaris que hagin contribuït de manera destacada a la millora de la qualitat de la docència universitària a Catalunya. En ambdós casos, la distinció inclou una compensació econòmica que es distribueix entre els guardonats i guardonades i que s’ha de destinar a projectes d’innovació o de millora docent, a decisió de les persones guardonades. L’import dels guardons es fixa al Decret d’atorgament i s’ingressa als pressupostos de les universitats corresponents.

Vist que la Secretaria d’Universitats i Recerca, l’any 2019 promou la creació de la menció M. Encarna Sanahuja Yll, orientada a identificar i premiar l’activitat docent del professorat, així com dels equips docents i grups d’innovació que hagin desenvolupat una actuació remarcable en la inclusió en la pràctica docent de la perspectiva de gènere.

Vist que fins a la convocatòria de l’any 2022 no es disposava de criteris establerts per l’òrgan corresponent del Departament competent en matèria universitària de cara a la resolució de les candidatures a la Distinció Jaume Vicens Vives, tant en modalitat individual com col·lectiva.

Vist, en el context exposat en el paràgraf anterior, l’acord CA 06/2018 pres en a reunió de la Comissió Acadèmica del Consell Social de la UAB de 13 de febrer, en virtut del qual s’estableixen els criteris de selecció de les candidatures de la UAB a les distincions Jaume Vicens Vives per l’any 2018 i següents.

Vist que en la creació de la menció M. Encarna Sanahuja Yll s’indiquen els criteris de determinació de les candidatures guanyadores, criteris que són els que ha vingut aplicant la UAB per presentar les candidatures.

Vist que la convocatòria 2023 per les Distincions Vicens Vives i la menció M. Encarna Sanhuja Yll conté els “Criteris d’avaluació dels projectes de les Distincions Jaume Vicens Vives i la Menció Encarna Sanahuja Yll” establers per Consell Interuniversitari de Catalunya i que en la l’acord CA 18/2023 d’aquest punt de l’ordre del dia es proposa acordar aquests criteris per a

la selecció de les candidatures a la Distinció Jaume Vicens Vives i a la Menció M. Encarna Sanahuja Yll a elevar a l’òrgan corresponent del Departament competent en matèria d’universitats. Els criteris esmentats són els següents:

Per a la modalitat individual de la Distinció Jaume Vicens Vives:

 

  1. Trajectòria professional centrada en la docència, formació i investigació en l’àmbit de la innovació docent.
  2. Qualitat i capacitat de mesurament del desenvolupament, l’impacte científic i social i els resultats de l’activitat docent, tant quantitativament com qualitativa.
  3. Capacitat transformadora. Participació en projectes d’innovació i millora docent. Incidència de la innovació realitzada en el procés d'ensenyament-aprenentatge, formació de professors i en l'elaboració de manuals i materials docents.
  4. Desenvolupament de noves metodologies, conceptes, models, productes i serveis, així com resultats de valoracions de la docència per part dels estudiants.
  5. Participació en projectes multidisciplinars i transversalitat de l'activitat generada.
  6. Transferència a la societat i posada a disposició de la comunitat científica els materials en formats oberts.
  7. Escalabilitat. Capacitat d’exportar i ampliar el coneixement per adaptar-se a circumstàncies canviants.
  8. Aplicabilitat. Capacitat de translació a projectes dins del mateix àmbit de coneixement o en d’altres.

Per a la modalitat col·lectiva de la Distinció Jaume Vicens Vives:

  1.  Qualitat i capacitat de mesurament del desenvolupament, l’impacte científic i social i els resultats del projecte i/o activitats, tant quantitativament com qualitativa.
  2. Capacitat transformadora. Incidència de la innovació realitzada en el procés d'ensenyament-aprenentatge, formació de professors i en l'elaboració de manuals i materials docents.
  3. Desenvolupament de noves metodologies, conceptes, models, productes i serveis, així com resultats de valoracions de la docència per part dels estudiants.
  4. Dimensió multidisciplinar de l’equip, amb alts nivells d’especialització, i composició paritària. Transversalitat de l'activitat generada pel grup.
  5. Transferència a la societat i posada a disposició de la comunitat científica els materials en formats oberts.
  6. Escalabilitat. Capacitat d’exportar i ampliar el coneixement per adaptar-se a circumstàncies canviants.
  7. Aplicabilitat. Capacitat de translació a altres projectes dins del mateix àmbit de coneixement o en d’altres.

Per a la modalitat individual i col·lectiva de la Menció M. Encarna Sanahuja Yll:

  1. Els aspectes professionals de la disciplina. Els aspectes històrics d'accés de les dones a estudis específics, els aspectes relacionats amb la segregació horitzontal dels estudis i de les sortides professionals i, en general, els aspectes
  2. que visibilitzen i analitzen la construcció històrica androcèntrica esbiaixada al gènere tant de la disciplina com de la seva cultura professional.
  3. Les contribucions de les dones al coneixement de la disciplina. Les contribucions que incloguin la visibilització i el reconeixement al treball de les dones, les biografies i bibliografies d'investigadores dones i de les pioneres de l'acadèmia, així com les dimensions biogràfiques del coneixement.
  4. La producció i ús dels resultats d'investigació de la disciplina. La Inclusió de la perspectiva de gènere en les assignatures que ensenyen a desenvolupar una recerca, tot distingint, tant en les anàlisis teòriques com en les empíriques, els efectes de les variables sexe i gènere, que produeixin, recullin i interpretin les dades de manera sensible al gènere, i que utilitzin i creïn indicadors qualitatius i quantitatius que permetin conèixer millor les desigualtats de gènere.
  5. Les competències i continguts en gènere. La capacitat d'aplicar la perspectiva de gènere en les respectives matèries, mitjançant la producció de nous continguts i recursos docents o la revisió dels continguts i recursos existents.
  6. Metodologies docents. Les metodologies docents amb perspectiva de gènere que posen en marxa estratègies per a fomentar la participació de les dones a les aules, així com les relacions de gènere igualitàries i la revisió de les metodologies avaluatives per evitar biaixos de gènere. Inclou l'ús d'un llenguatge inclusiu i no sexista que no reprodueixi estereotips de gènere.

Per tot això, a la vista de les consideracions anteriors, 

S’acorda (Acord CA 18/2023):

Primer.  Aprovar la modificació de l’acord 06/2018 pres en la reunió de la Comissió Acadèmica del Consell Social de la UAB de 13 de febrer, relatiu als criteris de selecció de les candidatures individuals i col·lectives de la UAB a la Distinció Jaume Vicens Vives i les candidatures de la UAB a la menció M. Encarna Sanahuja Yll. Els esmentats criteris tenen efectes en l’any 2023 i posteriors i són els següents:

A.  Per a la selecció de les candidatures per a la modalitat individual de la UAB a la Distinció Jaume Vicens Vives a elevar a l’òrgan corresponent del Departament competent en matèria d’universitats, es valorarà la tasca o projecte objecte de la candidatura d’acord amb els criteris de valoració següents:

  1. Trajectòria professional centrada en la docència, formació i investigació en l’àmbit de la innovació docent.
  1. Qualitat i capacitat de mesurament del desenvolupament, l’impacte científic i social i els resultats de l’activitat docent, tant quantitativament com qualitativa.
  1. Capacitat transformadora. Participació en projectes d’innovació i millora docent. Incidència de la innovació realitzada en el procés d'ensenyament-aprenentatge, formació de professors i en l'elaboració de manuals i materials docents.
  1. Desenvolupament de noves metodologies, conceptes, models, productes i serveis, així com resultats de valoracions de la docència per part dels estudiants.
  1. Participació en projectes multidisciplinars i transversalitat de l'activitat generada.
  1. Transferència a la societat i posada a disposició de la comunitat científica els materials en formats oberts.
  1. Escalabilitat. Capacitat d’exportar i ampliar el coneixement per adaptar-se a circumstàncies canviants.
  1. Aplicabilitat. Capacitat de translació a projectes dins del mateix àmbit de coneixement o en d’altres.

 

B.  Per a la selecció de les candidatures per a la modalitat col·lectiva de la UAB a la Distinció Jaume Vicens Vives a elevar a l’òrgan corresponent del Departament competent en matèria d’universitats , es valorarà la tasca o projecte objecte de la candidatura d’acord amb els criteris de valoració següents:

  1. Qualitat i capacitat de mesurament del desenvolupament, l’impacte científic i social i els resultats del projecte i/o activitats, tant quantitativament com qualitativa.
  1. Capacitat transformadora. Incidència de la innovació realitzada en el procés d'ensenyament-aprenentatge, formació de professors i en l'elaboració de manuals i materials docents.
  1. Desenvolupament de noves metodologies, conceptes, models, productes i serveis, així com resultats de valoracions de la docència per part dels estudiants.
  1. Dimensió multidisciplinar de l’equip, amb alts nivells d’especialització, i composició paritària. Transversalitat de l'activitat generada pel grup.
  1. Transferència a la societat i posada a disposició de la comunitat científica els materials en formats oberts.
  1. Escalabilitat. Capacitat d’exportar i ampliar el coneixement per adaptar-se a circumstàncies canviants.
  1. Aplicabilitat. Capacitat de translació a altres projectes dins del mateix àmbit de coneixement o en d’altres.

 

C. Per a la selecció de les candidatures de la UAB per a la modalitat individual i col·lectiva de la Menció M. Encarna Sanahuja Yll presentades al Consell Social a elevar a l’òrgan corresponent del Departament competent en matèria d’universitats, es valorarà la tasca o projecte objecte de la candidatura d’acord amb els criteris següents, donant prioritat als apartats 4 i 5 dels esmentats criteris:

 

  1. Els aspectes professionals de la disciplina Els aspectes històrics d’accés de les dones a estudis específics, els aspectes relacionats amb la segregació horitzontal dels estudis i de les sortides professionals, i, en general, els aspectes que visibilitzen i analitzen la construcció històrica androcèntrica esbiaixada al gènere tant de la disciplina com de la seva cultura professional.
  2. Les contribucions de les dones al coneixement de la disciplina Les contribucions que incloguin la visibilització i el reconeixement al treball de les dones, les biografies i bibliografies d’investigadores dones i de les pioneres de l’acadèmia, així com les dimensions biogràfiques del coneixement.
  3. La producció i ús dels resultats d’investigació de la disciplina La Inclusió de la perspectiva de gènere en les assignatures que ensenyen a desenvolupar una recerca, tot distingint , tant en les anàlisis teòriques com en les empíriques, els efectes de les variables sexe i gènere, que produeixin, recullin i interpretin les dades de manera sensible al gènere, i que utilitzin i creïn indicadors qualitatius i quantitatius que permetin conèixer millor les desigualtats de gènere. Document 1
  4. Les competències i continguts en gènere La capacitat d’aplicar la perspectiva de gènere en les respectives matèries, mitjançant la producció de nous continguts i recursos docents o la revisió dels continguts i recursos existents.
  5. Metodologies docents Les metodologies docents amb perspectiva de gènere que posen en marxa estratègies per a fomentar la participació de les dones a les aules, així com les relacions de gènere igualitàries i la revisió de les metodologies avaluatives per evitar biaixos de gènere. Inclou l’ús d’un llenguatge inclusiu i no sexista que no reprodueixi estereotips de gènere.

Segon.   Comunicar aquest acord a la vicerectora d’Estudis i d’Innovació Docent, als efectes que siguin oportuns.

 


 7.  Candidatures a la Distinció Jaume Vicens Vives i a la menció M. Encarna Sanahuja Yll de l’any 2023.

Exposició de motius

Vist que la Distinció Jaume Vicens Vives a la qualitat docent universitària es creà des del departament competent en matèria d’universitats amb la finalitat d’honorar el professorat universitari i els departaments universitaris que sobresurten per la seva contribució en la millora de la qualitat de la docència, especialment per la tasca de renovació de la docència, la formació de professorat i l’elaboració de manuals i materials docents al servei de les universitats. D’entre totes les candidatures presentades per cadascuna de les universitats catalanes, tant públiques com privades, les distincions a les candidatures guanyadores s’atorguen per Decret del Govern de la Generalitat de Catalunya, a proposta de la persona titular del departament competent en matèria universitària. Les Distincions Jaume Vicens Vives poden atorgar-se com a premi individual als professors i professores de les universitats catalanes i com a premi col·lectiu a un equip de professors i/o professores, o a centres o departaments universitaris que hagin contribuït de manera destacada a la millora de la qualitat de la docència universitària a Catalunya. En ambdós casos, la distinció inclou una compensació econòmica que es distribueix entre els guardonats i guardonades i que s’ha de destinar a projectes d’innovació o de millora docent, a decisió de les persones guardonades. L’import dels guardons es fixa al Decret d’atorgament i s’ingressa als pressupostos de les universitats corresponents.

Atès l’escrit del Secretari d’Universitats i Recerca pel qual informa a la presidenta del Consell Social de la UAB que es convoquen, per a l’any 2023, les candidatures col·lectives i individuals a la Distinció Jaume Vicens Vives i la menció M. Encarna Sanahuja YII (orientada a identificar i premiar l’activitat docent del professorat, així com dels equips docents i grups d’innovació que hagin desenvolupat una actuació remarcable en la inclusió en la pràctica docent de la perspectiva de gènere).

Atès l’escrit del Secretari d’Universitats i Recerca, adreçat a la presidenta del Consell Social de la UAB, en el que sol·licita que el Consell Social li trameti la proposta de candidats de la Universitat Autònoma de Barcelona per a la Distinció Jaume Vicens Vives de l’any 2023 i la menció M. Encarna Sanahuja YII abans del dia 31 de maig de 2023.

Vist l’article 29.2.e) del Reglament de funcionament del Consell Social de la UAB, i pel qual correspon a la Comissió Acadèmica per delegació del Ple del Consell Social, acordar les candidatures a les distincions Jaume Vicens Vives.

Vist l’acord CA 18/2023, pres per la Comissió Acadèmica de 29 de maig de 2023 i en el qual s’acorda:

Primer.  Aprovar la modificació de l’acord 06/2018 pres en la reunió de la Comissió Acadèmica del Consell Social de la UAB de 13 de febrer, relatiu als criteris de selecció de les candidatures individuals i col·lectives de la UAB a la Distinció Jaume Vicens Vives i les candidatures de la UAB a la menció M. Encarna Sanahuja Yll. Els esmentats criteris tenen efectes en l’any 2023 i posteriors i són els següents:

 

A.  Per a la selecció de les candidatures per a la modalitat individual de la UAB a la Distinció Jaume Vicens Vives a elevar a l’òrgan corresponent del Departament competent en matèria d’universitats, es valorarà la tasca o projecte objecte de la candidatura d’acord amb els criteris de valoració següents:

  1. Trajectòria professional centrada en la docència, formació i investigació en l’àmbit de la innovació docent.
  2. Qualitat i capacitat de mesurament del desenvolupament, l’impacte científic i social i els resultats de l’activitat docent, tant quantitativament com qualitativa.
  3. Capacitat transformadora. Participació en projectes d’innovació i millora docent. Incidència de la innovació realitzada en el procés d'ensenyament-aprenentatge, formació de professors i en l'elaboració de manuals i materials docents.
  4. Desenvolupament de noves metodologies, conceptes, models, productes i serveis, així com resultats de valoracions de la docència per part dels estudiants.
  5. Participació en projectes multidisciplinars i transversalitat de l'activitat generada.
  6. Transferència a la societat i posada a disposició de la comunitat científica els materials en formats oberts.
  7. Escalabilitat. Capacitat d’exportar i ampliar el coneixement per adaptar-se a circumstàncies canviants.
  8. Aplicabilitat. Capacitat de translació a projectes dins del mateix àmbit de coneixement o en d’altres.

B.  Per a la selecció de les candidatures per a la modalitat col·lectiva de la UAB a la Distinció Jaume Vicens Vives a elevar a l’òrgan corresponent del Departament competent en matèria d’universitats , es valorarà la tasca o projecte objecte de la candidatura d’acord amb els criteris de valoració següents:

  1. Qualitat i capacitat de mesurament del desenvolupament, l’impacte científic i social i els resultats del projecte i/o activitats, tant quantitativament com qualitativa.
  2. Capacitat transformadora. Incidència de la innovació realitzada en el procés d'ensenyament-aprenentatge, formació de professors i en l'elaboració de manuals i materials docents.
  3. Desenvolupament de noves metodologies, conceptes, models, productes i serveis, així com resultats de valoracions de la docència per part dels estudiants.
  4. Dimensió multidisciplinar de l’equip, amb alts nivells d’especialització, i composició paritària. Transversalitat de l'activitat generada pel grup.
  5. Transferència a la societat i posada a disposició de la comunitat científica els materials en formats oberts.
  6. Escalabilitat. Capacitat d’exportar i ampliar el coneixement per adaptar-se a circumstàncies canviants.
  7. Aplicabilitat. Capacitat de translació a altres projectes dins del mateix àmbit de coneixement o en d’altres.

C. Per a la selecció de les candidatures de la UAB per a la modalitat individual i col·lectiva de la Menció M. Encarna Sanahuja Yll presentades al Consell Social a elevar a l’òrgan corresponent del Departament competent en matèria d’universitats, es valorarà la tasca o projecte objecte de la candidatura d’acord amb els criteris següents, donant prioritat als apartats 4 i 5 dels esmentats criteris:

 

  1. Els aspectes professionals de la disciplina Els aspectes històrics d’accés de les dones a estudis específics, els aspectes relacionats amb la segregació horitzontal dels estudis i de les sortides professionals, i, en general, els aspectes que visibilitzen i analitzen la construcció històrica androcèntrica esbiaixada al gènere tant de la disciplina com de la seva cultura professional.
  2. Les contribucions de les dones al coneixement de la disciplina Les contribucions que incloguin la visibilització i el reconeixement al treball de les dones, les biografies i bibliografies d’investigadores dones i de les pioneres de l’acadèmia, així com les dimensions biogràfiques del coneixement.
  3. ​​​​​​​La producció i ús dels resultats d’investigació de la disciplina La Inclusió de la perspectiva de gènere en les assignatures que ensenyen a desenvolupar una recerca, tot distingint , tant en les anàlisis teòriques com en les empíriques, els efectes de les variables sexe i gènere, que produeixin, recullin i interpretin les dades de manera sensible al gènere, i que utilitzin i creïn indicadors qualitatius i quantitatius que permetin conèixer millor les desigualtats de gènere. Document 1
  4. ​​​​​​​Les competències i continguts en gènere La capacitat d’aplicar la perspectiva de gènere en les respectives matèries, mitjançant la producció de nous continguts i recursos docents o la revisió dels continguts i recursos existents.
  5. ​​​​​​​Metodologies docents Les metodologies docents amb perspectiva de gènere que posen en marxa estratègies per a fomentar la participació de les dones a les aules, així com les relacions de gènere igualitàries i la revisió de les metodologies avaluatives per evitar biaixos de gènere. Inclou l’ús d’un llenguatge inclusiu i no sexista que no reprodueixi estereotips de gènere.       

Segon.  Comunicar aquest acord a la vicerectora d’Estudis i d’Innovació Docent, als efectes que siguin oportuns.

​​​​​​​Vist que es presenta com a candidatura en modalitat individual de la Distinció Jaume Vicens Vives 2023 la persona guardonada amb el Premi a l’Excel·lència Docent de la UAB, a la doctora Sònia Casillas Viladerrams de la Facultat de Biociències (document 1).

Vist que es presenta la candidatura, en modalitat col·lectiva de la Distinció Jaume Vicens Vives 2023, de tot l’equip docent del títol de grau en Antropologia Social i Cultural, de la Facultat de Filosofia i Lletres de la UAB. (document 1)

Vist que es presenta la candidatura en modalitat col·lectiva de la Distinció Jaume Vicens Vives 2023, de l’equip docent que participa a l’assignatura “105045. Mirem el món: projectes transdisciplinars” de la Facultat de Ciències de l’Educació (document 3).

Vist que no es presenta cap candidatura a la menció M. Encarna Sanahuja Yll.

Per tot això, a la vista de les consideracions anteriors,

S’acorda (Acord CA 19/2022):

Primer.  Elevar a la Secretaria d’Universitats i Recerca la candidatura, en modalitat individual, de la doctora Sònia Casillas Vilarrams, guanyadora del Premi a l’Excel·lència Docent de la UAB 2023, a la Distinció Jaume Vicens Vives a la qualitat docent universitària de l’any 2023, presentada per la Facultat de Biocìències de la Universitat Autònoma de Barcelona. 

Segon.   Elevar a la Secretaria d’Universitats i Recerca la candidatura, en modalitat col·lectiva a la Distinció Jaume Vicens Vives de l’any 2023, de tot l’equip docent del títol de grau en Antropologia Social i Cultural, de la Facultat de Filosofia i Lletres de la UAB. 

Tercer.   Elevar a la Secretaria d’Universitats i Recerca la candidatura, en modalitat col·lectiva a la Distinció Jaume Vicens Vives de l’any 2023, de l’equip docent que participa a l’assignatura “105045. Mirem el món”, de la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB. 


 8.  Distribució de les beques de col·laboració amb departaments convocades per al curs 2023-2024 pel Ministerio de Educación i de Formación Profesional, dels criteris aplicats per a la distribució i els criteris d’assignació de beques vacants.

Vist que en data 8 de maig de 2023 es rep un escrit de la Secretaria d’Estat d’Educació, signada per la Directora General de Planificación y Gestión Educativa dirigida a la  presidenta del Consell Social (document 1), en el qual s’informa que en breu es publicarà en el BOE l’extracte de la convocatòria de beques-col·laboració per al curs 2023-2024, destinades a iniciar en les tasques d’investigació els estudiants universitaris oficial, prestant la seva col·laboració en un Departament.

Vist que la quantia de la beca és de 2.000 euros i que el nombre total de beques convocades és de 2.431, de les quals a la UAB li corresponent 67 beques.

Vist que d’acord amb l’exposat en el paràgraf anterior, cal procedir a establir els criteris de distribució de les beques – col·laboració entre els diferents departaments de la UAB.

Vista la documentació justificativa i de proposta de distribució (document 2) presentada pel cap de l’Àrea d’Afers Acadèmics de la UAB.

 Per tot això, a la vista de les consideracions anteriors, 

S’acorda (Acord 20/2023)

Primer.   Aprovar els criteris pel repartiment de les beques de col·laboració en departaments de la UAB que el Ministeri assigna a la Universitat Autònoma de Barcelona en la convocatòria per al curs 2023-2024, els quals estableixen el següent:

  1. S’atorga una beca a cada departament.
  2. Les beques que puguin quedar  vacants d’assignació un cop aplicat el criteri 1, es repartiran entre les diferents àrees de coneixement de manera proporcional al nombre de sol·licituds vàlides rebudes en els 3 darrers anys.
  3. Dins de cada àrea de coneixement s’assignen les beques extra entre els departaments de manera proporcional al nombre de sol·licituds vàlides rebudes en els darrers 3 anys. S'empra el mètode de la resta més alta.
  4. En cas d'empat s'assigna la beca al departament amb més sol·licituds vàlides presentades el curs 2022-2023. Si continua l'empat s'assigna la beca al departament amb més sol·licituds vàlides presentades el curs 2021-2022.

Segon.   Aprovar l’assignació concreta del nombre de beques-col·laboració adjudicades a la UAB per part del Ministerio de Educación y Formación Profesional entre els diferents departaments de la Universitat (convocatòria 2023-2024), d’acord amb el que consta en el document 2.

Tercer.   Aprovar els criteris de reassignació de beques-col·laboració entre departaments en el cas de disposar de places vacants una vegada assignades les sol·licituds vàlides (convocatòria 2023-2024), que  estableixen el següent:

  1. Els departaments s’ordenaran pels àmbits de coneixement, segons llista adjunta que consta en el document 2.
  2. S’assignarà la plaça vacant a la persona amb major puntuació total, d’entre els sol·licitants sense plaça assignada del mateix àmbit de coneixement.
  3. En el cas que no quedessin sol·licituds vàlides en el mateix àmbit de coneixement, s’assignarà la plaça a l’àmbit de coneixement amb major nombre de sol·licituds vàlides d’aquesta convocatòria.
  4. En cas que en finalitzar el procediment de repartiment de beques, la UAB obtingués l'assignació d'alguna beca més de les 67 previstes inicialment, aquestes beques s'assignarien per ordre de nota de participació entre les sol·licituds vàlides sense beca assignada, independentment de l’àmbit de coneixement de les mateixes.

Quart. Comunicar aquest acord a la Subdirección General de Becas, Ayudas al Estudio y Promoción Educativa del Ministerio de Educación y Formación Profesional, a la vicegerent d’Ordenació Acadèmica i al cap de l’Oficina d’Afers Acadèmics de la UAB.


9.  Contingut del resum executiu dels informes de matriculació als estudis de la UAB.

Exposició de motius

Atès que la Universitat Autònoma de Barcelona, anualment, presenta a la Comissió Acadèmica i al Ple del Consell Social els informes de matriculació en els estudis oficials i propis de la UAB corresponents a cada curs acadèmic, d’acord amb la sol·licitud presentada en el seu moment des de la Comissió Acadèmica del Consell Social de la UAB.

Vist que en la reunió de la Comissió Acadèmica del Consell Social de la UAB de 16 de febrer de 2023 i en el Ple del Consell Social de 28 de febrer de 2023 es presenten els informes de matriculació dels estudis oficials de la UAB corresponents al curs 2022-2023 i dels estudis propis corresponents al curs 2021-2023.

Atès que en la reunió de la Comissió Acadèmica del Consell Social de la UAB de 23 de març de 2023 es planteja incloure un resum executiu en els informes de matriculació dels estudis oficials i propis de la UAB i que, a aquests efectes, en la reunió de la Comissió Acadèmica d’11 de maig de 2023 es debati sobre el contingut de l’esmentat resum executiu.

Per tot això, a la vista de les consideracions anteriors, en aquest punt de l’ordre del dia es planteja debatre sobre el contingut del resum executiu dels informes de matriculació als estudis de la UAB.


10.  Informe anual corresponent al curs 2022/2023 sobre l’aplicació de la normativa sobre règim de permanència als estudis oficials de grau i de màster de la UAB aprovada el 20 de juny de 2011.

Exposició de motius

Vist l’article 90.i de la Llei 7/2022, de 12 de maig, de modificació de la Llei 1/2003, de 19 de febrer, d’universitats de Catalunya.

Vista la Normativa sobre règim de permanència als estudis oficials de grau i de màster de la UAB, aprovada pel Ple del Consell Social el dia 20 de juny de 2011.

Vist l’article 10 de l’esmentada normativa sobre règim de permanència, que estableix que la Universitat elaborarà informes anuals sobre l’aplicació d’aquesta normativa, i els elevarà al Consell Social.

Vist l’article 29.2.b del Reglament d’organització i funcionament del Consell Social de la UAB.

Vist l’acord 2/2013 pres per la Comissió Acadèmica del Consell Social reunida el 12 de febrer, en virtut del qual s’aprova el model d’informe anual al Consell Social sobre l’aplicació de la normativa de règim de permanència als estudis oficials de grau i màster de la UAB el 20 de juny de 2011.

Vist que, en el marc de l’exposat en el paràgraf anterior, es rep l’informe integrat anual (document 1) sobre l’aplicació de la normativa de règim de permanència als estudis oficials de grau i màster de la UAB el 20 de juny de 2011.

Per tot això, a la vista de les consideracions anteriors, 

S’acorda (Acord CA 21/2023):

​​​​​​​La Comissió Acadèmica es dóna per assabentada de l’informe anual sobre l’aplicació, al curs 2022/2023, de la normativa del règim de permanència als estudis oficials de grau i de màster de la UAB aprovada el 20 de juny de 2011, d’acord amb el que consta en el document 1.