Detall acord

COMISSIÓ ACADÈMICA 23-02-2022

Ordre del dia

 

  1. Aprovació, si escau, de l’acta de la sessió de la Comissió Acadèmica del dia 14 de desembre de 2021. [+]
  2. Informació sobre l’àmbit acadèmic.
  3. Acord, si escau, de l’informe al rector sobre recursos de permanència a la UAB. [+]
  4. Informar al Ple del Consell Social per a l’aprovació, si escau, de la proposta d’extinció de títols de màster universitari. [+]
  5. Aprovació, si escau, de la proposta dels aspectes a valorar en la selecció de les candidatures de la UAB a la distinció Jaume Vicens Vives i per a la menció M. Encarna Sanahuja Yll  de la Distinció Jaume Vicens Vives de l’any 2022 i següents. [+]
  6. Torn obert de paraules.                      

 

Relació dels acords

1.Acta de la sessió de la Comissió Acadèmica del dia 14 de desembre de 2021


S'acorda (Acord CA 01/2022):

Aprovar l’acta de la sessió de la Comissió Acadèmica reunida el dia 14 de desembre de 2021.
 


3. Informe al rector sobre recursos de permanència a la UAB.

Exposició de motius

Vista la normativa sobre el règim de permanència als estudis oficials de grau i de màster de la UAB aprovada pel Consell Social el dia 20 de juny de 2011.

Atès l’article 30.3.b del Reglament d’organització i funcionament del Consell Social de la UAB.

Vistos els recursos i les al·legacions presentades sobre règim de permanència pels alumnes de la UAB següents:

  1. NIA 1526908, estudiant de Grau en Infermeria a l’Escola Universitària d’Infermeria i Teràpia Ocupacional de Terrassa, segons consta en el document 1.
  2. NIA 1523234, estudiant de Màster Universitari en Gestió Pública a la Facultat de de Ciències Polítiques i de Sociologia, segons consta en el document 2.
  3. NIA 1569274, estudiant de Grau en Psicologia a la Facultat de Psicologia de la UAB, segons consta en el document 3.
  4. NIA 1268944, estudiant del Màster Universitari en Egiptologia a la Facultat de Filosofia i Lletres, segons consta en el document 4.

Per tot això, a la vista de les consideracions anteriors,

S’acorda ( Acord CA 02/2022)

Primer.    Emetre un informe desfavorable sobre el recurs contra la resolució de la concessió de la sol·licitud de continuïtat dels estudis de grau en Infermeria, presentat per l’estudiant amb NIA 1526908 de l’Escola Universitària d’infermeria i Teràpia Ocupacional, per tal de donar acompliment al que estableix els articles 134.7 de la Normativa sobre Règim de Permanència als Estudis Oficials de Grau i de Màster de la UAB, i considerar que les al·legacions que ha fet no justifiquen la concessió d’una autorització de matrícula de d’assignatura 200427 Treball de Fi de Grau sense haver superat els dos terços de crèdits de la titulació, i per tant, no autoritzar que l’estudiant pugui matricular en el curs 2021-2022 l’assignatura de Treball de Fi de Grau.

Segon.    Emetre un informe favorable sobre el recurs contra la resolució de la concessió de la sol·licitud de continuïtat dels estudis Màster Universitari en Gestió Pública , presentat per l’estudiant amb NIA 1523234 de la Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia, per tal de donar acompliment al que estableix els articles 3.4 i de la Normativa sobre Règim de Permanència als Estudis Oficials de Grau i de Màster de la UAB, i considerar que les al·legacions que ha fet l’estudiant justifiquen/ la concessió d’una autorització de matrícula, i per tant, autoritzar que l’estudiant pugui formalitzar una matricular en el Màster Universitari en Gestió Pública.

Tercer.    Emetre un informe desfavorable sobre el recurs contra la resolució de la concessió de la sol·licitud de continuïtat dels estudis de grau en Psicologia, presentat per l’estudiant amb NIA 1569274 de la Facultat de Psicologia per tal de donar acompliment al que estableixen els articles 5.2 de la Normativa sobre Règim de Permanència als Estudis Oficials de Grau i de Màster de la UAB, i considerar que les al·legacions que ha fet l’estudiant no justifiquen la concessió d’una autorització de matrícula en el Grau de Psicologia.

Quart.    Emetre un informe favorable sobre el recurs contra la resolució de la concessió de la sol·licitud de continuïtat dels estudis Màster Universitari en Egiptologia , presentat per l’estudiant amb NIA 1268944 de la Facultat de Filosofia i Lletres, per tal de donar acompliment al que estableix els articles 3.5 i de la Normativa sobre Règim de Permanència als Estudis Oficials de Grau i de Màster de la UAB, i considerar que les al·legacions que ha fet l’estudiant justifiquen la concessió d’una autorització de matrícula, i per tant autoritzar que l’estudiant pugui formalitzar un matricular pel Màster Universitari en Egiptologia.


4. Extinció d’un títol de màster universitari.

 Exposició de motius

Vista la proposta de la vicerectora d’Estudis i d’Innovació Docent per a la supressió d’un títol de màster universitari (document 1), que ha estat presentada pel centre corresponent.

 Vist el que disposa la Llei orgànica 6/2001, de 21 de desembre, d'universitats, modificada per la Llei orgànica 4/2007, de 12 d'abril, així com la resta de normes d'aplicació general.

Vist el que disposa el Reial decret 822/2021, de 28 de setembre, pel qual s’estableix l’organització dels ensenyaments universitaris i del procediment d’assegurament de la qualitat.

Vist l’article 88.b de la Llei 1/2003, de 19 de febrer, d’universitats de Catalunya.

Vist el que disposa l’article 173 del Estatus de la UAB sobre la supressió de titulacions de grau pròpies de la UAB.

Vist l’article 26 de la Normativa acadèmica de la UAB aplicable als estudis universitaris regulats de conformitat amb el Reial Decret 1393/2007, aprovada pel Consell de Govern en data 2 de març de 2011 i les seves posteriors modificacions, sobre la creació i modificació de títols de màster universitari.

Vist l’article 29.1.a del reglament d’Organització i Funcionament del Consell Social de la UAB.

Vist que en la reunió del Consell de Govern de la UAB de 3 de febrer de 2022 s’ha pres l’acord 4/2022 que estableix:

PRIMER.- Aprovar l’extinció del títol de màster universitari següent: Internet del Objectes per a la Salut Digital/ Internet of Things for e-Health. SEGON.- Elevar l'aprovació de la supressió del títol de màster universitari al Consell Social per tal que exerceixi les seves competències. TERCER.- Encarregar la vicerectora d’Estudis i d’Innovació Docent l'execució i el seguiment dels acords primer i segon. QUART.- Comunicar els presents acords a la vicegerent d'Ordenació Acadèmica, per tal que porti a terme les mesures necessàries per a fer-los efectius.

Atesa la proposta de la vicerectora d’Estudi i d’Innovació Docent.

Atesa la conformitat del Gabinet Jurídic.

Per tot això, a la vista de les consideracions i documentació continguda en la part expositiva,                                                                                         

S'acorda (Acord CA 03/2022):

Informar favorablement al Ple del Consell Social sobre la proposta d’acord següent:

Primer.    Aprovar l’extinció del títol de màster universitari en Internet dels Objectes per a la Salut Digital/ Internet of Things for e-Health. 

Segon.    Encarregar la vicerectora d’Estudis i d’Innovació Docent l'execució i el seguiment del punt primer d’aquest acord.

Tercer.    Comunicar el present acord a la vicegerent d'Ordenació Acadèmica, per tal que porti a terme les mesures necessàries per a fer-lo efectiu.

 


5. Aspectes a valorar en la selecció de les candidatures de la UAB a la Distinció Jaume Vicens Vives i per a la menció M. Encarna Sanahuja Yll  de la Distinció Jaume Vicens Vives de l’any 2022 i següents.

 Exposició de motius

La Distinció Jaume Vicens Vives a la qualitat docent universitària es creà des del departament competent en matèria d’universitats amb la finalitat d’honorar el professorat universitari i els departaments universitaris que sobresurten per la seva contribució en la millora de la qualitat de la docència, especialment per la tasca de renovació de la docència, la formació de professorat i l’elaboració de manuals i materials docents al servei de les universitats. D’entre totes les candidatures presentades per cadascuna de les universitats catalanes, tant públiques com privades, les distincions a les candidatures guanyadores s’atorguen per Decret del Govern de la Generalitat de Catalunya, a proposta de la persona titular del departament competent en matèria universitària. Les Distincions Jaume Vicens Vives poden atorgar-se com a premi individual als professors i professores de les universitats catalanes i com a premi col·lectiu a un equip de professors i/o professores, o a centres o departaments universitaris que hagin contribuït de manera destacada a la millora de la qualitat de la docència universitària a Catalunya. En ambdós casos, la distinció inclou una compensació econòmica que es distribueix entre els guardonats i guardonades i que s’ha de destinar a projectes d’innovació o de millora docent, a decisió de les persones guardonades. L’import dels guardons es fixa al Decret d’atorgament i s’ingressa als pressupostos de les universitats corresponents.

Vist que la Secretaria d’Universitats i Recerca, en les convocatòries d’anys anteriors, informa que s’ha promogut la creació de la menció M. Encarna Sanahuja Yll, orientada a identificar i premiar l’activitat docent del professorat, així com dels equips docents i grups d’innovació que hagin desenvolupat una actuació remarcable en la inclusió en la pràctica docent de la perspectiva de gènere.

Vist que la Secretaria d’Universitats i Recerca, l’any 2019 promou la creació de la menció M. Encarna Sanahuja Yll, orientada a identificar i premiar l’activitat docent del professorat, així com dels equips docents i grups d’innovació que hagin desenvolupat una actuació remarcable en la inclusió en la pràctica docent de la perspectiva de gènere.

Vist que en la creació de la menció M. Encarna Sanhuja Yll s’indiquen les condicions d’atorgament de l’esmentada menció per tal de donar coneixement de quin és el procediment i els criteris de valoració de la menció d’igualtat de gènere, i que aquest criteris son els següents:

Criteris de valoració La comissió farà la valoració d’acord amb els criteris següents: a) Els aspectes professionals de la disciplina Els aspectes històrics d’accés de les dones a estudis específics, els aspectes relacionats amb la segregació horitzontal dels estudis i de les sortides professionals, i, en general, els aspectes que visibilitzen i analitzen la construcció històrica androcèntrica esbiaixada al gènere tant de la disciplina com de la seva cultura professional. b) Les contribucions de les dones al coneixement de la disciplina Les contribucions que incloguin la visibilització i el reconeixement al treball de les dones, les biografies i bibliografies d’investigadores dones i de les pioneres de l’acadèmia, així com les dimensions biogràfiques del coneixement. c) La producció i ús dels resultats d’investigació de la disciplina La Inclusió de la perspectiva de gènere en les assignatures que ensenyen a desenvolupar una recerca, tot distingint , tant en les anàlisis teòriques com en les empíriques, els efectes de les variables sexe i gènere, que produeixin, recullin i interpretin les dades de manera sensible al gènere, i que utilitzin i creïn indicadors qualitatius i quantitatius que permetin conèixer millor les desigualtats de gènere. Document 1 d) Les competències i continguts en gènere La capacitat d’aplicar la perspectiva de gènere en les respectives matèries, mitjançant la producció de nous continguts i recursos docents o la revisió dels continguts i recursos existents. e) Metodologies docents Les metodologies docents amb perspectiva de gènere que posen en marxa estratègies per a fomentar la participació de les dones a les aules, així com les relacions de gènere igualitàries i la revisió de les metodologies avaluatives per evitar biaixos de gènere. Inclou l’ús d’un llenguatge inclusiu i no sexista que no reprodueixi estereotips de gènere.

Vist que hi ha la voluntat de continuar amb la menció M. Encarna Sanhuja Yll per part de la Secretaria d’Universitats i Recerca promoguda l’any 2019.

Vist l’acord CA 07/2018 pel que s’estableixen els criteris de selecció de les candidatures de la UAB a les distincions Jaume Vicens V ives per l’any 2018 i següents.

Vist que el criteris establerts per la Secretaria d’Universitats i Recerca l’any 2019 es continuen mantenint per l’any 2022

Per tot això, a la vista de les consideracions anteriors, 

S’acorda (Acord CA 04/2021):

Aprovar els criteris de selecció per a les candidatures individuals i col·lectives de la UAB a la Distinció Jaume Vicens Vives i les candidatures de la UAB a la menció M. Encarna Sanahuja Yll, amb efectes en l’any 2022 i següents, en els termes següents:

Primer.  Per a la selecció de les candidatures individuals i col·lectives de la UAB a la Distinció Jaume Vicens Vives a elevar a la Secretaria d’Universitats i Recerca, es valorarà que la tasca o projecte objecte de la candidatura posi de manifest alguna o vàries de les contribucions següents:

 Millora de la qualitat en la docència.

  • Elaboració de materials docents innovadors.
  • Renovació metodològica/ capacitat innovadora dels mètodes docents presentats.
  • Creació d’escola o de model docent.
  • Visibilitat del projecte dins la UAB i/o en la societat.
  • Activitat i experiència docent en altres institucions docents i investigadores universitàries, tant nacionals com internacionals.
  • Durada de l’activitat docent desenvolupada a la UAB.
  • Bona coordinació i treball en equip entre el professorat, en el marc d’una metodologia innovadora i/o de qualitat.

 

Segon.   Per a la selecció de les candidatures de la UAB a la menció M. Encarna Sanahuja Yll de la Distinció Jaume Vicens Vives presentades al Consell Social a elevar a la Secretaria d’Universitats i Recerca, es valorarà la tasca o projecte objecte de la candidatura d’acord amb els criteris de valoració establerts per la Generalitat, donat prioritat als apartats d) i e) dels esmentats criteris:

  1. Els aspectes professionals de la disciplina Els aspectes històrics d’accés de les dones a estudis específics, els aspectes relacionats amb la segregació horitzontal dels estudis i de les sortides professionals, i, en general, els aspectes que visibilitzen i analitzen la construcció històrica androcèntrica esbiaixada al gènere tant de la disciplina com de la seva cultura professional.
  2.   Les contribucions de les dones al coneixement de la disciplina Les contribucions que incloguin la visibilització i el reconeixement al treball de les dones, les biografies i bibliografies d’investigadores dones i de les pioneres de l’acadèmia, així com les dimensions biogràfiques del coneixement.
  3. ​​​​​​​La producció i ús dels resultats d’investigació de la disciplina La Inclusió de la perspectiva de gènere en les assignatures que ensenyen a desenvolupar una recerca, tot distingint , tant en les anàlisis teòriques com en les empíriques, els efectes de les variables sexe i gènere, que produeixin, recullin i interpretin les dades de manera sensible al gènere, i que utilitzin i creïn indicadors qualitatius i quantitatius que permetin conèixer millor les desigualtats de gènere. Document 1
  4. ​​​​​​​Les competències i continguts en gènere La capacitat d’aplicar la perspectiva de gènere en les respectives matèries, mitjançant la producció de nous continguts i recursos docents o la revisió dels continguts i recursos existents.
  5. ​​​​​​​Metodologies docents Les metodologies docents amb perspectiva de gènere que posen en marxa estratègies per a fomentar la participació de les dones a les aules, així com les relacions de gènere igualitàries i la revisió de les metodologies avaluatives per evitar biaixos de gènere. Inclou l’ús d’un llenguatge inclusiu i no sexista que no reprodueixi estereotips de gènere.

      Tercer. Comunicar aquest acord a la vicerectora d’Estudis i d’Innovació Docent, als efectes que siguin oportuns.