Tres projectes de l'ICTA-UAB i el CVC al Congrés Smart City Expo World
El CVC i l’ICTA-UAB participen amb tres projectes en la cimera mundial sobre ciutats intel·ligents, l’Smart City Expo World Congress, fins al 17 de novembre, a Barcelona. El congrés compta amb més de 600 ciutats convidades, 576 empreses expositores i 412 ponents, i es preveu que el visitin prop de 14.000 persones.
Barcelona acull, del 15 al 17 de novembre, al recinte firal de Gran Via, la sisena edició de la principal cimera mundial sobre ciutats intel·ligents, l’Smart City Expo World Congress (SCEWC).
El coordinador de la CORE de Ciutats Intel·ligents i Sostenibles de la UAB, Konstantinos Kourkoutas, ha participat en el Comité Científic de l’exposició, i dos projectes de la universitat, un del Centre de Visió per Computador (CVC) i l’altre del grup de recerca Sostenipra, a l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals ICTA-UAB, s’exposen en el congrés.
A l’estand del centre tecnològic CIT UPC, l'ICTA-UAB col·labora amb la Universitat Politècnica de Catalunya en la presentació de FertileCity II, un projecte d’agricultura urbana vertical centrat a investigar la integració de fluxos d'aigua, energia i CO2 en hivernacles de cobertes d’edificis. És la continuació d’un projecte anterior per crear un sistema de producció hortícola a través d’eines multidisciplinàries incloses les experimentals de laboratori, a escala real, instrumentació i contrasts mitjançant simulacions numèriques.
Aquesta segona versió del projecte se centra en la connexió bidireccional entre hivernacle i edifici, i en aspectes constructius, arquitectònics i de planejament. El projecte, coordinat pel grup de recerca de Sostenibilitat i Prevenció Ambiental (Sostenipra) de l'ICTA-UAB, està també impulsat pel grup de recerca Mecànica i Nanotecnologia de Materials de l’Enginyeria de la UPC, amb col·laboració dels Departaments d'Enginyeria Civil i Ambiental, d'Enginyeria de Projectes i de la Construcció i de Tecnologia de l'Arquitectura de la UPC i l'Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries de la Generalitat (IRTA).
L’ICTA-UAB també està present en el congrés com a institució participant en el Projecte Bee Happy de l’Ajuntament de Viladecans, que consisteix en utilitzar les abelles com a bioindicadors de la contaminació al municipi.
L’Ajuntament de Viladecans va instal·lar fa un any tres ruscs d'abelles a diferents punts de la ciutat. Les abelles exerceixen de bioindicadors per estudiar l’impacte de la contaminació. Al contrari que altres mètodes tradicionals, això permet analitzar la contaminació sobre la part viva del medi. Així, es busca la presència d'elements com metalls o plaguicides mitjançant el pol·len, la cera i la mel, i s’estudien quins aspectes de l'entorn determinen la qualitat del pol·len.
Bee Happy Viladecans també potencia la biodiversitat, ja que les abelles són agents de pol·linització del 75 % de flors silvestres i del 40 % de fruiters al món. I això en un moment en què la reducció del nombre d'abelles és constant a nivell mundial, sense que s'hagi pogut definir una causa concreta. S’hi apunten el canvi climàtic, els pesticides o les vespes asiàtiques invasores.
S’ofereixen dos tallers. D’una banda hi haurà un tast de mels on s’explicarà d'on surt la mel, el tipus, la cristal·lització. D’altra banda, el Laboratori d'Anàlisi Palinològiques de l’ICTA-UAB, farà un taller sobre la diversitat de pòl·lens en els productes apícoles (mel, pol·len, gelea reial, pròpolis i cera) i la seva relació amb l’entorn (aspectes botànics, geogràfics, meteorològics i climàtics, aerobiològics i antropològics). Es mostrarà com diferenciar grans de pol·len, i què fan amb ells les abelles.
El Centre de Visió per Computador, dins l’estand de l'Ajuntament de Sant Cugat, presenta el Library Living Lab, espai d’innovació oberta a la Biblioteca de Volpelleres, a Sant Cugat. Es tracta d’un espai d’innovació i participació ciutadana on la recerca, la tecnologia i l’espai públic es barregen per donar eines participatives als ciutadans i valor afegit a components culturals. El Library Living Lab es va crear dins d’un consorci on figuren el Centre de Visió per Computador, la Universitat Autònoma de Barcelona i l’Ajuntament de Sant Cugat, al qual s’afegeixen la Diputació de Barcelona i l’Associació de Veïns del barri de Volpelleres. A més a més, la iniciativa forma part del European Network of Living Labs i és el primer living labubicat dins d'una biblioteca a Europa.
L’Smart City Expo World Congress 2016 compta amb més de 600 ciutats convidades, 576 empreses expositores i 412 ponents, i es preveu que el visitin prop de 14.000 persones.