Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB)

Barcelona ja té el seu primer mapa de circulació ciclista

18 set. 2025
null Bluesky Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

Com es mouen les bicicletes per Barcelona? Quins carrers concentren més trànsit ciclista i quins encara necessiten infraestructura? Un pioner estudi fet a Barcelona ofereix per primera vegada respostes a aquestes preguntes amb dades sòlides. 

Mapa de circulació de bicicletes a Barcelona

L’estudi és fruit de la col·laboració entre l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB), el Barcelona Supercomputing Center (BSC-CNS) i el Bicicleta Club de Catalunya (BACC), amb el suport fonamental de la ciutadania: 43 persones voluntàries van recollir dades a través de la plataforma BiciZen, fent possible un model molt més detallat i fiable.

Es tracta d’una eina innovadora que permet estimar el trànsit ciclista en més de 20.000 trams viaris de la ciutat i que obre la porta a una comprensió molt més precisa dels patrons de mobilitat ciclista.

Aquesta informació és clau per a la gestió de la mobilitat de la ciutat, ja que per primera vegada disposem d’una radiografia detallada dels fluxos ciclistes a nivell de carrer. A més, un dels grans aprenentatges del projecte és que la participació ciutadana ha estat decisiva per millorar els models: sense el crowdsourcing, avui no tindríem un mapa tan afinat i representatiu de la realitat ciclista.

Una de les grans novetats és la incorporació de dades de gènere i edat, que permeten avançar cap a una infraestructura ciclista més inclusiva i representativa. Això fa possible identificar zones on calen mesures específiques per garantir la seguretat i comoditat de tothom: joves, persones grans i dones, que actualment tenen una menor presència en la mobilitat ciclista.

 El resultat és una eina de gran valor tant per a planificadors urbans com per a entitats i ciutadania: informació sòlida per orientar decisions polítiques i urbanístiques i transformar Barcelona en una ciutat més pedalable, justa i basada en dades.

 Consulta aquí l'estudi complet en català
 Accedeix al visualitzador interactiu

Dins de