Grau en Logopèdia

Coneixements

  • Reconèixer els fonaments biològics (anatomia i fisiologia), metodològics, psicològics (processos i desenvolupament evolutiu), lingüístics i pedagògics de la intervenció logopèdica en la comunicació, el llenguatge, la parla, l’audició, la veu i les funcions orals no verbals.
  • Descriure els trastorns de la comunicació, el llenguatge, la parla, l’audició, la veu i les funcions orals no verbals.
  • Identificar les responsabilitats vinculades a l’exercici de l’activitat professional: els aspectes ètics i legals, la necessitat de derivació, el cessament o tractament interdisciplinari i la promoció de la responsabilitat social del professional de la logopèdia.
  • Argumentar, a partir del coneixement basat en l’evidència i en la legalitat vigent, les decisions i els tractaments aplicats en la pràctica professional.

Habilitats

  • Fer servir correctament la terminologia i la metodologia pròpies de la recerca logopèdica.
  • Fer servir les tècniques i instruments d’avaluació propis de la professió.
  • Fer servir les tecnologies i els sistemes d’informació disponibles amb l’objectiu d’obtenir dades i informació rellevant per implementar una atenció logopèdica de qualitat.
  • Desenvolupar tractaments logopèdics, tant individuals com col·lectius, d’acord amb uns objectius seqüenciats, mitjançant mètodes, tècniques i recursos basats en l’evidència i adaptats a les diferents etapes evolutives de l’ésser humà.
  • Planificar l’atenció logopèdica adreçada a les persones per tal d’afavorir la participació i col·laboració de les famílies i de l’entorn social en el tractament logopèdic.
  • Elaborar informes d’avaluació i diagnòstic, seguiment, finalització i derivació.
  • Demostrar una producció de la parla, estructuració del llenguatge i qualitat de la veu adequades.
  • Avaluar en l’àmbit de la logopèdia, en contextos socials diversos i multiculturals, les desigualtats per raó de sexe/gènere i d’altres determinants socials.
  • Emprar el pensament crític i reflexiu per a la resolució de problemes, la presa de decisions i l’aprenentatge continu.
  • Planejar una gestió clínica centrada en el pacient durant tot el procés d’atenció logopèdica, en l’economia de la salut i l’ús eficient dels recursos sanitaris, així com la gestió eficaç de la documentació clínica, amb especial atenció a la confidencialitat.
  • Seleccionar els usos i les indicacions dels sistemes de comunicació alternatius i augmentatius, de pròtesis (auditives, fonorespiratòries, entre d’altres) i dels ajuts tècnics necessaris adaptats a les condicions físiques, psicològiques i socials.
  • Planificar polítiques d’atenció i educació sobre temes relacionats amb la logopèdia en equips escolars, assistencials i sanitaris.
  • Dissenyar programes de prevenció per evitar l’aparició o progressió de trastorns en la comunicació i els trastorns orals no verbals.

Competències

  • Valorar les tècniques i els instruments d’avaluació i diagnòstic en logopèdia, així com els procediments de la intervenció logopèdica.
  • Interpretar els resultats de l’avaluació integrant-los en el conjunt de la informació amb finalitats diagnòstiques i terapèutiques, inclòs el pronòstic de l’evolució.
  • Aplicar tractaments logopèdics basats en l’evidència científica disponible en entorns sanitaris i socials, tant individuals com col·lectius, que s’adaptin a les diferents etapes evolutives de l’ésser humà i a la legislació vigent.
  • Avaluar la resposta a la intervenció logopèdica.
  • Planificar investigacions bàsiques o aplicades a partir de l’anàlisi dels resultats d’investigacions prèvies per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de l’àmbit de coneixement i de la societat.
  • Generar informes orals i escrits dels resultats de l’avaluació, incloses l’anàlisi i la interpretació de la informació de l’avaluació, d’acord amb els requisits legals per a la comunicació amb altres professionals.
  • Valorar les produccions científiques que sustenten el desenvolupament professional del logopeda.
  • Establir una relació amb les persones sense prejudicis, amb respecte als drets individuals, la llibertat d’opinió i els valors, i tenint en compte la diversitat sociocultural i psicològica de cada individu.
  • Establir una comunicació respectuosa, assertiva i efectiva amb les persones, les seves famílies i els equips de professionals sanitaris.
  • Gestionar la diversitat sociocultural i lingüística i els condicionants associats a l’avaluació, el diagnòstic i el tractament logopèdic.
  • Treballar en entorns sanitaris, educatius i socials en col·laboració amb altres professionals, i formar equips multidisciplinaris i interdisciplinaris per millorar la salut i l’atenció de les persones, els grups o la comunitat.
  • Implementar estratègies de promoció i educació sobre les àrees de la comunicació humana i les funcions orals no verbals, inclosa l’avaluació del seu impacte en la població.