MIRAS presenta els resultats del projecte New ABC sobre educació plurilingüe a l'escola
També hi han participat altres investigadores del projecte i membres de la comunitat educativa de l’Institut-escola El Viver.
01/03/2024
La Facultat de Traducció i Interpretació de la UAB ha acollit una jornada organitzada pel grup de recerca MIRAS per presentar els resultats del projecte de recerca New ABC, centrat en l’educació plurilingüe a l’escola. Hi han participat també tant altres investigadores del projecte com docents, famílies i alumnes de l’Institut-escola El Viver, on s’han implementat algunes accions del projecte.
En primer lloc, la jornada ha començat amb una benvinguda d’Olga Torres, degana de la Facultat de Traducció i Interpretació de la UAB, Montserrat Montagut, Cap del Servei de Llengües Estrangeres i d’Origen del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya i Marta Arumí, coordinadora del projecte New ABC a la UAB i investigadora principal de MIRAS.
Acte seguit, Gema Rubio i Mireia Vargas-Urpí van presentar el projecte New ABC i van explicar que està conformat per 13 agents de 9 països europeus diferents, a més de parlar sobre les 9 accions pilot contemplades. A continuació, Federica Ceccoli, professora i investigadora de la Universitat de Bolonya, va presentar les seves accions relacionades amb els menors i joves que fan d´intermediaris lingüístics.
Dolors Masats, del grup de recerca GREIP de la UAB, va seguir tot desmuntant alguns mites sobre l’educació plurilingüe. Una de les fal·làcies més importants que va desmentir, a tall d’exemple, és que els entorns plurilingües siguin caòtics i derivin en situacions d’incomprensió.
Al seu torn, Valeria Tonioli i Claudia Vallejo, de la UAB, van presentar el repilotatge de la UAB a l´institut-escola El Viver. Posteriorment, va venir el torn dels protagonistes reals, mestres, famílies i infants de l´escola. Carol Vázquez, Cristina Rodríguez i Mònica Martinez van parlar sobre la seva experiència amb la creació d’un conte per a infantil i primària amb la col·laboració de les famílies. I mares i infants van explicar com havia estat la seva participació al projecte i què els havia aportat.
En aquesta mateixa línia, Isabel Rodríguez, Irene Costa i Sílvia Álvarez van presentar l’activitat “Una llegenda d’aquí i d’allà, San Martino”, mentre que Alba Reina, Mireia Sanz i Míriam Salazar van fer el mateix amb “Què m’emporto a la meva maleta? La maleta viatgera”. Finalment, la jornada va concloure amb reflexions sobre la mirada plurilingüe després del projecte New ABC, a càrrec de Sílvia Álvarez, Valeria Tonioli, Cristina Rodríguez i Claudia Vallejo.
Aquesta notícia s'emmarca dins dels següents ODS
- Reducció de les desigualtats
- Igualtat de gènere
- Educació de qualitat
- Aliança pels objectius