La física Lisa Randall és investida doctora 'honoris causa' per la UAB

La UAB investeix com a doctora 'honoris causa' a  Lisa Randall
La professora de física teòrica de la Universitat de Harvard i coneguda divulgadora científica Lisa Randall, ha estat investida com a doctora honoris causa per la Universitat Autònoma de Barcelona. Randall ha remarcat les sorprenents connexions entre la física més abstracta i la realitat que ens envolta.

25/03/2019

Aquest matí ha tingut lloc l’acte d'investidura com a doctora honoris causa de Lisa Randall, professora de física teòrica de la Universitat de Harvard i reconeguda divulgadora científica, a la sala d’actes del Rectorat de la Universitat Autònoma de Barcelona.

La doctoranda ha estat apadrinada pel professor Àlex Pomarol, catedràtic de física teòrica del Departament de Física de la UAB, qui ha lloat el seu “interès més enllà de la recerca puntera i la seva tasca per transmetre aquests coneixements al públic general”. Pomarol ha recordat el paper de la professora Randall en la comprensió de la partícula de Higgs, molt abans que es descobrís experimentalment i ha destacat la seva participació en el comitè científic extern de l’Institut de Física d’Altes Energies (IFAE). Per al professor Pomarol, Randall “ha sabut relacionar els coneixements del seu camp amb els de la filosofia, les humanitats i la música”, tot mencionant el llibret que va escriure per a l’òpera del català Hèctor Parra Hypermusic Prologue, A Projective Opera in Seven Planes, o la seva participació en la producció “El somni (una òpera en dotze plats, un banquet en dotze actes)” d’El Celler de Can Roca i Franc Aleu, juntament amb altres artistes coneguts com Ferran Adrià, Miquel Barceló, o el director d’òpera Josep Pons.

En el seu discurs d’investidura sobre la matèria fosca, que ha qualificat com a “heroïna anònima” de la matèria i “bastida de l’Univers”, Lisa Randall ha donat importància a comunicar la física per tal de connectar els conceptes més abstractes amb la realitat concreta que ens envolta. En particular, Randall ha resumit la hipòtesi que descriu en detall en el seu llibre La materia oscura y los dinosaurios. La sorprendente interconectividad del universo (Acantilado, 2016), sobre la relació entre la matèria fosca i l’extinció massiva que va tenir lloc fa 66 milions d’anys. Hi ha moltes evidències de l’existència de la matèria fosca, però no s’ha descobert cap partícula d’aquest tipus. Tot i això, “és mentida que no s’hagi descobert matèria fosca”, assegura, “el que no hem descobert són Weakly Interacting Massive Particles”, el tipus de partícula que s’especula forma aquest tipus de matèria, però “i si la matèria fosca no interacciona amb la matèria ordinària?” es qüestiona la investigadora.

Randall considera la possibilitat que la matèria fosca només interactuï amb ella mateixa amb un nou tipus de radiació, els “fotons foscos”. “Potser la matèria fosca és encara més interessant del que sembla, radia el seu propi tipus de fotó i s’agrega en forma de disc”, amb la qual cosa “la Via Làctia podria allotjar en el seu pla un disc de matèria fosca dens i estret”. Amb aquesta hipòtesi, Randall argumenta que “el sistema solar podria patir pertorbacions gravitatòries en creuar-se periòdicament amb el pla del disc de matèria fosca de la galàxia”. D'aquesta manera, ha relacionat com les pertorbacions explicarien la periodicitat dels impactes de meteorits, entre ells el que va provocar l’extinció dels dinosaures.

La professora de Harvard va ser convidada a participar com a extra en un capítol de la popular sèrie The Big Bang Theory, cas que ha posat com a metàfora, per finalitzar la xerrada, de que “hi ha coses que hi són allà” –com la seva imatge en un fotograma que ha mostrat de la sèrie- “però no les veus si no hi cerques prou”.

La rectora de la UAB, Margarita Arboix, ha destacat en el seu discurs la capacitat de la guardonada “per acostar la física teòrica al ciutadà”, que demostra amb la seva participació habitual en els mitjans de comunicació i amb els seus llibres de divulgació. La seva obra “permet caminar, sense perdre’ns, entre aquestes matèries, tot gaudint com si passegéssim per un bosc un dia de primavera o de tardor”. Arboix ha qualificat Randall de dona “flexible, oberta, creativa, capaç de trencar barreres i motor de canvi” a l’hora de destacar l’honor que implica per a la UAB comptar amb ella com a “científica formada humanísticament”.

L’acte ha finalitzat amb l’actuació musical del Cor de Cambra de la UAB, que ha inclòs en el repertori la interpretació de Secrets of the Cosmos, obra composada per Poire Vallvé amb text de la mateixa Lisa Randall.

Randall és autora de llibres com Universos ocultos. Un viaje a las dimensiones extras del cosmos (2011), El descubrimiento del Higgs. Una partícula muy especial (2012), Llamando a las puertas del cielo. Cómo la física y el pensamiento científico iluminan el universo y el mundo moderno (2013) i La materia oscura y los dinosaurios. La sorprendente interconectividad del universo (2016), tots ells editats en castellà per Acantilado.

Aquest és un dels cinc doctorats honoris causa excepcionals que la UAB atorga aquest curs el marc de la celebració del seu 50è aniversari. El nomenament de Randall es correspon a l'eix del coneixement, i ja han estat lliurades les distincions corresponents als eixos de la llibertat d’expressió (per a l’advocada congolesa Caddy Adzuba), de la solidaritat (per a la microbiòloga i activista Marie-Paule Kieny) i de la identitat cultural (per a l'escultor Jaume Plensa). El 7 de maig, el periodista Joaquim Maria Puyal serà honorat pel seu compromís amb la llengua catalana i la societat.

Més informació: L'audàcia del coneixement: 50 anys UAB