• UABDivulga
14/06/2021

Projectes educatius inclusius a través de les arts en escoles de primària

Educacion Inclusiva

La presència dels nens i nenes immigrants a les escoles obre la porta a un escenari, que permet incorporar nous coneixements i enriquir el currículum escolar de l'alumnat amb el patrimoni artístic i cultural dels/les nouvinguts/des. En el marc d'unes pràctiques professionalitzadores del Grau d'Educació Primària, s'ha desenvolupat un projecte d'intervenció interdisciplinària i inclusiva d'educació a través de les Arts, que té com a principal objectiu fer front a l'exclusió social que solen trobar les persones d'aquests col·lectius minoritaris i d'afavorir el desenvolupament de la competència intercultural de les futures mestres. Aquesta metodologia emprada pot extrapolar-se a altres contextos educatius.

Creació artística d'un infant de l'escola Auró (Terrassa), on inventa un món millor per a una nena d'un camp de refugiats, retratada per l'artista Leia Alaoui. Fotografia de Patricia Román

Actualment, a les escoles catalanes, es destaca la presència d’infants d’origen immigrat que aporten gran diversitat de cultures. Aquesta diversitat  incorpora una gran varietat de coneixements de gran riquesa al currículum escolar, i incideix positivament en el desenvolupament de totes les persones. Tenim l’oportunitat de comptar amb un nou territori per on transitar a l’escola: el patrimoni artístic i cultural dels infants nouvinguts. En aquest context, guiats pels principis de la recerca d'acció educativa es desenvolupa un projecte d'innovació docent durant les pràctiques professionalitzadores de l'últim curs del Grau d'Educació Primària, que promou la vinculació dels objectius educatius als referents socioculturals de l'alumnat.

D’entrada, les i els estudiants en pràctiques trien un artista que serà el referent del projecte, que, com a principi rellevant d'aquesta metodologia, han de ser artistes de les cultures que són presents en el grup de la classe on realitzen les seves practiques. Seguidament es realitza una indagació sobre el/la artista que s'ha seleccionat per a informar-se sobre temes que investiga amb la seva obra: com el moviment artístic, la tècnica, el context social. Finalment, s’utilitza aquesta informació com a recurs transversal en el disseny d'una programació interdisciplinària, en forma de projecte, connectant els conceptes que es deriven de les obres amb els continguts i competències del currículum escolar. Així, la programació dissenyada es converteix en un projecte de creació artística on es percep, s'investiga, es crea i es reflexiona. El projecte s’implementa de manera intensiva, ocupant la programació de les activitats docents de dues o tres setmanes. 

En el projecte que descrivim (Álvarez, Moron i Román, 2021), tenint en compte que l'origen de gran part de les famílies de la classe era marroquina, es va triar com a artista de referència a la fotògrafa i vídeo-artista Leila Alaoui, de mare francesa i pare marroquí. Ella va considerar que la fotografia i l'art podien ser utilitzats per a l'activisme social, optant per a centrar el seu treball en la denúncia de les injustícies i les guerres, el maltractament, les persones refugiades i els drets de les dones. Al llarg del projecte, els infants d'aquest grup de classe van elaborar conjuntament un escenari imaginat per millorar la vida de persones refugiades, fotografiades per Leila Alaoui. Van argumentar les seves idees de manera oral i per escrit (en diversos formats de text), van imaginar viatges per conèixer llocs i persones i, finalment, van concretar aquestes idees en dibuixos que es van exposar a la comunitat educativa.

Essencialment, els nens i nenes es comprometen a la pressa de decisions, l’esforç i la voluntat de participar en activitats individuals i conjuntes per aconseguir objectius desafiants, d’interès col·lectiu com va ser la recreació de la vida desitjable de persones que pateixen pobresa i marginació, com es pot veure a la il·lustració del text. D’aquesta manera, es contemplen esperances de vida i somnis que són bàsics per a col·lectius en risc d’exclusió social, com els infants que van participar en aquest projecte.

Aquesta metodologia d'intervenció interdisciplinària i inclusiva d'educació a través de les arts, que s’ha dissenyat, implementat, i avaluat amb bons resultats en una escola multicultural d'educació primària, pot ser generalitzable a altres contextos educatius. 
 

Ibis M. Álvarez Valdivia1, Mar Morón Velasco2 i Patricia Román Humanes3

Universitat Autònoma de Barcelona 
1Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l’Educació
2Departament de Didàctica de l’Expressió Musical, Plàstica i Corporal
3Estudiant del Grau de Mestra en Educació Primària 

Referències

Ibis M. Alvarez, Mar Morón Velasco & Patricia Román Humanes (2021). Linking curriculum content to students’ cultural heritage in order to promote inclusion: an analysis of a learning-through-the arts project. International Journal of Inclusive Education. https://doi.org/10.1080/13603116.2021.1900425

 
View low-bandwidth version