• UABDivulga
02/12/2013

"L'Estat espanyol pot innovar en el camp de la salut aplicant estratègies de disseny"

Lekshmy Parameswaran, fundadora de Fuelfor
Lekshmy Parameswaran és cofundadora de Fuelfor, un consultoria especialitzada en el disseny i innovació en el sector sociosanitari. Llicenciada en enginyeria i especialitzada en disseny de producte, ha treballat més de 10 anys en diferents grups de recerca de Phillips Electronics com a dissenyadora i com a directora d’innovació del departament de “Philips Healthcare”, investigant en noves estratègies d’innovació en disseny per aplicar en el camp sanitari. Va participar com a conferenciant al Fòrum de Tecnologies i Innovació, coorgantizat pel Parc de Recerca UAB i celebrat el passat 14 de novembre.  
Lekshmy Parameswaran, fundadora de Fuelfor

Quins són els objectius i les funcions d’una consultoria de disseny en el camp de la salut?
Abans de res és important entendre que les aplicacions del disseny són molt àmplies. A diferència del que molta gent es pensa, el disseny no només es basa en la realització de productes o projectes d’interiorisme. El disseny també es pot dirigir per entendre sistemes o situacions complexes, com en el nostre cas el camp de la salut, a través de metodologies com el  "design thinking”. De la mateixa manera, també pot servir per identificar maneres per millorar les experiències humanes, utilitzant les tècniques del "design research".
 
Precisament, la meva intenció alhora de crear fuelfor era passar del disseny de producte, a un disseny més holístic, d’experiències, on es mesclen el diverses disciplines del disseny: com producte, espais i serveis en l'àmbit de la salut. Es tracta de trobar noves maneres d’entendre els aspectes sanitaris en totes les seves dimensions. Així doncs, des de fuelfor treballem de manera integradora i multidisciplinar. 
 
Com apliqueu metodologies del disseny per millorar serveis i productes sanitaris?
Els nostres projectes comencen entenent les necessitats específiques de la gent  en una situació o problema concret. A partir d’aquí intentem abordar el problema per convertir-lo -a través de tècniques de creativitat- en una solució. Finalment comprovem juntament amb els implicats si la solució que hem proposat té un resultat satisfactori des de tots els àmbits: clínic, econòmic i social.
 
Com fan per conèixer aquestes necessitats?
Utilitzem cinc línies d’investigació diferents a través del nostre sistema de “design research”. En primer lloc utilitzem l’observació etnogràfica per tal de detectar comportaments, interaccions, activitats, etc. En segon lloc portem a terme un procés d’imitació que consisteix en experimentar la vida del personal i dels pacients de, per exemple, una residència de gent gran. D’aquesta manera podem entendre com funciona el dia a dia en un espai determinat. També realitzem vídeos, fem entrevistes, discussions de grups, gravacions d’àudio i fotografies per tal de construir una experiència multisensorial. Aquesta mirada ens permet  empatitzar amb les emocions dels implicats ja siguin professionals, pacients o famílies. 
 
Un cop han detectat una necessitat quin tipus de solucions proposen?
El que intentem fer des de fuelfor és solucionar tot el problema, no una petita part. Per si sol un producte innovador per un malalt terminal, per posar un exemple, no soluciona res. Nosaltres fem un “zoom-out” de cada situació per entendre per què passa, on passa, com afecta, a qui implica (familiars, metges, malalts, treballadors socials o infermers), etc. És important fer una mirada panoràmica al voltant de cada projecte i buscar solucions que no només actuïn un problema puntual sinó que englobin tots els seus aspectes. Les solucions que proposem, per tant, són una combinació entre productes, serveis i espais per tal d’oferir una solució integrada.
 
On desenvolupen la majoria de projectes?
fuelfor ha desenvolupat projectes a diferents llocs d'Europa, Àsia i Estats Units. Tot i així, des de fa dos anys tenim una relació molt sòlida amb el govern de Singapur que ha apostat fortament en la millora i la innovació del seu sector sanitari.
 
La crisis econòmica és la causa principal que fuelfor realitzi la major part del projectes fora d’Europa?
És evident que la falta de recursos a la majoria de països europeus, tant en el sector sanitari públic com privat, fa difícil engegar nous projectes. Tot i així, a l'Estat espanyol també estem engegant nous projectes. Cada vegada més, el sector sociosanitari s'està adonant que pot innovar i millorar els serveis aplicant estratègies de disseny. 
 
Actualment estem col·laborant conjuntament amb altres persones i entitats emprenedores per aconseguir millores i canvis en el camp de la salut a Europa, per ajudar el sector a avançar a poc a poc en aquesta direcció. Un exemple d'aquesta feina conjunta és el programa per emprenedors en el camp de la salut MOEBIO, impulsat per Biocat i on col·laborem ensenyant metodologies com el "Design Thinking". Per altre banda, també estem participant en projectes d'innovació i recerca subvencionats per la Unió Europea. Creiem que aquest és un dels camins per activar i catalitzar innovació a Europa tot i la seves limitacions econòmiques degudes a la crisi. 

 
View low-bandwidth version