• Portada
09/06/2017

Els aeroports de Barcelona van ser els de major trànsit internacional a Espanya fins al 1936

Els aeroports de Barcelona van ser els de major trànsit internacional a Espanya fins al 1936
La tesi “Història dels aeroports de Barcelona i de les línies aèries que hi operaren de 1931 a 1936” repassa la història de l’aviació comercial a Espanya fins a l’inici de la Guerra Civil i documenta, per primera vegada, la importància que van tenir els aeròdroms comercials precursors de El Prat en el trànsit aeri internacional fins a l’inici de la Guerra Civil.

Aquest treball acadèmic analitza el sector de l’aviació a Catalunya i Espanya des de la perspectiva històrica i palesa la importància que van tenir els aeròdroms precursors del que avui dia és l’aeroport de El Prat -La Volateria i el camp francès-, així com la base d’hidroavions de l’Escola de l’Aeronàutica Naval, en el trànsit aeri fins al 1936.

La documentació analitzada aporta per primer cop dades comparatives entre els aeròdroms de Barcelona i de Madrid respecte al nombre de vols, passatgers –amb un important percentatge de passatgers estrangers- càrrega de mercaderies i correu postal, i permet afirmar el paper predominant i estratègic que van tenir el tres aeroports de la capital catalana, sent els de major trànsit internacional a Espanya.

El treball exposa el recorregut històric de cadascuna de les instal·lacions aèries a la capital catalana i el desenvolupament i moviments de les línies aèries que hi operaren -amb material inèdit fins ara-, que mostren com Barcelona estava directament connectada amb totes les línies cap a Europa i el Marroc, i com les línies postals cap a Sud-amèrica operaven a Espanya únicament a través de la capital catalana.

Entre les dades històriques més significatives hi ha la creació, el 1916, de l’aeròdrom de La Volateria, on es va inaugurar el mateix any l’Escola Catalana d’Aviació i on es provaven els primer avions de la indústria aeronàutica catalana, construïts al Tallers Pujol –després Tallers Hereter-, al barri de Sant Martí.

També la instal·lació de l’Escola Aeronàutica naval, amb els Talleres de la Aeronàutica Naval, el vaixell “base aérea transportable” Dédalo, la base.

La recerca suposa la primera mirada al passat de l’historia de l’aviació, com a treball d’investigació científica treballat dins del context, local, català, estatal e internacional, posant sobre la taula què va ser i significar aquella apassionant història de l’aviació, en un moment en què representava el més gran avenç tecnològic.

Lluís Corominas Bertran
Departament d’Història Contemporània
Universitat Autònoma de Barcelona

Referències

Tesi doctoral. Història dels aeroports de Barcelona i de les línies aèries que hi operaren de 1931 a 1936, Lluís Corominas. Defensada al programa de doctorat d’Història Contemporànica. Dirigida per Joan B. Culla.
 
 

 
View low-bandwidth version