• Portada
13/11/2019

El projecte europeu BRIDGES desenvoluparà noves eines per a una educació més inclusiva

jacoblund
El grup de recerca Fractalitats en Investigació Crítica, del Departament de Psicologia Social, coordinarà un projecte Erasmus + per abordar la discriminació i promoure la inclusió social en l'educació superior.
istock/jacoblund

Aquest 15 d'novembre té lloc la reunió d'inici de el projecte europeu "Building Inclusive Societies: Diversifying Knowledge and Tackling Discrimination through Civil Society Participation in Universities" (amb l'acrònim BRIDGES), en el qual participen 8 organitzacions de 4 països europeus (Espanya, Alemanya, Regne Unit i Grècia), i que compta amb la participació i coordinació de la Universitat Autònoma de Barcelona, concretament del grup de recerca FIC (Fractalitats en investigació Crítica) del Departament de Psicologia Social.

Finançat pel programa Erasmus + per als propers 3 anys, el projecte té per objectiu abordar la discriminació i promoure la inclusió social a l'Educació Superior mitjançant l'establiment i enfortiment de relacions amb grups de la societat civil. En això, el projecte s'inspira en el creixent consens sobre la incapacitat de les institucions universitàries per incloure la diversitat, tant des del punt de vista de l'context i de les diferents experiències del seu alumnat, com de les propostes teòriques i metodològiques que componen el material curricular que s'imparteix en elles.

BRIDGES se centra en el desenvolupament de noves eines que enforteixin les competències del professorat actual i futur. Al llarg dels seus tres anys de durada, el projecte desenvoluparà un ventall de materials orientats al fet que les institucions d'educació superior contribueixin a incloure a grups socialment marginats que troben barreres a causa de la intersecció de discriminacions basades en "raça", etnicitat, idioma, religió, estatut administratiu, identitat i expressió de gènere, sexualitat, classe, edat i discapacitat. Com a resultats principals, el projecte desenvoluparà un Laboratori Pedagògic Virtual, un kit d'eines pedagògiques per contribuir a desmantellar estructures d'opressió en l'educació superior, un curs el currículum del qual serà desenvolupat de forma participativa i un monogràfic, que sistematitzarà el procés d'investigació - acció i docent del projecte.

El caràcter innovador de BRIDGES resideix en la seva ètica col·laborativa i en el marc metodològic participatiu de la Investigació-Acció Participant, que planteja un treball horitzontal entre institucions d'educació superior i d'organitzacions de la societat civil, de manera que es puguin generar i transferir estratègies pedagògiques innovadores basades en l'experiència, generalment infravalorada i no obstant això molt valuosa, de grups socials que es troben en situació de desavantatge.

 
View low-bandwidth version