Informe Equitat.org, per Elisabet Pladevall Ballester
Propostes per millorar l'aprenentatge de l'anglès a l'escola
El dia 29 d’abril, la fundació Equitat.org (antiga Fundació Bofill) va publicar un informe sobre l’aprenentatge de l’anglès actualment a Catalunya, amb propostes per millorar-lo. L’informe ha estat liderat per la professora i investigadora d’aquest departament, Elisabet Pladevall Ballester.
Aquests són els enllaços a l’informe complet i a la notícia de TV3 sobre la publicació de l’informe i els seus eixos principals:
https://www.equitat.org/app/uploads/2026/04/Propostesmilloraprenentatgeangles.pdf
Els resultats poc optimistes en les proves de competències bàsiques i de producció oral en anglès mostren la necessitat de millorar l’aprenentatge d’aquesta llengua estrangera per tal d’assegurar el nivell esperat en acabar l’ESO (el B1). El que proposa l’informe no és incrementar el nombre d’anys d’ensenyament, sinó millorar aquest aprenentatge. Ara mateix, els estudiants catalans dediquen uns deu anys de la seva etapa educativa a aprendre anglès, un fet que no es reflecteix en els seus resultats al final de l’ESO. Així doncs i tenint en compte els recursos dels quals es disposa i el context d’exposició a la llengua anglesa que tenim a Catalunya, Elisabet Pladevall Ballester presenta una proposta basada en la recerca on els primers anys d’exposició a l’anglès serveixin per familiaritzar els alumnes amb aquesta llengua. Posteriorment, es dedicarien un mínim de tres hores setmanals d’anglès a tercer o quart de primària, i finalment s’introduirien dues hores extres a cinquè o sisè tot potenciant els grups reduïts. D’aquestes cinc hores mínimes, tres es destinaries a la instrucció clàssica de la llengua i les altres dues a activitats més lúdiques on es potenciï l’oralitat i la comunicació.
Com Elisabet Pladevall esmenta, és necessari primer consolidar les llengües primeres i vehiculars de l’alumnat perquè després costi menys introduir l’anglès i es potenciï a partir dels 9 anys aproximadament ja que l’alumne es troba a un nivell cognitiu òptim per aprendre una llengua de manera explícita en el nostre context d’aprenentatge. D’aquesta manera, es facilita l’increment d’hores d’exposició a l’anglès i es creen les condicions idònies per un aprenentatge més productiu. Tanmateix, els grups reduïts afavoreixen l’atenció individual a l’alumnat i la gestió de la diversitat a l’aula.
No obstant això, l’informe també té en compte les diferències socials que existeixen avui en dia, reconeixent les dificultats i l’empitjorament de resultats en centres d’alta complexitat. D’altra banda, també es reconeix l’esforç econòmic que moltes famílies fan invertint en l’anglès com a activitat extraescolar en centres majoritàriament privats, la qual cosa incrementa aquestes desigualtats prèviament esmentades.
Finalment, l’informe inclou set propostes concretes per millorar l’aprenentatge de l’anglès a Catalunya, incloent: actualitzar el sistema d’avaluació i comparació d’habilitats a nivell internacional, definir clarament els objectius de cada etapa educativa, la reorganització de de les hores curriculars d’anglès durant l’educació primària, formació obligatòria per als docents, acompanyament i mentoria per a docents i centres, increment d’auxiliars de conversa i la creació d’un programa que fomenti l’ús de l’anglès fora de l’aula i activitats extraescolars en anglès subvencionades especialment per a centres d’alta complexitat.
L’informe té un enfocament realista però contundent sobre l’aprenentatge de l’anglès a Catalunya i pretén acompanyar els docents en el procés disminuint les situacions de desigualtat actuals en l’àmbit educatiu.