Exposició "Virus i kusudames. Representant càpsides víriques amb origami modular" a la Biblioteca de Ciència i Tecnologia
La Biblioteca estrena l’any 2026 en clau artística amb una exhibició creada per Lucas Bartolomé, graduat en Microbiologia per la UAB, que ens recorda com l’art i la ciència tenen molt més en comú del que imaginem.
L’origami és una disciplina poc coneguda, si es compara amb d'altres branques artístiques, i sovint topa amb la ciència: molts dissenyadors d’origami modern són també físics o matemàtics que apliquen els coneixements científics a les seves creacions.
I, tot i que, la biologia és també una font d'inspiració recurrent, normalment les semblances entre una figura de paper i l’organisme en què s’inspira acostumen a ser superficials.
Però, vet aquí un dia, a classe de virologia, quan el professor explicava les cobertures proteiques que protegeixen el material genètic dels virus, les càpsides, i que estan fetes de la mateixa proteïna repetida moltes vegades, a un dels seus alumnes, en Lucas Bartolomé, li va venir al cap l’origami modular que permet unir multitud de peces iguals de paper juntes.
Els kusudames són unes figures decoratives d’origami modular amb peces de paper idèntiques entre sí de forma polièdrica, buides, decoratives i, com els virus, sovint de simetria icosaèdrica. Amb una mica d'experimentació, va aconseguir representar càpsides víriques com a kusudames que són els models que podeu veure a l'exposició de la Biblioteca de Ciència i Tecnologia fins al 5 de febrer.
Us convidem a visitar-la i descobrireu el món de les càpsides víriques i el de l’origami modular, tots dos units per la bellesa geomètrica que resulta d’acoblar moltes unitats iguals de la mateixa manera, o quasi!
Us hi esperem!