• UABDivulga
28/04/2023

La comunicació transmèdia, una nova manera de difondre... allò antic?

camera de video enfocada en primer pla gravant a un polític en segon pla i borrós

La comunicació transmèdia es basa en la creació de narratives utilitzant diferents mitjans i plataformes. En un estudi fet per Carme Ferré-Pavia, professora de la UAB, i Diego Montoya Bermúdez (Universitat Javeriana de Cali, Colòmbia) s’analitza si els mitjans digitals han canviat d’alguna manera les campanyes llatinoamericanes a partir de les eleccions colombianes i mexicanes del 2018.

istock/oatawa

Diego Montoya-Bermúdez (Universitat Javeriana de Cali, Colòmbia) i Carme Ferré-Pavia, professora de la UAB i directora del grup de recerca Comress-Incom UAB (Comunicació i Responsabilitat Social), van publicar al juliol de 2022 a la revista Latin American Research Review (Cambridge Core) un article sobre els aspectes transmèdia de les campanyes polítiques de 2018 a les presidencials tant de Mèxic com de Colòmbia: Estrategias de comunicación transmedia en campañas políticas: Los casos de Colombia y México en las elecciones presidenciales de 2018.

Des de fa dues dècades des del camp de la comunicació es parla del fenomen transmèdia com del fet de generar estratègies narratives basades en històries utilitzant diferents mitjans, canals i plataformes.

L’objectiu de l’estudi és analitzar fins a quin punt els mitjans digitals han canviat d’alguna manera l’exercici electoral llatinoamericà. La hipòtesi de partida assumeix que allò transmèdia encara no es fa palès en els missatges polítics i electorals. Els casos d’estudi se centren en les campanyes polítiques presidencials dels candidats que van disputar les eleccions de Colòmbia i Mèxic en el 2018, sota la perspectiva de la comunicació transmèdia. Aquesta permet l’expansió d’un relat a través de diverses plataformes.

Així mateix, el text fa una proposta metodològica de comunicació en escenaris electorals propis del context de l’anomenada cultura de convergència mediàtica, aquella en la qual els vells i els nous suports es relacionen; on els mitjans oficials xoquen amb els alternatius i on el productor de mitjans tradicional conviu amb el consumidor. Ara l’anomenat prosumidor té la possibilitat de produir i divulgar els seus propis continguts.

La metodologia que proposa el text, denominada Sistemes Intermedials Transmèdia, permet analitzar com convergeixen les produccions de continguts tant de la indústria com dels usuaris. L’estudi se centra en els casos d’estudi dels principals candidats i l’anàlisi de contingut dels seus webs i xarxes socials (Twitter, Facebook i YouTube). Els resultats evidencien com el discurs polític usat pels candidats va migrar a les plataformes digitals, però va mantenir la tipologia pròpia dels mitjans tradicionals.

Es conclou que les agències de comunicació política desconeixen encara les possibilitats que ofereix el fenomen transmèdia per a incentivar la participació activa dels possibles electors en la producció de continguts per a la campanya.

Diego Montoya (1), Carme Ferré-Pavia (2,3)

(1) Departamento de Comunicación y Lenguaje, Universidad Javeriana de Cali.

(2) Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura, Universitat Autònoma de Barcelona.

(3) Comunicació i Responsabilitat Social, Institut de la Comunicació (ComRess InCom-UAB), Universitat Autònoma de Barcelona.

Referències

Montoya-Bermúdez, D., & Ferré-Pavia, C. (2022). Estrategias de comunicación transmedia en campañas políticas: Los casos de Colombia y México en las elecciones presidenciales de 2018. Latin American Research Review, 57(2), 369-387. doi:10.1017/lar.2022.34

 
View low-bandwidth version