Dipòsit Digital de Documents de la UAB

El DDD, Dipòsit Digital de Documents de la UAB, és l’eina a partir de la qual es recopila, gestiona, difon i preserva la producció científica, docent i institucional de la universitat alhora que recull documents digitals que formen part de les col·leccions de les biblioteques de la UAB o que les completen. Mostra una col·lecció organitzada, d’accés obert i interoperable.

Objectius:

  • Oferir a la comunitat universitària una plataforma de publicació dels seus treballs en text complet i accés obert.
  • Augmentar la visibilitat dels autors i de la institució.


Normativa:

A la pàgina d'Accés Obert trobareu informació sobre els beneficis que comporta la publicació en obert. També sobre el marc legal amb guies i bones pràctiques, les dades de recerca, els drets d'autor i la difusió de la recerca a través de:

Dipòsit Digital de Documents UAB

Portal de Recerca de la UAB

Autoria: la publicació de documents al DDD suposa la cessió del dret de comunicació pública a la UAB amb caràcter de no exclusivitat, el que significa que els propietaris dels drets els continuen mantenint.

Drets d’autor: els documents del DDD estan sotmesos a drets d’autor i, per tant, el seu ús està regulat per la Llei de Propietat Intel·lectual vigent.
A cada registre s’inclou una menció de drets que regula l’ús de cada document. S’utilitzen les llicències Creative Commons, el domini públic o tots els drets reservats. Consulteu les Llicències Creative Commons recomanades a la UAB.

Ús de dades personals: de conformitat amb l'adequació de la Ley Orgánica de Protección de Datos de Carácter Personal 15/1999, el DDD en cap cas fa pública la informació dels seus usuaris relativa a lliuraments o visites individuals al repositori ni l'adreça de correu electrònic necessària per donar-se d'alta en cas de no formar part de la comunitat universitària.
Apliquem el Reglament General de Protecció de Dades (RGPD) per a protegir les dades i privacitat. El DDD només recull l'adreça de correu dels usuaris que no pertanyen a la comunitat universitària; en cap cas el personal del Servei de Biblioteques pot visualitzar les contrasenyes personals.
Es donaran de baixa els usuaris que, sense tenir cistelles creades, en 5 anys no hagin accedit mai al seu compte personal.

Llengua: trobareu la interfície en català, castellà i anglès. Es recullen documents en qualsevol llengua i alfabet.

Cost: gratuït.

URL permanent: a tots els documents del DDD se'ls assigna un enllaç permanent que s'indica en el registre.

Versions: permet mantenir les diferents versions d’un document.

Format dels fitxers: el dipòsit accepta tot tipus de formats, però és preferible l'ús de formats oberts per a facilitar la seva reutilització; per exemple, pdf per a documents textuals.

Nom dels fitxers: per una bona gestió dels recursos electrònics i la seva accessibilitat és fonamental anomenar adequadament els fitxers dels registres. A l'hora de posar nom als fitxers es recomana:

  • Triar noms que siguin suficientment descriptius del contingut, per exemple, utilitzant part de la referència bibliogràfica del treball en si.
  • No superar els 25 caràcters.
  • Evitar anomenar-los per un número, ja que no és suficientment descriptiu del context del registre.
  • Evitar l'ús de caràcters com  , . : ; / () $ & | [ ] *< > “¿
  • Utilitzar el guió baix (_) millor que espais en blanc entre paraules.
  • Per a registres que tenen diferents versions, és aconsellable diferenciar-les indicant v01, v02, etc., enlloc de update, nou, etc. Una excepció seria la versió definitiva, que es podria anomenar FINAL. Per aquests casos, s'aconsella ser consistent en el nom dels diferents fitxers per guardar una coherència interna.

Limitació dels fitxers en volum i mida: es recomana que no superin 200 pàgines i/o 200 MB

La consulta i descàrrega de documents del DDD és lliure per a tothom. L'accés a la part de personalització de l'eina es pot fer com a usuari identificat de la comunitat universitària o com a visitant.

Identificació    
Per identificar-vos ompliu el següent formulari. Si sou membres de la comunitat universitària UAB identifiqueu-vos sempre amb NIU i contrasenya. Si no sou membres UAB identifiqueu-vos amb el vostre correu electrònic. És una sol·licitud que es tramita immediatament i que dóna accés a diverses funcionalitats.

  • Personalitzar la interfície,
  • guardar els resultats de les cerques i crear alertes,
  • obtenir totes les cerques que heu fet durant els darrers 30 dies,
  • crear cistells definint col·lecions de registres als que vulgueu accedir-hi més endavant o compartir amb d'altres,
  • afegir comentaris i valoracions als documents del DDD,
  • pujar documents dels quals sou autors utilitzant els formularis d'autoarxiu (només membres del PDI i PAS de la UAB).

 
Política de comentaris
Cal disposar d’un compte al DDD per poder publicar els vostres comentaris i ressenyes, en l'apartat Discussió de cada registre. Seran benvinguts i publicats tots els comentaris i valoracions que enriqueixin i ajudin a millorar el Dipòsit.
No seran permesos tots aquells comentaris que puguin resultar ofensius, amb publicitat o spam. En aquests casos ens reservem el dret a eliminar-los.
En cas que algú incompleixi aquestes condicions reiteradament podria portar a vetar-lo com a usuari identificat.
 
Guia d'ajuda
Consulta i personalització del Dipòsit Digital de Documents de la UAB
 

Tot i que el DDD conté producció científica, institucional i patrimonial creada per la comunitat UAB i altres col·lectius, la seva publicació al dipòsit està reservada al PDI i PAS de la universitat. La gestió del contingut va a càrrec del Servei de Biblioteques.
Vies per dipositar documents al DDD:

Documents d'autorització:
Només s'utilitzen si lliureu la vostra producció científica directament a la biblioteca (no a través dels formularis de lliurament -autoarxiu-).

El lliurament de documents digitalitzats hauria de ser una pràctica excepcional. Recomanem utilitzar un servei de reprografia professional. La digitalització ha de seguir unes pautes mínimes: 300 dpi, color (mai blanc i negre) i, sempre que sigui possible, amb OCR perquè es pugui recuperar el text complet. No s’admetrà el lliurament de documents textuals en format d’imatge (jpg, gif...).

El DDD és un repositori d’accés obert i tots els registres contenen el text complet del document. Els fitxers es poden dipositar en: 
  • Accés obert immediat: consulta pública i oberta a tothom.
  • Embargament temporal: ve determinat per qui té els drets. El Servei de Biblioteques embarga el document i l’allibera en la data marcada per qui està en possessió dels drets d’autor.
  • Accés restringit a la UAB: l'accés al text complet només està permès des d'ordinadors situats a la xarxa UAB. Si sou membres de la comunitat universitària i voleu consultar aquests documents des de fora del campus heu d'accedir des del Servei de Xarxes Privades Virtuals.  
L'accés a les metadades dels registres i la seva reutilització estan subjectes a una llicència CC0.

Qui tingui els drets d’autor d’un document del DDD i vulgui exercir el dret moral de retirada pot adreçar un correu-e a les biblioteques de la UAB https://www.bib.uab.cat/pregunta/pregunta.php argumentant-ne els motius. La petició serà estudiada per evitar que vagi en detriment de la llibertat d'expressió o de la recerca científica. Es valorarà una compensació a la UAB per les tasques de gestió, si es creu convenient.

Serveis i compromisos del DDD per als projectes de recerca subvencionats amb fons públics

Les polítiques nacionals (Plan Estatal) i europees (H2020, Horizon Europe) obliguen a dipositar en accés obert totes les publicacions científiques revisades per parells. El DDD és la plataforma de la UAB que dona suport als investigadors per a poder complir aquests mandats.

El DDD utilitza el programari Invenio, codi obert sota llicència MIT que va néixer al Consell Europeu per a la Recerca Nuclear (CERN).

El sistema de maquinari ofereix tota mena de garanties de redundància i fiabilitat i es troba sotmès als protocols de renovació i seguretat habituals del Servei d’Informàtica de la Universitat. Les còpies de seguretat, incloses les que es guarden fora de les instal·lacions de la universitat, segueixen els mateixos circuits que la resta d’informació digital de la UAB.

El model d’Open Archives Initiative permet la interoperabilitat amb el protocol comú de transmissió de metadades OAI-PMH (Open Archive Initiative- Protocol for Metadata Harvesting). Aquest protocol permet la visibilitat dels documents a diferents plataformes i recol·lectors: Google Scholar, BASE, CORE... Específicament, per a complir els mandats europeus, el DDD es declara OpenAIRE compliant perquè s’adapta a tots els requeriments de metadades que marca la Unió Europea, per a poder fer la revisió dels projectes. Es faciliten identificadors persistents per a cada document i la inclusió d’identificadors d’autor (ORCID) en les metadades.

El Servei de Biblioteques verificarà els permisos editorials per a garantir les polítiques de drets d’autor en el dipòsit dels documents.

La UAB ha aprovat, en Consell de Govern, la política de preservació dels documents publicats al DDD, que posa de manifest la sostenibilitat institucional de les infraestructures, així com el repartiment de les diferents responsabilitats dins dels serveis i òrgans de govern de la Universitat.