Professors del Departament publiquen una recerca sobre autoritarisme digital i llibertat de premsa a l'Amèrica Llatina.
Una recerca liderada pel professorat del Departament alerta que l’ús de pràctiques d’autoritarisme digital està afeblint la llibertat de premsa i la capacitat del periodisme per exigir rendició de comptes a l’Amèrica Llatina.
Un estudi liderat per professors del Departament alerta que l’ús de pràctiques d’autoritarisme digital està afeblint la llibertat de premsa i la capacitat del periodisme per exigir rendició de comptes a l’Amèrica Llatina. L’article, titulat “Accountability Sabotage and Journalism: Digital Authoritarian Practices and Chilling Effect in Latin America”, s’ha publicat a la revista internacional Digital Journalism el 3 de març de 2026.
La recerca, signada per Luiz Peres-Neto, Santiago Giraldo Luque (tots dos del Departament de Periodisme) i Juan Pablo Soriano Gatica (Departament de Dret Públic), tots tres professors de la UAB, analitza els casos de Brasil, Colòmbia, Mèxic i El Salvador per entendre com governs, elits polítiques i altres actors utilitzen eines digitals per erosionar l’autonomia periodística. L’estudi combina l’anàlisi hermenèutica de 36 informes d’organitzacions de drets humans, ONG i associacions de periodistes amb 11 entrevistes en profunditat a professionals del sector.
Els resultats mostren que la repressió ja no adopta només formes clàssiques, com la censura directa o la violència física, sinó també estratègies digitals més sofisticades: campanyes de desinformació, assetjament en línia, vigilància, ús de bots i dany reputacional contra periodistes i mitjans. Segons els autors, aquestes pràctiques generen un “efecte dissuasiu” (chilling effect) que afavoreix l’autocensura, debilita el paper de vigilància del periodisme i perjudica la qualitat democràtica.
L’article fa una aportació rellevant al debat internacional sobre retrocés democràtic, polarització i drets humans, perquè proposa entendre aquests processos com a formes de “sabotatge de la rendició de comptes” (accountability sabotage). En aquest sentit, la recerca mostra que la degradació democràtica no depèn només de canvis institucionals visibles, sinó també de pràctiques digitals i discursives que deterioren gradualment les condicions d’exercici del periodisme.
La publicació d’aquest treball reforça la projecció internacional de la UAB en l’àmbit dels estudis de periodisme, comunicació digital i democràcia. L’article ha estat publicat a Digital Journalism, una revista acadèmica de referència editada per Taylor & Francis, indexada a Journal Citation Reports, Scopus i Social Sciences Citation Index (SSCI), i situada en el primer quartil (Q1) segons CiteScore 2024. Es tracta de la segona revista en l’àrea de comunicació (global) en tots els índex d’impacte.
Aquesta recerca subratlla la necessitat de protegir el periodisme independent davant noves formes de coerció digital i d’enfortir les garanties democràtiques en contextos de polarització i vulnerabilitat institucional.