L'ús d'eines d'IA és una realitat entre l'estudiantat universitari.
Un estudi portat a terme a la nostra facultat, revela que el 71% de l'alumnat participant ha fet servir IA en el desenvolupament de les tasques demanades.
Amb l’objectiu d’analitzar com l’alumnat utilitza la intel·ligència artificial en el marc de les pràctiques d’assignatura i fer-lo reflexionar sobre el seu ús, quatre membres de l'equip de professorat del Departament han portat a terme un projecte d’Innovació Docent titulat Incorporació de la IA a les pràctiques d’assignatura: projecte de treball transversal amb entitats socials en quatre assignatures de tres graus diferents a la facultat de Ciències de la Comunicació. Aquesta experiència d'innovació docent s'ha concretat en quatre assignatures de tres graus de la nostra facultat (Responsabilitat Social Corporativa del Grau en Comunicació de les Organitzacions, Projectes Publicitaris i de Relacions Públiques del Grau en Publicitat i Relacions Públiques, Llenguatges Sonors del Grau en Comunicació audiovisual i Publicitat i Producció Audiovisual Publicitària del Grau en Publicitat i Relacions Públiques) on s’ha passat un qüestionari als i les alumnes per conèixer diferents aspectes en relació al nivell d'ús d'IA en la resolució de les pràctiques d’assignatura.
Entre els principals resultats destaca que el 71% de l'alumnat participant ha fet servir IA en el desenvolupament de la pràctica i que l'eina més utilitzada és ChatGPT. Pel que fa als principals motius d’ús d’eines d’IA destaca l'ajuda al desbloqueig (generació d'idees), la rapidesa en l'execució, la dotació de coherència a les peces, l'estalvi de temps i la qualitat de les peces finals. Mentre que, entre les principals raons per no fer servir aquest tipus de tecnologia, es troba l’escassa varietat creativa del producte final. Finalment, a nivell d'aprenentatge, l'estudiantat percep una alta dependència dels resultats proposats per la IA, que deixa poc marge per personalitzar i modificar els productes resultants.
Per a més detall sobre els resultats es pot consultar el document Estudio del uso de herramientas de IA por parte del alumnado de Ciencias de la Comunicación de la UAB.