Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual

Estratègies de contrapublicitat de l'alcohol revelen diferències clau en el comportament de consum segons gènere i hàbits.

12 maig 2025
Compartir a Bluesky Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

L'estudi identifica que les campanyes són més efectives en considerar les diferències de gènere i els hàbits de consum previs dels joves.

contrapubli alcohol

Una investigació recent del GRP publicada al Mediterranean Journal of Communication ha proporcionat nous coneixements sobre l'efectivitat de les campanyes de contrapublicitat de l'alcohol dirigides a joves. L'estudi, liderat pels doctors David Roca Correa, Patricia Lázaro Pernias i Alfonso González Quesada de la Universitat Autònoma de Barcelona, no només va examinar l'impacte de diferents marques en els missatges de prevenció, sinó que també va descobrir factors significatius que influeixen en el comportament de consum d'alcohol. L'estudi va involucrar 106 estudiants universitaris i va mesurar el seu consum real d'alcohol després d'escoltar anuncis d'àudio de contrapublicitat. Si bé la investigació va confirmar que el tipus de marca (governamental, d'autoajuda o fictícia) no va alterar el comportament de consum, sí que va revelar dues troballes importants:

  • Diferències de gènere: Els homes van mostrar un consum d'alcohol significativament més gran que les dones, cosa que suggereix que les campanyes de contrapublicitat podrien ser més efectives si s'adapten a les normes i motivacions específiques de cada gènere.
  • Influència dels hàbits de consum: L'estudi va donar suport a la teoria de la sensibilització als incentius, demostrant que els hàbits de consum previs influeixen en la resposta a la contrapublicitat. Això indica que les campanyes poden ser més eficaces si es dirigeixen a diferents grups de consumidors segons els seus patrons de consum existents.   

Aquests resultats suggereixen que, tot i que el suport de la marca no és un factor determinant en l'efectivitat de la contrapublicitat, comprendre i abordar les diferències de gènere i els hàbits de consum pot millorar significativament l'impacte de les campanyes.

Els investigadors emfatitzen la necessitat de continuar explorant la creativitat en els missatges de contrapublicitat com un factor clau per optimitzar-ne l'efectivitat.

Podeu trobar l’article a: https://ddd.uab.cat/record/301770

Dins de: