Adrià Serra "La televisió tradicional s'enfrontra a una caiguda contínua en l'audiència"
El cap de Continguts digitals i Estratègia transmèdia de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals-3Cat ha analitzat els canvis en el consum audiovisual actual
Adrià Serra, cap de Continguts digitals i Estratègia transmèdia de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals-3Cat, va analitzar els canvis dels hàbits de consum durant la xerrada InnoMèdia UAB el 19 d’abril a la Facultat de Ciències de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona. Serra va abordar des de la fragmentació de l'audiència fins al paper dels algoritmes en la selecció de continguts.
El paper dels algoritmes en els hàbits de consum
Segons Serra la televisió tradicional no és la primera opció dels joves: “Amb l'internet i les plataformes de streaming, els espectadors tenen accés a un ventall més ampli de continguts, adaptats als seus interessos i horaris”- va afirmar. En conseqüència, les xifres mostren una caiguda constant en l’audiència.
Un aspecte preocupant pel cap de continguts digitals de la CCMA, és el pes dels algoritmes en la selecció de continguts, que requereix un debat sobre el seu control. Serra defensa que la comunicació sigui un servei públic, perquè els continguts arribin a tota la societat, i destaca la importància de les noves formes de distribució: "És essencial adaptar-se a aquests canvis i repensar les estratègies de difusió per connectar amb les noves generacions" - va declarar.
Estratègies perquè els joves consumeixin el contingut de CCMA –3Cat
En la captació dels joves, Serra prioritza la generació dels millenials, amb un canvi en la manera de distribuir els continguts, que posa l’usuari al centre de l’estratègia, per adaptar-se a les seves necessitats. Això implica una profunda transformació digital, incorporant una cultura de dades i abraçant noves formes de producció i consum.
L’aposta pel servei públic s’orienta, sobre tot, a preservar la llengua i la cultura catalana. A Catalunya una gran part de la població jove mostra una preferència de continguts en castellà, un fet que evidencia la crisi de l’oferta de continguts en català. Serra va afirmar que la CCMA “aposta per iniciatives com EVA, que busquen involucrar a la joventut en la creació de continguts, i incorporar creadors joves per generar un contingut rellevant i atractiu”.
El responsable de l'estratègia digital de la CCMA ha advertit, també, del fet diferencial de les OTT, que “prescindeixen de la graella tradicional, i cal adaptar-se ràpidament per oferir continguts flexibles i dinàmics”. Serra va tancar la seva xerrada amb una mira al futur. Vaticina una creixent "tiktokització" de les xarxes socials i destaca “el paper creixent de la intel·ligència artificial en la indústria audiovisual”, camp on la corporació catalana ja està treballant, amb aplicacions per millorar l'experiència de l'usuari.
Redactor/a: Pau Segura, Mario Vallecillo, Núria Uribe, Sara Vitó i Laura Tort