Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Departament d'Infermeria

Mapes corporals per formar infermeres i infermers amb empatia i compromís per la prevenció de les violències masclistes

03 juny 2025
Compartir a Bluesky Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

Una experiència d’innovació docent basada en mapes corporals s’ha implementat a l’assignatura de primer curs Cultura, societat i salut del Grau en Infermeria, com a eina activa per millorar els coneixements, habilitats i actituds de l’alumnat en la prevenció de les violències masclistes.

expo 1

En el marc del compromís amb una formació universitària transformadora i amb perspectiva de gènere, el professorat del Grau en Infermeria ha incorporat els mapes corporals com a metodologia activa dins l’assignatura Cultura, societat i salut. Aquesta eina docent ha permès abordar, de manera vivencial i reflexiva, continguts relacionats amb les violències masclistes. L’activitat ha ajudat l’alumnat a connectar amb els seus valors, emocions i experiències, desenvolupant competències essencials com l’empatia, la capacitat d’anàlisi crítica i la comprensió del sofriment. Aquestes habilitats són fonamentals en la pràctica infermera i contribueixen a una atenció sanitària més humanitzada i justa.

La proposta ha estat avaluada mitjançant un qüestionari validat que van completar 102 estudiants (43% participació). Els resultats mostren una valoració molt positiva, amb una mitjana global de 4,32 sobre 5. Els ítems més ben puntuats van ser “permet expressar emocions” (4,61) i “afavoreix la reflexió crítica” (4,53). Tot i la bona acollida, l’alumnat ha proposat punts de millora, com ara la càrrega de treball, la dificultat de representar conceptes simbòlics i la interferència amb exàmens d’altres assignatures durant el període lectiu. Aquestes aportacions serviran per ajustar la metodologia i optimitzar l’experiència formativa en futures edicions.

Com a tancament de l’activitat, s’ha organitzat una exposició amb una selecció dels mapes corporals creats per l’alumnat, que es pot visitar al vestíbul de la Facultat de Medicina fins al 13 de juny. Aquesta mostra convida a reflexionar sobre el paper de les futures infermeres i infermers en la lluita contra les violències estructurals que afecten la salut de les persones. A més, l’experiència té un alt potencial de transferència a altres assignatures i titulacions de l’àmbit de les ciències de la salut i les ciències socials, especialment aquelles que aborden continguts relacionats amb la cura, els drets humans o la promoció de la igualtat. La seva capacitat per integrar la dimensió emocional i ètica en el procés d’aprenentatge la converteix en una eina valuosa per a la docència universitària actual.

Dins de: