Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura, i de les Ciències Socials

Comunicat del Departament en relació als resultats de les proves PISA

22 des. 2023
Compartir per Whatsapp Compartir per e-mail

Davant de les múltiples reaccions entorn els resultats del darrer informe PISA, com a membres de la comunitat educativa i de la comunitat científica, volem reivindicar que cal ressituar el debat en allò que ens aporta la recerca en el camp de les didàctiques específiques. També volem posar de manifest que és responsabilitat de tothom aconseguir que la nostra societat accepti que entomar els reptes educatius del nostre país requereix de temps llargs, de reflexió fonamentada i, sobretot, d’un profund respecte cap a les professionals de tots els àmbits educatius.

Comunicat del Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura, i de les Ciències Socials, de la Facultat de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona

Des de la publicació dels resultats del darrer informe PISA, s’ha produït un allau de manifestacions per part de gairebé tots els col·lectius de la nostra societat, tot i que les opinions no sempre estan prou fonamentades. Això és un greu problema quan es qüestiona la feina de tot el col·lectiu docent, la seva formació, la política lingüística de l’escola catalana o l’aplicació d’alguns enfocaments didàctics a l’aula. Considerem que cal ressituar el debat educatiu des de les aportacions de la recerca.

La recerca educativa mostra la importància de situar el focus en l’anàlisi de les qüestions estructurals del nostre sistema educatiu: el barri, la renda econòmica familiar i les formes culturals són tres factors que influeixen en gran mesura en el resultats d’aprenentatge de l’alumnat. Les institucions han de vetllar per revertir les conseqüències negatives d’aquests factors, amb l’objectiu d’evitar processos de segregació que augmenten les desigualtats socioeconòmiques i redueixen la igualtat d’oportunitats. Per això calen recursos econòmics que garanteixin la gratuïtat efectiva i real de l’educació obligatòria i permetin de desenvolupar els projectes educatius dels centres; recursos humans per donar resposta al model d’escola inclusiva a la qual aspirem, i criteris d’organització escolar que afavoreixin que els equips docents puguin reflexionar, avaluar i repensar constantment allò que passa a l’aula a mig i llarg termini.

D’altra banda, la recerca en didàctica posa de manifest que ensenyar i aprendre és un procés complex que requereix de temps, dedicació i esforç, però, sobretot, demostra que l’aprenentatge ha de ser significatiu i no memorístic si volem que serveixi al llarg de la vida i es pugui transferir a diferents contextos. La recerca en didàctica també aporta evidències científiques que ens permeten seleccionar, en cada context i disciplina, quines són les estratègies, les metodologies i els recursos més adients. L’aprenentatge significatiu no es pot mesurar només amb una prova externa.

La recerca en didàctica de la llengua i la literatura demostra que ensenyar i aprendre llengua es fa des de totes les àrees i disciplines. Per això, cal que els projectes lingüístics dels centres articulin de manera integrada l’aprenentatge i que ho facin a partir de metodologies que recolzin en els sabers previs de l’alumnat i en el seu repertori plurilingüe. La recerca en didàctica de les ciències socials posa de manifest que la formació del pensament crític i de l’educació de la ciutadania no és només responsabilitat de les disciplines de les ciències socials sinó que cal un treball interdisciplinari i integrat amb d’altres àrees per poder llegir la complexitat del món en què vivim i actuar-hi de manera coherent amb els drets de les persones i els valors de justícia global.

Els grups de recerca en Didàctica de la Llengua i la Literatura i en Didàctica de les Ciències Socials de la UAB tenim una llarga trajectòria en investigació, innovació i transferència educativa. Entenem la recerca com un compromís amb la societat, que hem de dur a terme de manera col·laborativa amb els docents en exercici. Els resultats dels projectes que desenvolupem reverteixen en la formació inicial i continuada dels docents i estan a l’abast de tothom al Portal de Recerca de Catalunya i al Portal de Recerca de la nostra universitat.

Volem posar en relleu que la política i els mitjans de comunicació tenen uns ritmes ràpids que pressionen de manera sobredimensionada escola i docents. L’educació requereix de temps llargs, de reflexió i d’un profund respecte cap a les professionals de tots els àmbits educatius.

És per tot això que ens posem, com sempre, a disposició de la comunitat educativa per compartir coneixements i experiències que ens han de permetre d’establir els ponts necessaris per atendre els reptes educatius del nostre país.

 

Bellaterra, 22 de desembre de 2023

 

Dins de