La classe magistral de La Marató de 3Cat, tot un èxit entre els alumnes de Ciències de la Comunicació
El passat dimecres dia 8 d’octubre, els estudiants de la Facultat de Ciències de la Comunicació van assistir a una classe magistral sobre La Marató de 3Cat, iniciativa que, segons ha explicat el degà de la Facultat, Juan José Perona, acumula 34 anys d’història. Es va analitzar el seu model d’èxit de sensibilització, mobilització ciutadana i de finançament de projectes de recerca en l’àmbit científic i de la salut.

L’acte, que va ser conduït per la periodista i comunicadora Elisenda Carod, va començar amb la intervenció del degà Perona definint La Marató com “un programa d’infoentreteniment, molt ben estructurat quant a continguts i amb un ritme molt difícil d’aconseguir tenint en compte la seva durada”, ja que aquesta és de disset hores d’emissió. També va recordat el naixement de La Marató l’any 1992 “un any comunicativament intens" en què es van organitzar els jocs olímpics de Barcelona i va néixer Catalunya Informació (l'actual 3Cat Info).
En Lluís Bernabé, director de la Fundació La Marató de 3Cat, va fer un repàs d’aquestes tres dècades d’història de la iniciativa, presentant dades com ara la mobilització ciutadana de 82.300 voluntaris a les seus telefòniques i de més d’1 milió de persones que participen cada any en les 3.200 activitats populars i de recaptació que s’organitzen de manera espontània en tot el territori català, sent “Una de les recaptacions per càpita més altes arreu del món”. També, va donar molta importància als testimonis de pacients que ajuden a visibilitzar les malalties i que ajuden a complir amb l’objectiu de La Marató “millorar la qualitat i l’esperança de vida de les persones a través de la comunicació”. I la periodista Elisenda Carod va comentar que “La Marató és una estructura de país amb una doble tasca: la sensibilització i l’impuls a la recerca en temes de salut”.
Aleix Bou, cap creatiu del Departament de Màrqueting de 3Cat, va presentar les característiques de les campanyes audiovisuals i gràfiques de La Marató, que són un referent en el món de la publicitat. Aquest èxit ve donat a partir “d’una bona idea” però també ha de tenir “una producció molt treballada”. D’altra banda, Jordi Català, director de l’Àrea d’Audiència i Anàlisi de 3Cat, va demostrar l’èxit del programa amb algunes dades, com el 15% de quota de pantalla i lideratge en totes les franges d’edat. A més, va comentar que “La Marató continua sent el programa que més creix en els mitjans digitals i a les xarxes socials”. I Oriol Talón, director de La Marató del 2024 i també d’aquest any, va explicar el procés de preparació de La Marató, des de la fase de documentació al voltant de la malaltia fins a la concreció dels continguts.
La vicerectora de Comunicació de la UAB, Virginia Luzón, va tancar la trobada agraint la classe magistral i oferint un torn de paraules als més de 100 joves alumnes que han sigut molt participatius durant les seves intervencions. També va exposar diferents aspectes tant del programa com de les diferents accions de la Fundació.