Projecte de divulgació de La Marató de TV3 a la UAB

LogoLaMaratoTV3
La UAB i la Fundació La Marató de TV3 s'han unit en un projecte de divulgació que portarà a les aules, en forma de masterclass, les claus de l'èxit d'un projecte de gran envergadura com és La Marató de TV3.

20/09/2017

La Fundació La Marató de TV3 ha gestionat al llarg dels 25 anys de vida importants recursos econòmics per a la recerca científica d’excel·lència sobre les malalties sense curació coneguda, i alhora ha mobilitzat la ciutadania i ha sensibilitzat la societat sobre aquestes patologies.

TV3 va ser la televisió pública pionera a l’Estat en la realització d’un telemarató, l’any 1992. Un projecte que després de 25 anys, ha suposat la mobilització ciutadana de 61.800 voluntaris a les seus telefòniques i d’1 milió de persones que participen cada any en les 3.600 activitats populars i de recaptació que s’organitzen de manera espontània a tot el territori, inclús a fora. A més, prop de 250.000 joves reben cada any informació sobre aquestes malalties als centres educatius de secundària, a través de les 5.500 conferències de divulgació que la Fundació coordina.

La seva implicació amb el talent científic ha revertit en la universitat: ha estat un motor de la investigació a Catalunya, alhora que ha sensibilitzat i despertat vocacions científiques. Cada any, ha divulgat el coneixement de les malalties i els valors socials, entre prop de 250.000 joves, d’entre 12 i 18 anys. Però quina ha estat la clau del seu èxit? Què és el que ha motivat que milers de persones s’hi hagin involucrat? Com s’ha gestat un projecte que ha anat creixent any rere any? Aquestes són algunes de les preguntes que tractaran de resoldre les tres conferències, que es faran des d'un punt de vista comunicatiu, econòmic i científic.

PROGRAMA DE LES CONFERÈNCIES

1-  LA MARATÓ COM MODEL D’ÈXIT EN EL FINANÇAMENT DE LA RECERCA

El projecte La Marató ha estat un motor de la investigació a Catalunya, ja que en 25 anys ha finançat un total de 757 projectes de recerca i ha implicat entorn els 7.000 investigadors. Però no només contribueix en finançar directament projectes de recerca, sinó que gràcies als donatius dels ciutadans, cada euro destinat a La Marató ha generat 1 euro més per finançar nova recerca, s’han creat 377 llocs de treball en aquesta àrea, s’han format 2.500 investigadors i s’han doctorat 650 persones.

-Com s’aconsegueix ser referent com font de finançament en recerca biomèdica?
-Quins criteris s’utilitzen per seleccionar els projectes que es finançaran gràcies a aquests fonts?
-Com es fa arribar l’impacte científic de la inversió en recerca de La Marató als ciutadans?
-És fàcil convertir en llenguatge social el llenguatge científic?

Lloc: Facultat de Biociències
Data: Primer trimestre del 2018


2- LA MARATÓ COM A MODEL D'ÈXIT A NIVELL COMUNICATIU


Per dur a terme un programa de televisió i de ràdio d’aquesta magnitud, cal organitzar diferents campanyes per atreure el màxim índex d’audiència i també per arribar al major nombre de ciutadans desplegats arreu del territori.

Com s’organitza un programa tant singular com La Marató, on coincideixen diferents formats de programes –magazín, informatius, entreteniment, entrevistes, ...-?
-Com es gesten els continguts del programa de tele i el de ràdio?
-Què implica la creació de les campanyes gràfica i l’audiovisual?
-Com s’aconsegueix el suport altruista dels artistes que participen en cada edició del Disc i el llibre de La Marató?
-Com es coordina la campanya de divulgació als centres educatius, cívics i a les biblioteques de Catalunya?
 
Lloc: Facultat de Ciències de la Comunicació
Data: 30 novembre de 2017
Hora: 11-12.30 hores.


3- LA MARATÓ COM MODEL D’ÈXIT EMPRESARIAL

La Marató ha recaptat a Catalunya més de 163 milions d’euros gràcies a la solidaritat dels ciutadans, una xifra que la situa al mateix nivell dels telethons internacionals de més prestigi. Per exemple, cada ciutadà de Catalunya ha aportat a La Marató de TV3 del 2016 un total d’1,53€, mentre que cada ciutadà francès ha aportat a la Telethon de França un total d’1,39€ –i tenint en compte que ells disposen d’un gran desplegament organitzatiu de suport per tot el territori i amb 5 anys més de vida que la catalana-.

Al llarg dels 25 anys de La Marató, entorn de 2.980 empreses han contribuït en l’èxit d’aquest projecte solidari. En la masterclass es tractaran de resoldre preguntes com les següents:

-Què motiva a les empreses a vincular-se a la marca?
-Quina és la seva aportació?
-És important per al projecte La Marató la implicació del sector empresarial?
-Podria posar-se en marxa la maquinària del projecte La Marató sense aquesta col•laboració?
-Com s’assoleix el cost zero en el muntatge de tot aquest gran desplegament?
 
Lloc: Facultat d'Economia
Data: 1a setmana de febrer 2018