L'exposició "El sexe a l'Època Romana" arriba a la UAB

La Facultat de Filosofia i Lletres ha acollit, aquest dijous 5 d' abril, la inauguració de l’exposició "El sexe a l'època romana" a la Sala de Revistes de la Biblioteca d' Humanitats. L’exposició, comissariada pel Museu de Badalona en col·laboració amb la UAB, es podrà veure fins el 15 de juny.

04/04/2018

L’acte d’inauguració s’ha iniciat amb una introducció poètica per part del degà de la Facultat, Joan Carbonell, que ha recitat els versos del poeta romà Virgili que relaten la trobada amorosa entre Dido i Eneas. El degà ha volgut remarcar l’esforç econòmic i logístic que ha fet la Facultat per dur l’exposició a la universitat i el fet que la formació dels estudiants no ha de limitar-se només a assistir a les classes. En aquest sentit, ha demanat al professorat ser més “peripatètics” i engrescar als alumnes a veure l’exposició.

En la mateixa línia, la comissària de l’exposició i directora del Museu de Badalona, Margarida Abras, ha emfatitzat que “la inquietud cultural també s’aprèn, també es pot cultivar a través d’activitats com aquestes”. A més, Abras ha explicat que l’ideòleg de l’exposició va ser Joan Mainé, antic director del Museu de Badalona, i que la iniciativa va sorgir de la voluntat de reivindicar el sexe com un tema més a ser tractat dins i fora dels espais museístics.

Entre els altres presents, el director del Museu d’Arqueologia de Catalunya, Josep Manuel Rueda, ha recalcat que es tracta de la primera exposició de l’Arqueoxarxa -xarxa col·laborativa de museus d’arqueologia- i que és una exposició que ha pretès “aproximar la realitat del sexe de l’època romana a l’actualitat”.

La inauguració de l’exposició també ha comptat amb la presència de Carlos Sánchez, vicerector de Relacions Institucionals i de Cultura, que ha volgut posar de relleu l’evolució que faran les biblioteques en el futur: “S’està remodelant una sala de revistes i estem introduint una nova filosofia, el living lab. Les universitats que coneixem ara no tindran res a veure i sobretot les biblioteques d’aquí a cinc o deu anys”.

Finalment, Esther Gurri, co-comissària de l’exposició i conservadora del Museu de Badalona, ha comentat les quatre temàtiques que conté l’exposició: l’estructura social romana; els tipus de relacions que es donen a l’època romana tant a dins com a fora del matrimoni, la homosexualitat i la zoofília; el sexe, la seducció i la bellesa tractats pel poeta Ovidi; i, en darrer lloc, la sexualitat divina.

Aquesta iniciativa, promoguda per la Facultat de Filosofia i Lletres i la CORE en Patrimoni Cultural de la UABCEI, forma part de les activitats del 50è aniversari de la Facultat de Filosofia i Lletres i de la UAB, i compta amb la col·laboració de la Biblioteca d'Humanitats, el Vicerectorat de Relacions Institucionals i Cultura i Cultura en Viu. A més, l'activitat s'emmarca dins els actes de celebració de l'Any Europeu del Patrimoni Cultural.

L’exposició “El sexe a l’àpoca romana” presenta un conjunt de peces d’època romana conservades en museus catalans; reproduccions de pintures del moment, sovint molt explícites, i textos d’autors llatins. El conjunt dóna a conèixer l’univers sexual de l’antiga Roma des de la República fins al segle IV dC. L’exposició es divideix en cinc grans àmbits: el sexe en el matrimoni, diferents maneres de fer l’amor, les relacions extramatrimonials, l’art de la seducció, i la sexualitat dels déus, amb qui s’emmirallen els homes.

Els consells d’Ovidi, de Sèneca, de Plaute o de Suetoni serveixen per contextualitzar les peces que s’hi exposen i ens parlen de la vida íntima dels antics romans. Així s’hi poden contemplar objectes de tipus religiós o ritual, peces de l’àmbit públic i de la intimitat domèstica, com ara la “Venus de Badalona”, el “Vas de Bílbilis” (Calatayud), el “Fal·lus de Sasamón” o un extens conjunt de llànties eròtiques.

La mostra es complementarà amb una sèrie de diàlegs al voltant dels diversos àmbits temàtics de l’exposició, els quals tindran lloc al vestíbul d’accés als departaments de Prehistòria i Antropologia.

Lectura de poemes grecoromans i contemporanis en clau de gènere. Dia 17 d'abril a les 12:30 hores

Poemes de l’Antiguitat a càrrec de Gemma Puigvert i Marta Oller. Departament de Ciències de l’Antiguitat i l’Edat Mitjana (UAB).
Poemes contemporanis a càrrec d’Anna Aguilar-Amat, Mercè Altimir, Núria Busquets, Laia Martínez i Jordi Mas. Quark Poesia.
Acompanyant al piano: Francesc Cortés. Departament d’Art i Musicologia.
Conductor: Joan Carbonell Manils. Departament de Ciències de l'Antiguitat i de l'Edat Mitjana (UAB).

El sexe a l'Antiguitat: 24 Abril a les 11:30 hores

Esther Gurri. Comissària de l’Exposició El Sexe a l’Època Romana. Museu de Badalona.
Marc Orriols. Departament de Ciències de l’Antiguitat i l’Edat Mitjana (UAB).
Sebastià Giralt. Departament de Ciències de l’Antiguitat i l’Edat Mitjana (UAB). Traductor del Satíricon de Petroni.
Moderadora: Cándida Ferrero. Departament de Ciències de l’Antiguitat i l’Edat Mitjana (UAB).

La reproducció des de la Prehistòria a l'actualitat. 8 de Maig a les 11:30 hores

Assumpció Vila. Institut Milà i Fontanals, CSIC. Autora del llibre La reproducció a la Prehistòria.
Bruna Àlvarez. Grup de Recerca i Centre AFIN de la UAB. Departament d’Antropologia Social i Cultural (UAB).
Estel Malgosa. Grup de Recerca i Centre AFIN de la UAB. Departament d’Antropologia Social i Cultural (UAB).
Moderadora: Raquel Piquè. Departament de Prehistòria (UAB).

El Sexe al segle XXI. 24 de Maig a les 11:30 hores

Laila Pilgren. Directora de Sex Academy Barcelona.
Sergi Santos. Expert en nanotecnologia.
Moderador: Jordi Vallverdú. Departament de Filosofia (UAB).
Díptic Activitats